2024-05-21, 22:02
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Men såvitt jag vet finns det ingen seriös vetenskap som hävdar att universum "skapades" vid den tidpunkten. Sen är det ju förstås också en definitionsfråga vad det ens ska innebära. Och det är något jag skulle vilja ha källa på. Och jag vill också ha en förklaring på vad du menar med "skapades begränsat" samt källa.

Poängen med BB var att dimensionerna skapades och utvecklades med inflation - eller menar du att inflationen bara gällde en trädgårsexplosion? Du skrev ovan att du vad medveten om inflation men tydligen bara till namnet.

Och med detta följer, om dimensionerna skapades vid BB och inflaterades enligt gängse teori, så kan dom inte vara oändliga. Ingenting som nånsin varit ändligt kan bli oändligt.

Edit: Till yttermera visso, din rad "ingen seriös vetenskap som hävdar att universum skapades vid Big Bang". Om du nu inte skämtar, så .. va? EoD.
Citera
2024-05-21, 22:08
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Att bb expanderade snabbare än ljuset är välkänt.

Nyhet för mig!

I avsaknad av higgsfältet finns ingen tröghet, varvid samtliga elementarpartiklar har vilomassa noll och därför beter sig som fotoner, det vill säga breder ut sig med ljusets hastighet. Men higgsfältet är alltså det som slutligen bromsar inflationen, då ett symmetribrott inträffar på grund av lägre energinivå eller temperatur. Universums expansion har aldrig skett snabbare än beståndsdelarnas utbredning.
Citera
2024-05-21, 22:10
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
dimensionerna skapades

Vad är detta för larv?
Citera
2024-05-21, 22:11
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Vad är detta för larv?
Det är Big Bangteori.

https://www.reddit.com/r/NoStupidQuestions/comments/jellq0/before_the_big_bang_did_dimensions_exist/
https://www.physicsforums.com/threads/dimensions-emergent-from-the-big-bang.1059124/

Medges att även s.k vetenskapare yrrar en del när dom pratar om det, och behandlar det med naturliga - inte matematiska - frågor rätt illa, tbh. Men det är nåt som förefaller ligga i vår natur.
Senast redigerad av iptrix 2024-05-21 kl. 22:18.
Citera
2024-05-21, 22:16
Medlem
Citat:
Det är exceptionellt felaktigt.

Så vitt vi vet har liv uppkommit EN gång, för de har samma bakomliggande funktionalitet. Sedan har den evolvat inom olika binomer - först vatten sedan mark, sedan luft och under hela den tiden, troligen under marken i form av svampar som är den absolut största delen liv på jorden.

Men allt har ETT ursprung. Samma genom, bara lite annorlunda efter evolution.

Så… då erkänner även du att det är högst troligt att det finns liv vid många andra solsystem med beboliga zoner (vad det nu kan vara för olika livsformer och deras förutsättningar)
För du antyder att liv endast uppkommit 1 gång.. hur långt bort i släktträdet tror du då första levande organismen på jorden är för det första bakterier/cellen/organismen härstammar någonstans ifrån som kom till jorden. Så vi är en på miljarden… men det är skyhöga odds gentemot 100 miljarder galaxer upphöjt till 100. Bra odds att finna massor med liv om vi är 1 på miljarden.

Allt i rymden och galaxer är uppbyggt av samma beståndsdelar, vad vi vet i dagsläget.
Det betyder ju att det garanterat finns kopior av alla olika sammansättningar av molekyler som även bildat samma förutsättningar som vi på jorden fick.
Citera
2024-05-21, 22:23
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Så… då erkänner även du att det är högst troligt att det finns liv vid många andra solsystem med beboliga zoner (vad det nu kan vara för olika livsformer och deras förutsättningar)
För du antyder att liv endast uppkommit 1 gång.. hur långt bort i släktträdet tror du då första levande organismen på jorden är för det första bakterier/cellen/organismen härstammar någonstans ifrån som kom till jorden. Så vi är en på miljarden… men det är skyhöga odds gentemot 100 miljarder galaxer upphöjt till 100. Bra odds att finna massor med liv om vi är 1 på miljarden.

Allt i rymden och galaxer är uppbyggt av samma beståndsdelar, vad vi vet i dagsläget.
Det betyder ju att det garanterat finns kopior av alla olika sammansättningar av molekyler som även bildat samma förutsättningar som vi på jorden fick.

Nej, Tomat. Jag skrev att det skett en gång på jorden. Och för att nu specifiera det extra: Det har skett en gång *vi vet om*. Det kan ha skett flera gånger men drunknat i en tidigare, senare, men mer fungerande explosion av liv.

Ang din fråga hur långt bak i släktträdet .. det vet vi inte. Men troligen bara några hundra miljoner år efter kollisionen som skapade månen (med theia, om jag minns rätt ).

Varifrån du får att vi är en på miljarden och att det så skulle vara "troligt" att det skett annorstädes är såklart rent nys och finns ingen anledning att kommentera. Ingenting i ovanstående ger nåt underlag för sånt.
Citera
2024-05-21, 22:58
Avslutad
Citat:
Det är Big Bangteori.

https://www.reddit.com/r/NoStupidQuestions/comments/jellq0/before_the_big_bang_did_dimensions_exist/
https://www.physicsforums.com/threads/dimensions-emergent-from-the-big-bang.1059124/

Medges att även s.k vetenskapare yrrar en del när dom pratar om det, och behandlar det med naturliga - inte matematiska - frågor rätt illa, tbh. Men det är nåt som förefaller ligga i vår natur.
Dina källor är alltså forumtrådar.

