2024-05-20, 09:34
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej. Flum, wishful thinking och rosa drömmar.

Jag föredrar en vetenskaplig förklaring, även om den är sannolikhetsbaserad, före ett rabiat påstående att "jag gillar att det vore så, så det är så".
Om du kastar en D100 en gång så är chansen rätt så liten att du landar på 100.
Dock säg att du kastar tärningen 100 miljoner gånger.

Ja du förstår nog min poäng. Det är ju inget definitivt eller konkret men den otroliga skalan av universum gör det ju nästan statistiskt omöjligt att vi skulle vara det enda livet i universum. Eller vill du verkligen påstå att vår planet skulle vara ett mirakelfall som aldrig kan inträffa igen?
Citera
2024-05-20, 09:40
Medlem
DonaldBidens avatar
Det enda välutforskade solsystemet i universum har liv, det ger 100% chans för liv i vart och ett av alla solsystem!
Citera
2024-05-20, 10:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Fel forum.
Det är astrobiologi och ingenting jag har hittat på själv, men jag tror på just Panspermiteorin.
Citera
2024-05-20, 10:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Ja du förstår nog min poäng. Det är ju inget definitivt eller konkret men den otroliga skalan av universum gör det ju nästan statistiskt omöjligt att vi skulle vara det enda livet i universum. Eller vill du verkligen påstå att vår planet skulle vara ett mirakelfall som aldrig kan inträffa igen?
Eftersom vi kan sitta här och diskutera enbart för att jorden har intelligent (nåja) liv så kan vi inte använda jorden som underlag i någon statistisk beräkning. Kanske finns liv överallt, kanske är vi unika i hela synliga universum. Innan vi har undersökt andra planeter för att se om de har liv kan vi göra någon statistisk analys.

Jämför rökaren som konstaterar att han minsann rökt i 50 år och fortfarande lever så därför kan inte rökning vara farligt. Urvalsfel kallas det.
Citera
2024-05-20, 11:39
Medlem
Sannolikheten för liv i universum:

liv >>>>>>>>>> intelligent liv >> liv som aktivt försöker söka kontakt > liv som kan färdas mellan stjärnor

En liten jämförelse med livet på jorden:

Jorden sprudlar av liv, det existerar i mängder av olika former från enkla bakterier upp till däggdjur, fiska r och fåglar.

Bara en typ av liv är att klassa som "intelligent" i detta fall, med intelligent menar jag möjligheten att studera och förstå solsystemet och universum.

Människan har funnits i sin "intelligenta" form i förmodligen 100 000 år eller någonting liknande, men bara de senaste årtiondena har vi haft möjlighet att mer aktivt söka kontakt med andra solsystem via radio och rymdsonder.

Än så länge så kan människan inte ens ta sig till vår närmaste planet, så att tro att vi skulle kunna resa mellan stjärnor inom snar framtid är nog uteslutet.

Jag tror att sannolikheten är stor att den första kontakten vi får med bevis på liv utanför vårt solsystem kan vara AI baserade liv skickad från något hyfsat närliggande solsystem skapat av en annan livsform som inte heller har upptäckt ett sätt att färdas snabbt mellan olika stjärnor.
Senast redigerad av RoineOberg 2024-05-20 kl. 11:48.
Citera
2024-05-20, 12:15
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Om du kastar en D100 en gång så är chansen rätt så liten att du landar på 100.
Dock säg att du kastar tärningen 100 miljoner gånger.

I det stora sannolikhetsspelet finns ju även möjligheten att vi var första gången 100 dök upp. Dvs första gången intelligens utvecklades.

Likt Fermi tycker jag det är väldigt konstigt att inte minsta radiosignal har hittat hit. Det finns liksom inte ett enda tecken. Även med generationsskepp och icke (eller låga) relativistiska hastigheter skulle man kunna kolonisera många stjärnsystem på 100 miljoner år om man var sugen. Universums ålder är 13,8 miljarder år. Men inte minsta tecken på civilisationer existerar. Det är tyst som i graven.

Jag tror nog också att det finns livsformer på andra ställen. Men civilisationer verkar antingen svåra att upptäcka eller obefintliga. Tittar man på vad fan vi håller på med på den här världen så funderar man på om filter-teorin är problemet.
Citera
2024-05-20, 12:23
Medlem
Citat:
Nej. Flum, wishful thinking och rosa drömmar.

Jag föredrar en vetenskaplig förklaring, även om den är sannolikhetsbaserad, före ett rabiat påstående att "jag gillar att det vore så, så det är så".
Du är medveten om att det finns tusentals miljarder galaxer i universum? Varje galax innehåller miljarder stjärnor, vid stjärnorna kretsar planeter. Man måste vara lite naiv om man inte inser att det finns liv därute.
Citera
2024-05-20, 12:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Ja, med största sannolikhet så "sprudlar' universum med liv. Att det enda liv som finns i universum endast skulle ha uppstått på jorden i den enorma befattning som den gör är mycket naivt att tro.

