2024-05-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Hur kan du påstå det? När ni inte sett den 90 minuter långa vetenskapliga dokumentären. Det var inte vilka amatörer som helst. De var de främsta forskarna och astrofysikerna i världen. Herr nobelpristagare Johansson. Grattis!

Du har noll koll själv men du tror att någon annan vet det för han är "forskare" därför måste han veta vad han pratar om.
Citera
2024-05-21, 13:31
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag vet så mycket som att de inte vet chansen för att livet uppstår därför är resten av deras räknande meningslöst.

Lika meningslöst som det du säger? Sa herr Johansson som inte sett den vetenskapliga dokumentären ö h t. Tyvärr Så orkar jag inte höra på era okunniga kommentarer mera. Bye
Citera
2024-05-21, 15:36
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
"Avancerade beräkningar". Dessa "avancerade beräkningar" är bajs.

Man vet inte det grundläggande nämligen vad är chansen att självreproducerande liv uppstår spontant från kemikalier. Därför kan man räkna hur mycket som helst och resultatet kommer fortfarande inte vara något värt.

Självklart vet forskare och vetenskapsmän saker som detta. Speciellt om de varit med i en mycket känd dokumentär i ett vetenskap program för en vetenskapskanal som också är välkänd och mycket trovärdig. Mer än Svt till och med. Det är inte ett dugg konstigt att de har/ kan göra beräkningar matematiskt hur många planeter som kan tänkas ha förutsättningar för liv. De sysslar med det hela tiden numera Har det gått er förbi? För övrigt tycker jag att era slutsatser är rätt dåligt underbyggda.När jag läser igenom några av era inlägg här.
Citera
2024-05-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Jag tyckte också det var märkligt först att inga radiosignaler upptäckts. Det är möjligt att lösningen är densamma som för Olbers Paradox i detta fall, dvs förutom att elektromagnetisk strålning rödförskjuts eller blåförskjuts pga universums expansion, att det dessutom är så att majoriteten av Universum fortfarande ligger bortom den 13 miljarder ljusår horisont som begränsar vad vi faktiskt kan se. Dessutom finns ju möjligheten att civilisationer både hunnit skapats och gått under när vi på jorden inte hade någon möjlighet att upptäcka deras signaler. Vi har ju bara haft möjligheten att leta i ca 100 år och att vi lever i ett fönster där inga signaler för tillfället hunnit nå fram, samtidigt som tidigare funnits hunnit dött ut.

En mer närliggande förklaring är att det bara går att detektera signaler från närliggande stjärnor. Effektkravet blir snabbt extremt högt. När jag tog en kurs i radioastronomi beräknade vi effekt behovet för närmsta stjärnan Proxima Centauri. Med våra radioteleskop behövde man lyssna i nio timmar för att detektera en sändare i bakgrundsbruset på 50000 W.
Citera
2024-05-21, 16:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Det är just det jag har. Du däremot far omkring med dina påhittade ”sanningar”. Du är väl såpass gammal att du begriper att när det kommer till saker din hjärna är för svag att greppa, kanske det är läge att ta ett steg tillbaka istället för att bräka ur dig nonsens?

Jag pratar om andra galaxer. Vet du vad en galax är och hur långt borta andra galaxer ligger?

Du tror säkert att jag menar andra stjärnsystem i vår galax... Men jag skrev faktiskt om andra galaxer.
Citera
2024-05-21, 17:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Självklart vet forskare och vetenskapsmän saker som detta. Speciellt om de varit med i en mycket känd dokumentär i ett vetenskap program för en vetenskapskanal som också är välkänd och mycket trovärdig. Mer än Svt till och med. Det är inte ett dugg konstigt att de har/ kan göra beräkningar matematiskt hur många planeter som kan tänkas ha förutsättningar för liv. De sysslar med det hela tiden numera Har det gått er förbi? För övrigt tycker jag att era slutsatser är rätt dåligt underbyggda.När jag läser igenom några av era inlägg här.
OM du nu vet, eller känner de som vet, hur livet uppkom, varför inte bara delge den informationen?

För en sak är säker - ingen annan här vet det. Och vetenskap e nu alltid "show, don't tell", så visa oss var du vet det vi inte gör.
Citera
2024-05-21, 17:15
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Finns heller inte någonting som bevisar din teori.

Dvs att det inte finns något liv utanför vår planet osv.