Dels är det en regel på Flashback att man inte ska behöva klicka, för länkar kan dö, och dels är det rent allmänt så att man citerar det relevanta och ger länkarna enbart som referens för att visa varifrån man fick det man citerade.

Men ett citat från din redditlänk är detta. Min fetning.

Citat:
Because really, what the "Big Bang" is (first and foremost) is a model describing the expansion of space, not the start of the universe. It has long been observed that the universe is expanding in a very specific way (homogeneous and isotropic) and the Big Bang is absolutely nothing other than the supposition that it has always expanded this way. It's called the "Big Bang" theory because (if you rewind the clock back far enough) there is a hypothetical moment in time where all matter is condensed into a singularity, but the really critical thing to understand is that such a point really is just a hypothetical. It's a flashy extention of the theory to it's logical extreme, it is not in any way the basis of the theory. The basis of the theory is expansion. The essense of the Big Bang model is really nothing more than the statement "points in the universe were closer together in the past, and will be further apart in the future.
Citera
2024-05-21, 23:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Dina källor är alltså forumtrådar.
Nej. Men dels skulle jag inte längre diskutera detta med dig, och dels är det svårt att länka 7 års utbildning - jag greppade några som jag trodde relevanta trådar för att ge dig en chans att komma upp till noll. Med varningen om att inte alla ens där vet vad dom pratar om.

Men det finns ingen anledning att driva detta vidare. Tack för din medverkan.
Citera
2024-05-21, 23:08
Avslutad
Citat:
Nej. Men dels skulle jag inte längre diskutera detta med dig, och dels är det svårt att länka 7 års utbildning - jag greppade några som jag trodde relevanta trådar för att ge dig en chans att komma upp till noll. Med varningen om att inte alla ens där vet vad dom pratar om.

Men det finns ingen anledning att driva detta vidare. Tack för din medverkan.
Av någon anledning misstänker jag att du inte har sju års utbildning på området om du inte räknar in grundskolan i de åren.

Men du har rätt i att det troligtvis är poänglöst att fortsätta.
Citera
2024-05-21, 23:20
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Nyhet för mig!

I avsaknad av higgsfältet finns ingen tröghet, varvid samtliga elementarpartiklar har vilomassa noll och därför beter sig som fotoner, det vill säga breder ut sig med ljusets hastighet. Men higgsfältet är alltså det som slutligen bromsar inflationen, då ett symmetribrott inträffar på grund av lägre energinivå eller temperatur. Universums expansion har aldrig skett snabbare än beståndsdelarnas utbredning.

Det finns ett antal fel där ovan. Inget jag sett påstår att avsaknad av higgs berör vilomassa, men det är marginellt intressant här. Men inflation har inte med partiklar eller higgsfält att göra, det är själva rymdtiden som expanderar. För den finns inga begränsningar - därav att Big Bang efter bara runt 10^43 sekunder eller så kunde vara stor som en apelsin. Och aningen senare, som jorden.

Anledningen till att detta kunde ske är att ingenting färdades; dimensionerna bara expanderade. Saker som råkade vara där flyttades från andra med en hastighet man kunde tänka sig var mer än ljushastigheten, men i själva verket flyttade dom sig inte alls, eftersom universum bara expanderade kring dom.

Och en av grundtankarna här är att det var de tre rumsdimensionerna som gjorde det. Anledning okänd, men resultatet var ett universum som nu 13.7 miljarder år men det finns anledningen att revidera det numret. Dock finns ingen anledning ännu att revidera tanken att rumsdimensionerna skapades med Big Bang, inflaterades då, och har expanderat sedan dess - med eller utan dark matter-influerade expansion.
Citera
2024-05-22, 02:46
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Negativa bevis är inte upp till dig att använda i en diskussion. Dra fram de positiva - de som verkligen visar att oändligheten är mer än en matematisk konstruktion.

"Du kan inte bevisa att en gud existerar, därför gör den" är en vanlig analogi till detta, felaktig för ämnet men en sak som ändå kan indikera exakt vad jag menar för den som inte har intresse av att verkligen tänka på det som skrivs. Har ingen anledningen att vrida tråden mot pseudovetenskap men dumheter måste försöka stoppas tidigt och en analogi till en annan tankemiss ang negativa bevis kändes som den mest klargörande.

sorry, men om du hävdar att något inte finns, måste du ju kunna ha någon källa på det. och kunna bevisa, annars blir det ju bara svammel. men det var ju väntat att ni inte hade nånting att komma med, men visst bluddergubben, dina bevis och källor uteblir, så då är ni bara en slags kvasi filosof eller ens det.
Citera
2024-05-22, 03:00
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Det är inte en teori, det är inte min teori, det är inte min kunskap alls. Det är min reaktion på att samtliga indikationer på liv utanför jorden är noll. Inga bevis, inga indicier, inga matematiska formler, ingenting - mer än magkänslor av folk som tänker "med så många planeter, ööh, så ..."

Comprende? Det är inte en "teori" of mine att det saknas liv utanför jorden.

sure, de flesta, 90 % av de främsta forskarna och kosmologerna idag är överens om att allt pekar på att liv uppstår och finns i andra solsystem än enbart vårt., men ni är kvar i typ 70 talets ideer fortfarande. har inte lyckats följa med i den senaste utvecklingen och rönen i den här frågan. inte lönt att försöka diskutera med någon som ej är uppdaterad överhuvudtaget. det blir i absurdum t ex som när vetenskapen nyligen kommit fram till att det är bra och nyttigt att kramas. ja annars så får du bevisa att du finns eller existerar, om du inte kan det så finns du inte heller.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in