2024-07-12, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Teodicéproblemet
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Teodic%C3%A9problemet

Kan ni försvara er tro på gud med den frågeställningen?

Citat:
Problematiken i teodicéproblemet kan beskrivas som att inte motsäga sig själv och samtidigt behålla en systematisk helhet när man på en och samma gång hävdar de tre satserna:

Gud är allsmäktig
Gud är fullkomligt god
det onda finns

Det är inget problem. Gud är allsmäktig, men väljer att inte agera på sin allsmäktighet ännu, detta på grund av att han vill ge en rättvis chans för hans anklagare att visa att hans styre inte är något bra.

Gud har gett makten över jorden till hans motståndare och människorna själva:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen 6och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. " (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

Det skulle alltså inte vara rättvist, och han skulle ha agerat som en despot om han hade eliminerat alla på en gång, som går emot honom. Och om Gud hade tagit bort Adam och Eva så fort dom gick emot Guds vilja, så hade mänskligheten inte ens existerat idag.
Citera
2024-07-12, 09:15
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inget problem. Gud är allsmäktig, men väljer att inte agera på sin allsmäktighet ännu, detta på grund av att han vill ge en rättvis chans för hans anklagare att visa att hans styre inte är något bra.

Gud har gett makten över jorden till hans motståndare och människorna själva:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen 6och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. " (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

Det skulle alltså inte vara rättvist, och han skulle ha agerat som en despot om han hade eliminerat alla på en gång, som går emot honom. Och om Gud hade tagit bort Adam och Eva så fort dom gick emot Guds vilja, så hade mänskligheten inte ens existerat idag.
Så gud är god och människan fick ett straff att gud inte ska lägga sig i något av vad vi sysslar med.

Varför ber då kristna om hjälp i sina böner?
Citera
2024-07-12, 11:35
Medlem
Citat:
Så gud är god och människan fick ett straff att gud inte ska lägga sig i något av vad vi sysslar med.

Nej, det blev en konsekvens eftersom människorna ville själva bestämma över gott och ont, istället för att Gud skulle bestämma detta. Gud tillät människorna att bestämma själva. Andra alternativet vore att människorna inte fick bestämma, och Gud skulle på något sätt tvinga människor att följa hans lagar och bud.

Men det finns dom som vill att Gud ska bestämma, och därför följer honom, och ber om att hans vilja ska ske på jorden, man ber om att Gud ska ta bort alla onda människor på jorden:

Så skall ni be:

"Vår fader, du som är i himlen.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
"
(Matteus 6:9-10 Bibel2000)

Citat:
Varför ber då kristna om hjälp i sina böner?

Man ber om hjälp för att kunna klara av denna onda värld utan vända Gud ryggen.
Senast redigerad av ttsp 2024-07-12 kl. 11:38.
Citera
2024-07-12, 12:23
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Finns ingen forskning som direkt motbevisar Gud, eftersom Gud teoretiskt sett kan finnas även om evolutionsläran är korrekt, då Gud kan vara ansvarig, exempelvis att Gud skapat världen via Big Bang, dvs Gud är "varför" men inte "hur" jorden skapades.

MEN forskning motbevisar extremt mycket av Bibeln och alla religiösa historier KRING Gud. Dvs, jorden är miljarder år gammal, människor har funnits i 200 tusen år, vi har utvecklats från apor etc.

Eftersom så mycket i Bibeln är bevisat falskt så är chansen att Gud är falsk också otroligt stor, så det är inte särskilt smart att vara troende, för man har inte oddsen med sig.

Gudstro har inget med vetenskap att göra. Ingen vet och inget kan bevisas varken bu eller bä. Det handlar som sagt om tro och återigen, folk får väl tro vad fan de vill.

Någon sa att det inte finns några skäl att tro på Gud men det finns massor av skäl till att folk kan vara troende.

