2024-05-20, 13:04
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Eftersom vi kan sitta här och diskutera enbart för att jorden har intelligent (nåja) liv så kan vi inte använda jorden som underlag i någon statistisk beräkning. Kanske finns liv överallt, kanske är vi unika i hela synliga universum. Innan vi har undersökt andra planeter för att se om de har liv kan vi göra någon statistisk analys.

Jämför rökaren som konstaterar att han minsann rökt i 50 år och fortfarande lever så därför kan inte rökning vara farligt. Urvalsfel kallas det.
Jag håller med om att det inte är någon position man kan ta och häva ur sig saker som fakta men om man ska säga bu eller bä så känns det rimligare att vara på sidan som tror att det finns mer liv där ute. Med stöd just för att det finns så ofantligt många planter som vi inte har observerat.
Av alla dessa miljontals solsystem, är det en sån osannolik tanke att någon av dem också har en planet inom snarlika förhållanden som vår egen?
Citera
2024-05-20, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Fast det är frånvaro av alla bevis för vilken livsform som helst.
Det är sant. Men det säger inte jättemycket eftersom det inte finns någon anledning att anta att vi skulle lägga märke till liv i andra solsystem med mindre än att de kan resa utanför sitt eget solsystem.

Citat:
Det finns exakt 0 bevis för liv någon annanstans än på jorden. Även sannolikheten är 0, eftersom sannolikhet baseras på observationer och vi har 0 observationer av liv utanför vår planet.
Nu förväxlar du sannolikhet med skattning.
Citera
2024-05-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Jag tyckte också det var märkligt först att inga radiosignaler upptäckts. Det är möjligt att lösningen är densamma som för Olbers Paradox i detta fall, dvs förutom att elektromagnetisk strålning rödförskjuts eller blåförskjuts pga universums expansion, att det dessutom är så att majoriteten av Universum fortfarande ligger bortom den 13 miljarder ljusår horisont som begränsar vad vi faktiskt kan se. Dessutom finns ju möjligheten att civilisationer både hunnit skapats och gått under när vi på jorden inte hade någon möjlighet att upptäcka deras signaler. Vi har ju bara haft möjligheten att leta i ca 100 år och att vi lever i ett fönster där inga signaler för tillfället hunnit nå fram, samtidigt som tidigare funnits hunnit dött ut.

Signalerna kan man hitta från sin egen hjärna.
Sen att ingen vågar kolla eller hittat rätt verktyg är en annan sak.
Vill ni veta ens vilka som kan ta kontakt med er?

Vissa har bekräftat märkliga fenomen som tex signaler som stör hjärnan och öronen, balanssinnet.
Det har tom media tagit upp.

Det slutar alltid med att det är Guds territorium alltså ingen vågar kolla..
Men om de hade varit elaka och onda mot er alla hade ni kanske velat få svar.
Citera
2024-05-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Signalerna kan man hitta från sin egen hjärna.
Sen att ingen vågar kolla eller hittat rätt verktyg är en annan sak.
Vill ni veta ens vilka som kan ta kontakt med er?

Vissa har bekräftat märkliga fenomen som tex signaler som stör hjärnan och öronen, balanssinnet.
Det har tom media tagit upp.

Det slutar alltid med att det är Guds territorium alltså ingen vågar kolla..
Men om de hade varit elaka och onda mot er alla hade ni kanske velat få svar.
Låter som om du har s.k. 'personliga bevis' för ditt påstående.
Citera
2024-05-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudolfFittler
Låter som om du har s.k. 'personliga bevis' för ditt påstående.

Jag har det tyvärr.
Gissa vem som kommer leta ?
Ingen.
Citera
2024-05-20, 14:00
Medlem
Citat:
Jag har det tyvärr.
Gissa vem som kommer leta ?
Ingen.
Det som är så jobbigt med riktig vetenskap som inte innefattar kristaller och chakran, man måste faktiskt kunna leda sina upptäckter i bevis för skeptiker.
Citera
2024-05-20, 14:36
Medlem
Citat:
Det som är så jobbigt med riktig vetenskap som inte innefattar kristaller och chakran, man måste faktiskt kunna leda sina upptäckter i bevis för skeptiker.

Något form av instrument för att mäta eller hitta frekvenser som är onaturliga och koppla ihop till källan eller var den börjar..
Hur enkelt som helst.
Men om någon tror att det skulle kommit eller kommit fram alltså..

Din hjärna har helt andra frekvenser än vad min har och det märks tydligt.

Men enligt mig är det så få som har samma att det är slöseri att forska i religioner och väsen..

Ingen vill ju veta ens har jag förstått..
Citera
2024-05-20, 14:40
Medlem
Citat:
Något form av instrument för att mäta eller hitta frekvenser som är onaturliga och koppla ihop till källan eller var den börjar..
Hur enkelt som helst.
Men om någon tror att det skulle kommit eller kommit fram alltså..

Din hjärna har helt andra frekvenser än vad min har och det märks tydligt.

Men enligt mig är det så få som har samma att det är slöseri att forska i religioner och väsen..

Ingen vill ju veta ens har jag förstått..
Låter som ett groende jesuskomplex å din sida.
Citera
2024-05-20, 15:14
Medlem
MyJustices avatar
Vi ska komma ihåg att de flesta stjärnor är dubbel stjärnor ca 90%
Och att De flesta soler ligger i områden som är täta dvs icke stabila över tid
Sen är normalen att stenplaneter i de den sk goldzone är i regel mycket stora med en enorm gravitation.
Finns nån beräkning som pekar på att det är bara fåtal planeter som uppfyller kraven för liv ska kunna finnas .
Iaf i vår Galax
Citera
2024-05-20, 15:22
Medlem
Citat:
Låter som ett groende jesuskomplex å din sida.

För obekvämt för alla tyvärr att lösa.
För mig är det tvärtom.
Och inte är de trevliga heller..
Citera
2024-05-20, 15:49
Medlem
369Qs avatar
Den fysiska verkligheten existerar i olika nivåer. Baserat på att allt är ljus som vibrerar i olika frekvenser.

Varför skulle du vilja hitta en annan planet att förpesta när du förstör din egen?

Den här nivån av fysisk existens är villkorad till den här planeten. Vägen ut sitter ihop med förståelsen om varför vi är här från start.

Vi kan vända på det,

Om istället Universum är fullt av liv, men inget vi får ta del av? Kan det finnas någon anledning till varför det skulle vara på det sättet?

Är vårt beteende önskvärt?
Citera
2024-05-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Den fysiska verkligheten existerar i olika nivåer. Baserat på att allt är ljus som vibrerar i olika frekvenser.

Varför skulle du vilja hitta en annan planet att förpesta när du förstör din egen?

Den här nivån av fysisk existens är villkorad till den här planeten. Vägen ut sitter ihop med förståelsen om varför vi är här från start.

Vi kan vända på det,

Om istället Universum är fullt av liv, men inget vi får ta del av? Kan det finnas någon anledning till varför det skulle vara på det sättet?

Är vårt beteende önskvärt?
Ja fråga de där "gudarna".
Tex vad skulle man med en hjärna till?
Eller fråga inte förresten..

De finaste mest ansvarsfulla varelserna är människor.
Tror vi leder överlägset i mognad och ansvar.

En sak är säker.
Vi kommer aldrig vara lika intresserade tillbaka.
Sorgligt.
Senast redigerad av jade11 2024-05-20 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in