Det är inte en teori, det är inte min teori, det är inte min kunskap alls. Det är min reaktion på att samtliga indikationer på liv utanför jorden är noll. Inga bevis, inga indicier, inga matematiska formler, ingenting - mer än magkänslor av folk som tänker "med så många planeter, ööh, så ..."

Comprende? Det är inte en "teori" of mine att det saknas liv utanför jorden.
Citera
2024-05-21, 17:17
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Du är faktiskt inte saklig överhuvudtaget! Du bara är blurrig , chansar och höftar friskt. Det finns ö h t inget som bevisar att oändligheten ej existerar.

Negativa bevis är inte upp till dig att använda i en diskussion. Dra fram de positiva - de som verkligen visar att oändligheten är mer än en matematisk konstruktion.

"Du kan inte bevisa att en gud existerar, därför gör den" är en vanlig analogi till detta, felaktig för ämnet men en sak som ändå kan indikera exakt vad jag menar för den som inte har intresse av att verkligen tänka på det som skrivs. Har ingen anledningen att vrida tråden mot pseudovetenskap men dumheter måste försöka stoppas tidigt och en analogi till en annan tankemiss ang negativa bevis kändes som den mest klargörande.
Citera
2024-05-21, 17:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad menar du med att universum "skapades begränsat"? Och vad är din källa?
Big Bang, det kan vara nytt för dig.
Citera
2024-05-21, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Att det är vi som har besök och är under observation och inte tvärtom. Är ett argument för de som observerat dem men såklart inte för de som inte sett av dem utan bara fått andrahandsrapporter som de förståeligt nog är skeptiska till.

Klart att det som finns till är obegränsat för mer finns ju inte!
Man måste vara skeptisk till andrahandsrapporter. Bara i min bekantskapskrets finns 3 st (!) som ”absolut” sett något de vill kalla utomjordiskt liv, vilket rent statistiskt måste vara önsketänkande bullshit. Vad är sannolikheten för att tre st i min mikroskopiska sfär vid separata tillfällen observerat något som vetenskapen inte ens sett med sin hightech-utrustning?
Citat:
Folk som tror att måste finnas på många ställen har en diffus uppfattning om att liv via kommer uppstå av sig själv bara man har lite tur och rätt omståndigheter finns. Hur denna start av självreproducerande liv från mycket mindre kompelxa kemikalier kommer gå till har de inte någon närmare preciserad uppfattning om.
Jag håller med, man måste dessutom ta hänsyn till tiden. D.v.s. hur länge bullen måste vara i ugnen för att något vi kan kalla liv ska uppstå.
Citera
2024-05-21, 18:35
Medlem
Citat:
Självklart vet forskare och vetenskapsmän saker som detta.

Nej.

Citat:
Speciellt om de varit med i en mycket känd dokumentär i ett vetenskap program för en vetenskapskanal som också är välkänd och mycket trovärdig. Mer än Svt till och med. Det är inte ett dugg konstigt att de har/ kan göra beräkningar matematiskt hur många planeter som kan tänkas ha förutsättningar för liv. De sysslar med det hela tiden numera Har det gått er förbi? För övrigt tycker jag att era slutsatser är rätt dåligt underbyggda.När jag läser igenom några av era inlägg här.

Det kvittar hur många planeter det finns för det är fortfarande okänt hur stor chans det är att livet uppstår spontant på en jordliknande planet när det tidigare inte finns.

Du kan sluta referera till något SVT program som någon källa till hur livet uppstod. Om man tror man hittar svaret på livets uppkomst i ett SVT-program så är man på en nivå där man i princip har man fattat noll.
Citera
2024-05-21, 19:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Du kan sluta referera till något SVT program som någon källa till hur livet uppstod. Om man tror man hittar svaret på livets uppkomst i ett SVT-program så är man på en nivå där man i princip har man fattat noll.

Det kan försvisso låta elakt, men svt har inget emot att påstå att dom vet vad som gäller. Det rör till det för folk vars normala problem är visaräkningen, eller hur man får in alla fyra barnen på särskolan och två av dom på ridskolan.

Med det menas egentligen bara att vi har alla varierande bakgrund, det viktiga är att vi vidhåller den vetenskapliga principen. Det finns många sätt att berätta om det men -- magkänslor e inte det, vetenskapen vill ha saker man objektivt kan bevisa. Här: https://universitetslararen.se/2021/03/24/sju-principer-for-att-beratta-om-forskning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in