1. Varför finns religion? Evolutionsbiologiska svar
Patrik Lindenfors,
2. Varför finns religion? Kognitionspsykologiska svar
Jonas Svensson
3. Varför finns religion? Nationalekonomiska svar
Niklas Bengtsson
4. Varför finns religion? Sociologiska svar
Jörgen Straarup
5. Varför finns religion? Maktteoretiska svar
Lisbeth Mikaelsson
6. Varför finns religion? Psykoanalytiska svar
Göran Ståhle
7. Varför finns religion? Copingteoretiska svar
MarieAnne Ekedahl
8. Varför finns religion? Existensfilosofiska svar
Willy Pfäntner
9. Varför finns religion? Fundamentalteologiska svar
Ulf Jonsson
10. Religion finns inte: Svar från kritisk religionsteori

Förord
David Thurfjell
Senast redigerad av Comitium 2024-07-12 kl. 12:25.
Citera
2024-07-12, 12:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Vi har en civilisation trots religion, inte tack vare någon religion.
Det är helt och hållet sant, men att de tio budorden har påverkat många länders rättsskipning framgår av äldre lagtexter inklusive Bibeln.

Det är skillnad på religion och budskap.
Citera
2024-07-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är helt och hållet sant, men att de tio budorden har påverkat många länders rättsskipning framgår av äldre lagtexter inklusive Bibeln.

Det är skillnad på religion och budskap.
Bra. Då är alltså moralen som dessa budskap berättar om inget exklusivt för någon religion och således inget som religiösa kan ta någon cred för alls.
Citera
2024-07-12, 18:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Bra. Då är alltså moralen som dessa budskap berättar om inget exklusivt för någon religion och således inget som religiösa kan ta någon cred för alls.
Religionerna skapas kring budskapen och inte tvärtom. Jag tror inte att Jesus uppfattade sig som religiös, men han framförde ett budskap från någon som han kände.
Citera
2024-07-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Religionerna skapas kring budskapen och inte tvärtom. Jag tror inte att Jesus uppfattade sig som religiös, men han framförde ett budskap från någon som han kände.

Alla får inte ha samma religion för de där.
Då de förnekar vad Jesus sagt och gör tvärtemot som livsstil de har mot många.
Det finns ingen religion.
Prova utmana de du då hur mycket som stämde i verkligheten jämfört med vad som hände.

Och kolla även om de lägger på mer negativ energi med tiden efter att du forskat ett tag.
Citera
2024-07-13, 14:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Självklart har vi alla brister. Vissa av oss större och fler än andra. T.ex. ni vidskepliga.

Notera hur du åter igen, istället för att styrka dina påstående går på om andra i hela inlägget.
Du har inte en konkret tanke att presentera. Bara bajskastning. Det är allt du är bra för. Känns det inte sorgligt efter ett liv bortkastat på sagoläsning?
jag har Gud och hopp i världen
det har inte du
Citera
2024-07-13, 14:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och istället för att demonstrera väljer du att ljuga. Igen.
Du demonstrerar åtminstone någonting men det är inte vad du tror att det är...
som materialist menar du med "demonstrera": bevisa att det är materia,
och kanske 1 Maj-tåg, för marxismen är materialistisk.
Då Gud inte är materia har du mycket konsekvent avfärdat hans existens.
Det fula är att du spökar runt här i trådarna och låtsas som om du verkligen hade öppet sinne för något annat än din unkna axiomatiska materialism, som du delar med en liten andel freaks bara.
Citera
2024-07-13, 14:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Självklart har vi alla brister. Vissa av oss större och fler än andra. T.ex. ni vidskepliga.

Notera hur du åter igen, istället för att styrka dina påstående går på om andra i hela inlägget.
Du har inte en konkret tanke att presentera. Bara bajskastning. Det är allt du är bra för. Känns det inte sorgligt efter ett liv bortkastat på sagoläsning?
Vilka brister har du då? Jag har inte stött på många i mitt rätt långa liv med så hög svanföring och grandios självbild som du. Du verkar vara bergfast övertygad att du är hela världens ljus och dessutom dess heliga centrum.
Citera
2024-07-13, 18:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Gudstro har inget med vetenskap att göra. Ingen vet och inget kan bevisas varken bu eller bä.
...
Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen är i den ondes våld. Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet.
(1 Joh 5:19-20)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in