Citat:
Ursprungligen postat av
Bogandoff
Om du kastar en D100 en gång så är chansen rätt så liten att du landar på 100.
Dock säg att du kastar tärningen 100 miljoner gånger.
Ja du förstår nog min poäng. Det är ju inget definitivt eller konkret men den otroliga skalan av universum gör det ju nästan statistiskt omöjligt att vi skulle vara det enda livet i universum. Eller vill du verkligen påstå att vår planet skulle vara ett mirakelfall som aldrig kan inträffa igen?
I det stora sannolikhetsspelet finns ju även möjligheten att vi var första gången 100 dök upp. Dvs första gången intelligens utvecklades.
Likt Fermi tycker jag det är väldigt konstigt att inte minsta radiosignal har hittat hit. Det finns liksom inte ett enda tecken. Även med generationsskepp och icke (eller låga) relativistiska hastigheter skulle man kunna kolonisera många stjärnsystem på 100 miljoner år om man var sugen. Universums ålder är 13,8 miljarder år. Men inte minsta tecken på civilisationer existerar. Det är tyst som i graven.
Jag tror nog också att det finns livsformer på andra ställen. Men civilisationer verkar antingen svåra att upptäcka eller obefintliga. Tittar man på vad fan vi håller på med på den här världen så funderar man på om filter-teorin är problemet.