2024-05-20, 13:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Varför skulle man vilja "slippa" vara rationell?
För att behålla idéer man inte kommit till på ett rationellt vis.
Citat:
Det är ju snarare så att det rationella tänkandet har en begränsad räckvidd.
Har det?
Citat:
Därför kompletterar vi med tilliten till sånt vi inte direkt kan se.
Det har inget med vidskepelse att göra.
Jag ser inte distinktionen, ärligt talat..
Citera
2024-05-20, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men det finns ju inte heller nån anledning till att tro på en själ. Så varför hitta på en högre makt för att rädda nått annat som man också har hittat på?
För att jag tror på en själ.
Citera
2024-05-20, 14:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Folktro är skrock och vidskepelse och består vanligtvis av löst sammankopplade, ofta grundlösa, övertygelser.
Teologi använder ofta rationellt och kritiskt tänkande för att förstå och förklara metafysiska frågor.

Seriöst? Du beskriver ju ordagrant religion i första meningen.
Nej, teologi emulerar rationellt och kritiskt tänkande för att rationalisera vidskepligheter ni bestämt er för. Möjligen kan man säga att det är ett rationellt och stringent sätt att katalogisera vidskepligheterna och argumentera runt om er fan fiction säger något om ifall Stålmannen är starkare än Hulken.
Det är inte så värst rationellt, om man ser till det fundamentala.
Citera
2024-05-20, 14:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.
(Rom 1:18-20)
Nej, det har han inte Jag 1:1

Såja, nu är vi på exakt samma evidensnivå.
Citera
2024-05-20, 14:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så 1) det händer att du tänker på Bibeln, för du är inte speciellt rädd för att något i Bibeln ska vara sanning, och 2) du är rädd för Bibeln.
1. När jag diskuterar med tomhuvuden här tänker jag på Bibeln. Jag är inte imponerad.
2. Inte speciellt, nej. Inte mer än jag är rädd för Bhagavad Gita eller Koranen. Noll trovärdighet har det. Dock mer än er, som är på minus.
Citera
2024-05-20, 14:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
För att jag tror på en själ.
Ja, uppenbarligen, men det är ju bara att du krånglar till det och tror/hittar på saker som du sen måste tro/hitta på ännu krångligare saker om för att få allt att gå ihop.
Och som sagt, helt utan anledning. Det finns ju ingen anledning att tro på en själ. Mer än att det känns enkelt och tryggt kanske.
Citera
2024-05-20, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ja, uppenbarligen, men det är ju bara att du krånglar till det och tror/hittar på saker som du sen måste tro/hitta på ännu krångligare saker om för att få allt att gå ihop.
Och som sagt, helt utan anledning. Det finns ju ingen anledning att tro på en själ. Mer än att det känns enkelt och tryggt kanske.
Jag anser att det finns anledning men du är fri att tycka tvärtom.
Citera
2024-05-20, 16:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Japp. Du skulle ju kunna fråga någon troende vad det faktiskt är dom tror på. Men det vill du ju inte eftersom du förmodligen redan vet att din egen världsbild då skulle krossas.
Du skulle till exempel kunna fråga Diploid som varit med här i tråden. Han tror att jorden är 6000 år gammal. Vilket till och med du borde kunna erkänna är synnerligen osant.

Svaren varierar och är sällan entydiga i dessa frågor.
Diploid har jag redan frågat om gudsbegreppet i en annan tråd med rubriken "Om Gud inte finns, är allt tillåtet" eller liknande, vilket stärkte mig i min nuvarande uppfattning.
Jag tror inte att man kan generalisera så som du gör.
Och jag tror inte att jorden är 6 000 år gammal.
Citera
2024-05-20, 17:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att behålla idéer man inte kommit till på ett rationellt vis.
Man behöver inte favorisera det ena framför det andra. De är uttryck för olika perspektiv.

Citat:
Har det?

Ja, det rationella tänkandet har en kortare räckvidd än t ex evolutionära processer.
Det rationella tänkandet förstår mekanik, men blir oanvändbart t ex för att göra långsiktiga förutsägelser i ett dynamiskt system. Därför har etiska frågor blivit religiösa och inte vetenskapliga.

Citat:
Jag ser inte distinktionen, ärligt talat..

Jag vet, men distinktionen finns där oberoende av dig och din eventuella förmåga att se den.
Det är därför vi pratar om fysiska objekt och medvetande som olika koncept.
Det har inget med vidskepelse att göra.
Citera
2024-05-20, 17:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte missat dessa skriftställen. Ja det är mycket bättre att tro utan att ha sett övernaturliga underverk. Jag har inte sett ett enda övernaturligt underverk, ändå tror jag.

Dessa skriftställen talar inte om att tro utan att få bevis. Att "höra och ta till sig Guds ord" som du säger handlar om att höra sanningen om vår värld, fakta om du så vill, bevis för hur verkligheten är beskaffad och bli övertygad om att Gud existerar.

I vår tid får vi inte bevis i form av att Gud visar sig genom övernaturliga kraftgärningar, däremot är Guds ord sanning:

"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

Och det är genom sanning/fakta/bevis som gör en människa fri, och det leder till en tro:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.«" (Joh 8:32 Bibel2000)

Jaså, du vet tydligen inte vad "bevis" betyder heller. Så förvånande.
Citera
2024-05-20, 17:23
Medlem
Paleoketovors avatar
Gudar finns endast i huvudet.
Citera
2024-05-20, 17:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Seriöst? Du beskriver ju ordagrant religion i första meningen.
Nej, teologi emulerar rationellt och kritiskt tänkande för att rationalisera vidskepligheter ni bestämt er för. Möjligen kan man säga att det är ett rationellt och stringent sätt att katalogisera vidskepligheterna och argumentera runt om er fan fiction säger något om ifall Stålmannen är starkare än Hulken.
Det är inte så värst rationellt, om man ser till det fundamentala.

Fel. Vidskepelse är "brus".
Religion är mjukvara med vilken man bygger samhällen.
Stor skillnad alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in