2024-05-21, 10:27
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Personer som påstår att människan ALDRIG kommer att få veta saker som sker i andra delar av universum har jag inte mycket till övers för. Vet du vad ALDRIG betyder? Jag är fullt medveten om avstånden i universum. Däremot vet INGEN hur mänskligheten ser ut i framtiden och vad vi är kapabla till. Att då sitta och gagga om ALDRIG…svårt att ta en sådan person på allvar.
Du reagerar för känslomässigt. Det är bara ett krasst konstaterande från min sida, du kan ju bara se 1900-talets historia i backspegeln så ser du lite av den troliga framtiden för den mänskliga civilisationen. Jag tror att människan mycket väl skulle kunna utvecklas och få kontakt med stjärnorna och annat liv, men det kommer med stor sannolikhet inte att ske, se bara hur massor miljarders miljarder vi lägger på att bomba varandra i skallen än att utföra något vettigt, bara där ringer varningsklockorna högt som fan. Tystnaden ute i Universum och frånvaron av signaler från eventuella rymdcivilisationer kan helt enkelt betyda att när en civilisation blir för avancerad så att den får kapacitet att förgöra sig självså gör den det. Därav inget tecken på liv. Som jag sa, vilda djur sänder inga signaler.
Citera
2024-05-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Du reagerar för känslomässigt. Det är bara ett krasst konstaterande från min sida, du kan ju bara se 1900-talets historia i backspegeln så ser du lite av den troliga framtiden för den mänskliga civilisationen. Jag tror att människan mycket väl skulle kunna utvecklas och få kontakt med stjärnorna och annat liv, men det kommer med stor sannolikhet inte att ske, se bara hur massor miljarders miljarder vi lägger på att bomba varandra i skallen än att utföra något vettigt, bara där ringer varningsklockorna högt som fan. Tystnaden ute i Universum och frånvaron av signaler från eventuella rymdcivilisationer kan helt enkelt betyda att när en civilisation blir för avancerad så att den får kapacitet att förgöra sig självså gör den det. Därav inget tecken på liv. Som jag sa, vilda djur sänder inga signaler.
Det är stor skillnad på sannolikt och ALDRIG som Hurt-Åke far med. Jag hyser inget större hopp om att mänskligheten får kontakt men utesluter inget. Mycket spekulationer från din sida vilket är helt rätt, enligt mig. Kan vara åt andra hållet med. En oerhört avancerad civilisation kanske inte vill ha med oss att göra. Vi är för dem vad amöbor är för oss.
Citera
2024-05-21, 12:53
Medlem
DrJolls avatar
Undrar om de kom fram till att humanoiderna var kolbaserade. Om det nu skedde på Area 51. Om det nu skedde någon krasch. Men hursomhelst så när vi dör blir vi en utomjording. Och sen kommer tillbaka och besöker jorden igen. Man har ju gjort avancerade matematiska beräkningar angående hur många utomjordiska liv, civilisationer osv.Det kan finnas bara i vår galax, tyckte de sa på discovery science att det kan vara 127 000 planeter som kan inhysa relativt intelligent liv. Och många fler som har primitivt liv. Och om man multiplecerar det med antal galaxer och solsystem, som finns, så blir siffran för det enorm.
Citera
2024-05-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
" Det enda liv vi känner till är "

Tja Du hör själv hur det låter. ( Vi ) .

Igen, vi har inte den blekaste aning om hur liv uppstår t ex i en galax 673 miljoner ljusår härifrån. Vi gör bara antaganden. Och utgår om liv på vår planet.

Btw, Allt det andra som du räknar upp känner jag redan till.

Jo vi har en aning för byggstenarna 1000 miljoner ljusår bort är fortfarande samma atomer som här. De enda som inte har en aning är människor som inte vet något om kemi, fysik och biologi.
Citera
2024-05-21, 12:59
Medlem
Citat:
Undrar om de kom fram till att humanoiderna var kolbaserade. Om det nu skedde på Area 51. Om det nu skedde någon krasch. Men hursomhelst så när vi dör blir vi en utomjording. Och sen kommer tillbaka och besöker jorden igen. Man har ju gjort avancerade matematiska beräkningar angående hur många utomjordiska liv, civilisationer osv.Det kan finnas bara i vår galax, tyckte de sa på discovery science att det kan vara 127 000 planeter som kan inhysa relativt intelligent liv. Och många fler som har primitivt liv. Och om man multiplecerar det med antal galaxer och solsystem, som finns, så blir siffran för det enorm.

"Avancerade beräkningar". Dessa "avancerade beräkningar" är bajs.

Man vet inte det grundläggande nämligen vad är chansen att självreproducerande liv uppstår spontant från kemikalier. Därför kan man räkna hur mycket som helst och resultatet kommer fortfarande inte vara något värt.
Citera
2024-05-21, 13:06
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jo vi har en aning för byggstenarna 1000 miljoner ljusår bort är fortfarande samma atomer som här. De enda som inte har en aning är människor som inte vet något om kemi, fysik och biologi.

Ja då tror du att du sitter på svaret. Bara för att du råkar ha en teori. Men inget svar. Jag känner till allt det där om samma byggstenar osv. Men då utgår man enbart om livet på jorden. Livsformer kan vara helt annorlunda byggda biologiskt på andra solsystem. Ja du får nog läsa om dina gamla skolböcker och fortsätta tro på dem
Citera
2024-05-21, 13:10
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
"Avancerade beräkningar". Dessa "avancerade beräkningar" är bajs.

Man vet inte det grundläggande nämligen vad är chansen att självreproducerande liv uppstår spontant från kemikalier. Därför kan man räkna hur mycket som helst och resultatet kommer fortfarande inte vara något värt.

Bajs? Jag tycker dina belägg och gammelmodiga slutsatser också verkligen är bara bajs. Det var de främsta astrofysikerna och forskarna som du nyss kallade bajs.
Citera
2024-05-21, 13:12
Medlem
DrJolls avatar
Citat:

Sure,
Men det bevisar inte ett jota! Whatsoever.
Citera
2024-05-21, 13:14
Medlem
Citat:
Bajs? Jag tycker dina belägg och gammelmodiga slutsatser också verkligen är bara bajs. Det var de främsta astrofysikerna och forskarna som du nyss kallade bajs.

De kan räkna men deras räknande är inte värt någonting för den grundläggande kunskapen om vad det är man räknar på fattas.
Citera
2024-05-21, 13:20
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
De kan räkna men deras räknande är inte värt någonting för den grundläggande kunskapen om vad det är man räknar på fattas.

Sure, och de grundläggande kunskaperna fattas i vad du säger. Så det är inte värt nånting
Citera
2024-05-21, 13:24
Medlem
DrJolls avatar
Citat:

Hur kan du påstå det? När ni inte sett den 90 minuter långa vetenskapliga dokumentären. Det var inte vilka amatörer som helst. De var de främsta forskarna och astrofysikerna i världen. Herr nobelpristagare Johansson. Grattis!
Citera
2024-05-21, 13:24
Medlem
Citat:
Sure, och de grundläggande kunskaperna fattas i vad du säger. Så det är inte värt nånting

Jag vet så mycket som att de inte vet chansen för att livet uppstår därför är resten av deras räknande meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in