2026-01-29, 15:42
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowflake8
Jag blev dömd för ett brott 2017 och fanns på lexbase i 5 år men sedan gallrades det bort. Men nu är det upplagt igen av någon anledning.

Tänkte försöka få bort länken på Google iaf, hur gör man?
Finns flera, testa den här
https://reportcontent.google.com/forms/rtbf
Citera
2026-01-29, 20:53
Medlem
Citat:
Jag blev dömd för ett brott 2017 och fanns på lexbase i 5 år men sedan gallrades det bort. Men nu är det upplagt igen av någon anledning.

Om det är så och din överträdelse är gallrad i brottsregistret.. är det då inte förtal oavsett enl nuvarande svenska TF som just nu tyvärr struntar i GDPR?
Senast redigerad av Zingo78 2026-01-29 kl. 20:56.
Citera
2026-01-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo78
Om det är så och din överträdelse är gallrad i brottsregistret.. är det då inte förtal oavsett enl nuvarande svenska TF som just nu tyvärr struntar i GDPR?

HD har sedan februari 2025 satt stopp för publicering av rena obearbetade domar som gjorts sökbara I databaser för betalande kunder och lexbase har gått vidare genom att publicera AI artiklar istället och försöker hävda att det är journalistik. Det är inte omöjligt att en förtalsanmälan/stämning misslyckas men risken är hög jämfört med att invänta EU domen.

Krimfup bör vara ett öppet mål för stämningar då de forsatt publicerar rena domar.

I övrigt så är deras egna ord om gallring i samband med belastningsregistret gallring rent skitsnack då det publiceras friande domar som givetvis inte har någon gallringstid av uppenbara skäl.

Där är jag fast just nu med friande dom som ligger ute på Krimfup som envisas att indexera nya google resultat i mitt namn dagligen. Google har däremot börjat godkänna mina borttagningar inom 15-30 min via deras rtbf formulär.
Citera
2026-01-29, 22:27
Medlem
Hen skriver att hen blev dömd 2017. Om gallringstiden var 5 år (vilket jag inte vet) så är det väl inget snack om saken?
Citera
2026-01-29, 23:23
Medlem
Citat:

Den är inte gallrad i belastningsregistret men Lexbase gallrade mitt brott efter 5 år (efter 10 år så försvinner den ur belastningsregistret). Men nu har dom av någon anledning lagt till mig på sin sida igen.

Tidigare gallrade Lexbase sitt register efter 5 år om brottet var under 2 års fängelse i straffskalan men nu verkar dom slutat med gallring och dessutom började lägga tillbaks sånt dom tidigare tagit bort
Senast redigerad av Snowflake8 2026-01-29 kl. 23:30.
Citera
2026-01-30, 09:48
Avslutad
Citat:

För Google har jag varvat dessa tre tjänster:

https://support.google.com/websearch/contact/content_removal_form?hl=en

https://myactivity.google.com/results-about-you

https://support.google.com/legal/troubleshooter/1114905

För Bing vänder du dig hit:

https://www.microsoft.com/sv-se/privacy/privacy-support-requests

Sedan finns det andra söksidor också.

Men det är ofta "tre prickar" man kan klicka på bredvid sökningen.

Sedan begära ta bort. Hänvisa till GDPR-lagstiftning och de tar bort.
Citera
2026-01-30, 17:38
Medlem
Citat:
Hen skriver att hen blev dömd 2017. Om gallringstiden var 5 år (vilket jag inte vet) så är det väl inget snack om saken?

Tyvärr så har dessa sidor för tillfället inga skyldigheter öht gällande gallring av domar då det gäller offentliga handlingar. Tidigare gallring från tex lexbase har varit ren välvilja men inget som är lagkrav eller liknande och nu när lexbase tvingats till deras piss AI artiklar så har tidigare domar också återpublicerats.

Du kan tacka offentlighetsprincipen, frivilliga utgivningsbevis och politiker som inte bryr sig om denna situation många av oss befinner sig i.
Citera
2026-01-30, 18:29
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Tyvärr så har dessa sidor för tillfället inga skyldigheter öht gällande gallring av domar då det gäller offentliga handlingar. Tidigare gallring från tex lexbase har varit ren välvilja men inget som är lagkrav eller liknande och nu när lexbase tvingats till deras piss AI artiklar så har tidigare domar också återpublicerats.

Du kan tacka offentlighetsprincipen, frivilliga utgivningsbevis och politiker som inte bryr sig om denna situation många av oss befinner sig i.
Ja, och EU stressar inte med C-199/24. Vi börjar närmar oss utkanten på det normala tidsspannet - syftar på tiden efter förslaget från generaladvokaten.
Citera
2026-01-30, 19:14
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Så, fick bort en envis. Då har jag ändå mailkontakt med Google (upprättas efter man begärt manuell borttagning), gick åt 4 (!) mail fram & tillbaka, men till sist.

(Exempel på när den automatiska varianten inte fattar)

"Vi tar bort webbadresserna ifråga från sökresultaten för sökfrågor som rör ditt namn. Vi tar bort dem i ditt land och från andra europeiska versioner av Google Sök. Det kan ta några timmar innan ändringen görs."

Det jag ville poängtera här, ibland måste du vara ihärdig. Ibland känns det som ett heltidsjobb att städa bort sig, det ska inte vara så, ska inte ens behövas.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-01-30 kl. 19:19.
Citera
2026-01-30, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Så, fick bort en envis. Då har jag ändå mailkontakt med Google (upprättas efter man begärt manuell borttagning), gick åt 4 (!) mail fram & tillbaka, men till sist.

Det största problemet är ju sajter som lagrar information men vägrar ta bort. Det är en sak att Google tar bort. En annan sak att det iigger kvar på originalsidan. Och att de inte svarar.
Citera
2026-01-30, 20:29
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Det största problemet är ju sajter som lagrar information men vägrar ta bort. Det är en sak att Google tar bort. En annan sak att det iigger kvar på originalsidan. Och att de inte svarar.
Aye.. det är där vi är med C-199/24. Men, låt nu säga att EU skrotar utgivningsbevis. Sen då? Kommer vissa lägga ner av fri vilja, eller måste dom tvingas. Måste vi privatpersoner ligga på då?

Legit fråga kan jag tycka.
Citera
2026-01-30, 20:51
Medlem
Citat:

Här kommer en bra mall för hur du går tillväga.
PS, viktigt när du kopierar URL från Google sökresultat att du HÖGERKLICKAR på Google länken och trycker kopiera, du ska INTE gå in på lexbase hemsida och kopiera url.

Citat:
Ursprungligen postat av Backdoordonkey
Tänkte att jag skulle hjälpa alla här i tråden som vill ta bort resultat om sig själva från Google. Det är helt gratis, och Google måste i princip ta bort det om du följer rätt process. Kom dock ihåg att resultaten kan dyka upp igen över tid, så det är en bra idé att söka på ditt eget namn någon gång om året och se till att Google tar bort de oönskade resultaten.

Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:

Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/answer/3110420?sjid=8474466556471163876-EU

Steg 2: Klicka på "Create a request."

Steg 3: Välj "Google Search."

Steg 4: Välj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Välj "Personal data / privacy."

Steg 8: Välj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka på "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:

Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.

Vänliga hälsningar.

Detta kan vara en användbar guide för dig som vill ta kontroll över ditt digitala rykte och få bort oönskade sökresultat från Google, inklusive resultat från webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in