2024-05-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotstar123
Toppen vad roligt att höra.. så finns alltså folk som börjar när de e 23-24? (Vet ej hur långt tid detta kommer ta)

Kan såklart höja till mer än 19,5 - men då är det 5 B till - och så många B på ett år känns väldigt orimligt. Så tänkte att jag avsätter 1 år för detta och satsar på något mer rimligt. Också för att jag inte läst moderna språk på ett bra tag och har B i det, tvekar starkt på att jag kommer fixa ett A där då jag glömt typ allt. Så det är lite sånna ämnen som är svårare att läsa upp som gör att jag tänker att 19,5 blir Max på denna tid

Har inte riktigt helt koll på hur många ämnen du behöver göra prövning i men om det kommer ta mer än 1-2 år så borde det väl vara betydligt lättare att endast plugga till HP och satsa på det? Antar att du gjort/kommer göra HP ändå eftersom det blir ett krav 2025, varför satsa på att höja så pass många betyg istället för att satsa på HP?
Citera
2024-05-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Har inte riktigt helt koll på hur många ämnen du behöver göra prövning i men om det kommer ta mer än 1-2 år så borde det väl vara betydligt lättare att endast plugga till HP och satsa på det? Antar att du gjort/kommer göra HP ändå eftersom det blir ett krav 2025, varför satsa på att höja så pass många betyg istället för att satsa på HP?

Har 1,3 i HP så känns inte som min grej. Gjort de typ 3 gånger. Behöver höja till typ 1,9 och HP-kvoten de tar in är mycket färre än b2 men vet inte ?
Citera
2024-05-21, 20:02
Avslutad
Tja, har engelska7 kvar att komplettera från B till A.... någon som gjort prövningar i sthlm området? Är det värt att ens försöka - minns det som en jävlig kurs. Tänkte söka till ht25.

Minns att NTI är elaka med betygen, någon som gjort eng7 nån annan stans ?
Citera
2024-05-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotstar123
Har 1,3 i HP så känns inte som min grej. Gjort de typ 3 gånger. Behöver höja till typ 1,9 och HP-kvoten de tar in är mycket färre än b2 men vet inte ?

Fattar, men då har du i alla fall tillräckligt för att uppnå HP-kravet vilket alltid är något. Om jag vore i din situation skulle jag försöka plugga upp de ämnen du har B i men också söka genom alternativt urval. Inget är omöjligt, oavsett om det tar 1 eller 2 år.
Citera
2024-05-22, 18:50
Medlem
Man blir lite orolig när man läser här. Hur mycket tror ni egentligen att antagningspoängen kommer höjas i år? Förra året var BI på 19.58, kan de bli så högt som 19.68 eller t.o.m 19.78 i år?
Citera
2024-05-23, 23:23
Medlem
Yo-Yo-mamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopelicious
Man blir lite orolig när man läser här. Hur mycket tror ni egentligen att antagningspoängen kommer höjas i år? Förra året var BI på 19.58, kan de bli så högt som 19.68 eller t.o.m 19.78 i år?

Om du vill ha det svart på vitt kan du maila UHR och begära ut en lista på vad förstahandssökande sitter på för merit i urvalsgruppen BI.

Det borde ge en tämligen bra indikation på vad som krävs i år. Drygt 65% antas genom betyg från gymnasiet, vilket motsvarar ungefär 195 personer.

Lägg gärna upp listan i tråden efter du fått svar.

Mvh
Citera
2024-05-24, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yo-Yo-mama
Om du vill ha det svart på vitt kan du maila UHR och begära ut en lista på vad förstahandssökande sitter på för merit i urvalsgruppen BI.

Det borde ge en tämligen bra indikation på vad som krävs i år. Drygt 65% antas genom betyg från gymnasiet, vilket motsvarar ungefär 195 personer.

Lägg gärna upp listan i tråden efter du fått svar.

Mvh
Är du säker på att UHR har tillgång/kan dela den informationen? De har ju inte ens antagningspoängen för tidigare år på sin hemsida. Jag kommer nog ej maila, känner mig ganska trygg ändå, men det är ingen dum idé.
Citera
2024-05-24, 17:35
Medlem
Yo-Yo-mamas avatar
Citat:
Är du säker på att UHR har tillgång/kan dela den informationen? De har ju inte ens antagningspoängen för tidigare år på sin hemsida. Jag kommer nog ej maila, känner mig ganska trygg ändå, men det är ingen dum idé.

Det stämmer att sådant inte publiceras utåt på hemsidan.

Vet till 100% att UHR kan bistå en med HP-resultat på samtliga förstahandssökande för kommande termin, och tidigare terminer.

Tänker att det borde vara samma med betyg då det är den myndigheten som ansvarar för i princip hela antagningsprocessen.
Citera
2024-05-24, 17:58
Medlem
Någon som har några tankar om gränsen för RM i år? Tror ni att det kommer att öka eller är 19.27 toppen av isberget?
Citera
2024-05-24, 19:55
Medlem
Citat:
Det stämmer att sådant inte publiceras utåt på hemsidan.

Vet till 100% att UHR kan bistå en med HP-resultat på samtliga förstahandssökande för kommande termin, och tidigare terminer.

Tänker att det borde vara samma med betyg då det är den myndigheten som ansvarar för i princip hela antagningsprocessen.

Intressant, hade ingen aning. Jag känner mig ändå ganska trygg med mina 19.79 så jag känner inget behov av att maila UHR, men jag tackar för informationen. Jag söker ändå mest för skojsskull
Citera
2024-05-24, 20:52
Medlem
Yo-Yo-mamas avatar
Citat:
Intressant, hade ingen aning. Jag känner mig ändå ganska trygg med mina 19.79 så jag känner inget behov av att maila UHR, men jag tackar för informationen. Jag söker ändå mest för skojsskull

Du sitter säkert - utan tvekan.

Själv måste man rulla runt i gyttjan och fightas om de få antal platser som erbjuds oss derelicts som söker genom HP-urvalet. Man sitter fasen inte säker på 1,8.

Känns förövrigt helt sjukt att HHS fortfarande endast tar in 5% genom HP, då nästan allt fusk har eliminerats senaste åren, och nu när det dessutom krävs 1,25 för att ens få ansöka till ekportarna på Sveavägen.

Mvh
Citera
2024-05-24, 23:38
Medlem
Citat:
Du sitter säkert - utan tvekan.

Själv måste man rulla runt i gyttjan och fightas om de få antal platser som erbjuds oss derelicts som söker genom HP-urvalet. Man sitter fasen inte säker på 1,8.

Känns förövrigt helt sjukt att HHS fortfarande endast tar in 5% genom HP, då nästan allt fusk har eliminerats senaste åren, och nu när det dessutom krävs 1,25 för att ens få ansöka till ekportarna på Sveavägen.

Mvh
Tack för dina betryggande ord.

Jag tror fan på dig och ditt hp. I värsta fall kommer du in på handels, men då i retail management.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in