Ett exempel på hur liv kan uppstå på mycket märkliga okonventionella vis är organismerna som dom hittat i Luciagrottan i Mexico på Yucatánhalfön. Den upptäcktes 2009 och anses vara en av de mest extrema miljömässiga nischerna på jorden. Grottan är helt avskärmad från solljus och andra källor till energi, och organismerna där överlever genom chemosyntes. De utnyttjar kemiska reaktioner mellan mineraler och vatten för att producera energi och organiskt material, vilket skapar en unik ekosystem med ovanliga organismer. Luciagrottan har väckt stort intresse bland forskare på grund av dess potential att ge insikter i livets ursprung och möjligheten till liv på andra planeter. Den extrema miljön i grottan liknar förhållandena på tidig jord och på vissa månar och isbelagda planeter i vårt solsystem. Studier av organismerna i Luciagrottan kan ge ledtrådar till hur liv kan ha uppstått under extrema förhållanden och hur det kan överleva i frånvaron av solljus.

Citat:
Det finns ingenting bakom det påståendet. Det är wishful thinking i sitt mest rosa sken.

Det vore ju bra, såklartr. Men "med största sannolikhet" - varifrån kom det?

Nej det finns inga som helst vetenskapliga bevis bakom påståendet. Att bara ha EN enda känd mätpunkt (=Jorden) gör frågan helt omöjlig att ha vetenskapliga argument för.

Highfashion har absolut intressanta tankar men de saknar helt den vetenskapliga bäring han försöker ge dem.

Själv tror jag (tror!) att det finns många planeter med liv på i vår galax. Jag tycker siffrorna på antal stjärnor och planeter är så stor att det bara måste ha slumpat sig att liv uppstått på andra ställen. HUR vanligt det är vågar jag inte ens gissa...
Citera
2024-05-20, 12:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Du är medveten om att det finns tusentals miljarder galaxer i universum? Varje galax innehåller miljarder stjärnor, vid stjärnorna kretsar planeter. Man måste vara lite naiv om man inte inser att det finns liv därute.

Vad som finns i andra galaxer kommer människan ALDRIG få veta.
Citera
2024-05-20, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Nej, det säger ingenting om sannolikheter för liv i planetära goldilockzoner, bara att just vrt system härbärgerar liv där.

Vi kan utesluta liv på Mars. Kan däremot ha haft, nämligen mikrober.

Vi vet ingenting om det, men de mest auktoritativa estimaten gör gällande att universum kryllar av liv, även intelligent sådant. Det är bara det där med avstånd och tid, och framförallt samtidigheten.

Meningslöst att leta eftersom bara civilisationer i sin linda meddelar sig okrypterat.

Det är vad vi har gjort sedan 1970-talet. Det ena utesluter inte det andra.

Tänk om det lever folk inne i mars?
Det blev så jävla varmt så dom började gräva och bygga en stad långt långt ned
Citera
2024-05-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
I det stora sannolikhetsspelet finns ju även möjligheten att vi var första gången 100 dök upp. Dvs första gången intelligens utvecklades.

Likt Fermi tycker jag det är väldigt konstigt att inte minsta radiosignal har hittat hit. Det finns liksom inte ett enda tecken. Även med generationsskepp och icke (eller låga) relativistiska hastigheter skulle man kunna kolonisera många stjärnsystem på 100 miljoner år om man var sugen. Universums ålder är 13,8 miljarder år. Men inte minsta tecken på civilisationer existerar. Det är tyst som i graven.

Jag tror nog också att det finns livsformer på andra ställen. Men civilisationer verkar antingen svåra att upptäcka eller obefintliga. Tittar man på vad fan vi håller på med på den här världen så funderar man på om filter-teorin är problemet.

Jag tyckte också det var märkligt först att inga radiosignaler upptäckts. Det är möjligt att lösningen är densamma som för Olbers Paradox i detta fall, dvs förutom att elektromagnetisk strålning rödförskjuts eller blåförskjuts pga universums expansion, att det dessutom är så att majoriteten av Universum fortfarande ligger bortom den 13 miljarder ljusår horisont som begränsar vad vi faktiskt kan se. Dessutom finns ju möjligheten att civilisationer både hunnit skapats och gått under när vi på jorden inte hade någon möjlighet att upptäcka deras signaler. Vi har ju bara haft möjligheten att leta i ca 100 år och att vi lever i ett fönster där inga signaler för tillfället hunnit nå fram, samtidigt som tidigare funnits hunnit dött ut.
Citera
2024-05-20, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Frånvaron av sådana livsformer är inte ett bevis på att liv saknas.

Fast det är frånvaro av alla bevis för vilken livsform som helst. Det finns exakt 0 bevis för liv någon annanstans än på jorden. Även sannolikheten är 0, eftersom sannolikhet baseras på observationer och vi har 0 observationer av liv utanför vår planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in