2024-05-20, 17:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
"Skogsandar" är inte nödvändigtvis en fråga om folktro utan kan handla om naturfolkens relation till naturen och ekosystemet till exempel.

"Dubbelmoral" passar inte in i sammanhanget. Antar att det var ett personangrepp.

Nej, med dubbelmoral menar jag just det som du just gjorde. Du vill tillämpa en grad av sanning för din tro på Gud och en annan grad av sanning för folks tro på skogsandar och liknande typer av "naturfolkens relation till naturen och ekosystemet".

Båda är tro på det övernaturliga, men ingen av denna typ av tro på det övernaturliga är något bevis på att det över huvud taget existerar något övernaturligt.
Citera
2024-05-20, 17:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Gudar finns endast i huvudet.

Huvuden. Flera alltså. Gudar är kollektiva agenter spridda över flera individer.
Citera
2024-05-20, 17:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag tror inte på "övernaturligt". Och om du inte heller gör det så kan vi spara bokstäver genom att skippa den delen helt här.
Jag försökte som sagt avstyra "tomtar-och-troll-pratet" från start.
Är vi klara med den biten nu?

Hur menar du att Gud eller en skapare inte skulle vara övernaturlig?

Kan du börja diskutera och faktiskt förklara vad du menar nu?
Citera
2024-05-20, 17:36
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, med dubbelmoral menar jag just det som du just gjorde. Du vill tillämpa en grad av sanning för din tro på Gud och en annan grad av sanning för folks tro på skogsandar och liknande typer av "naturfolkens relation till naturen och ekosystemet".

Båda är tro på det övernaturliga, men ingen av denna typ av tro på det övernaturliga är något bevis på att det över huvud taget existerar något övernaturligt.

Då förstår du helt enkelt inte var jag står i frågan.
Jag jämställer dem ju. Och jag säger att jag inte tror på något övernaturligt.
Om det råder osäkerhet kring saken så får du ta och definiera vilken del av mitt resonemang som är "övernaturligt".
Citera
2024-05-20, 17:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur menar du att Gud eller en skapare inte skulle vara övernaturlig?

Kan du börja diskutera och faktiskt förklara vad du menar nu?

Till att börja med: jag hävdar att det finns aspekter av verkligheten som vi inte direkt kan se, men att det inte har med något övernaturligt att göra.

Köper du det, ja eller nej, och om inte, varför?
Citera
2024-05-20, 17:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Till att börja med: jag hävdar att det finns aspekter av verkligheten som vi inte direkt kan se, men att det inte har med något övernaturligt att göra.

Köper du det, ja eller nej, och om inte, varför?

Naturligtvis finns det aspekter av verkligheten som vi inte kan se. Vi kan t.ex. inte se hur bakterier gör att vi blir sjuka. Det har bland annat lett till en tro att sjukdom var tecken på Guds straff och andra dumheter.

Kan du nu förklara hur du menar att tro [faith] i motsats till "folktro" inte skulle syfta på något övernaturligt eftersom du både vill hävda att det är betydelsen "faith" som ska tolkas i det citat vi diskuterar och att det tydligen också inte har med något övernaturligt att göra?

Din argumentation verkar inte logisk.

Eller har du övergett "faith" som din grund för påståendet om att "Tron är det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se" och att det egentligen bara handlar om att tro på Gud egentligen bara visar att bakterier och liknande verkliga saker finns och att det där med en övernaturlig Gud egentligen inte har med frågan att göra?

Eller har du en idé om hur Gud eller en skapare inte skulle vara övernaturlig? Eller menar du allvarligt att om Gud finns så skulle Gud vara i naturen och styras av naturens lagar snarare än att vara utanför naturens gränser och stå över naturens lagar?

Kan du förklara i stället för att bara röra till begreppen?
Citera
2024-05-20, 18:12
Medlem
Citat:
Då förstår du helt enkelt inte var jag står i frågan.
Jag jämställer dem ju. Och jag säger att jag inte tror på något övernaturligt.
Om det råder osäkerhet kring saken så får du ta och definiera vilken del av mitt resonemang som är "övernaturligt".

Inte meningen heller att du ska det och var glad för det.
Det är du som tjänat på livet.
Alltså det här vanliga tråkiga som alla gnäller om är för tråkigt..
Ni tjänar inget på att ha kontakt med andra planeter endå.
Citera
2024-05-20, 19:30
Medlem
Efter flera tusen år så debatterar vi alltså fortfarande outtröttligt om det finns osynliga gudar (vad det nu är ens) eller ej. Är inte detta definitionen av galenskap?
Citera
2024-05-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Efter flera tusen år så debatterar vi alltså fortfarande outtröttligt om det finns osynliga gudar (vad det nu är ens) eller ej. Är inte detta definitionen av galenskap?

Det finns iaf några som försöker störa människor och göra oss sjuka på sikt.
De skter i människor och låtsas att man kan följa Herren för att få ett bra liv.
Men de är bluffar och jävlas bara.
De tror att de står över hela universum och har bara parasiter i knoppen.

Ju mer man inte orkar med de desto värre blir de.
Inkräktare skulle aldrig lita på de.
Citera
2024-05-20, 20:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
1. När jag diskuterar med tomhuvuden här tänker jag på Bibeln. Jag är inte imponerad.
2. Inte speciellt, nej. Inte mer än jag är rädd för Bhagavad Gita eller Koranen. Noll trovärdighet har det. Dock mer än er, som är på minus.
Så du är rädd för att Bibeln ska vara sann. Du har medgett det.
Vad var det jag sa, för länge sedan?*

*Jag sa att du är rädd för Gud.**

**Som demonerna!
Citera
2024-05-20, 20:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det har han inte Jag 1:1
Såja, nu är vi på exakt samma evidensnivå.
Måhända tycker du det.
Citera
2024-05-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Det finns iaf några som försöker störa människor och göra oss sjuka på sikt.
De skter i människor och låtsas att man kan följa Herren för att få ett bra liv.
Men de är bluffar och jävlas bara.
De tror att de står över hela universum och har bara parasiter i knoppen.

Ju mer man inte orkar med de desto värre blir de.
Inkräktare skulle aldrig lita på de.

Du... med tanke på hur jävlig den här världen är beskaffad så har du nog rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in