Citat:
Ursprungligen postat av
Pershagen76
Hej,
Jag har precis (ett par veckor sedan), signat kontrakt for nytt arbete som jag kommer att starta efter semestrarna. Anställningsprocess var helt tokig och jag vill lyssna med er om det börjar bli vanligare med dessa (tidigare har det alltid varit 3 intervjuer och kanske ett par tester, men sen klart).
I detta fall var det (i kronologisk ordning)
- Intervju med rekryteringsfirma
- Intervju med COO på företaget (min blivande chef)
- Intervju med CIO på företaget
- Intervju med Global Head of HR på företaget
- 5 referenser (2 tidigare chefer, 2 tidigare medarbetare samt 1 tidigare kund då jag kommer från consulting)
- 3 tester (Personlighet, verbal och numeric)
- Intervju med rekryteringsfirma (igen)
- Intervju med COO på företaget (igen)
- Bakgrundscheck (betyg ner till gymnasiet och två universitet uppringda i utlandet för verifikation)
- UC
Detta är inte på något sätt en säkerhetsklassad tjänst utan ett vanligt globalt företag med ca 30,000 anställda.
Jag tycker inte det där är ok. Ok att rekryteraren intervjuar dig en gång och själva företaget en gång med. Men varför i fridens namn ska du behöva genomlida intervju med samma människs igen. Ställ de frågorna under första intervjun bara.
Tänk på alla de stackare som åker ut på typ femte intervjun, så mycket tid de lagt ned på ingenting.
Så många intervjuer har jag aldrig haft, haft två eller tre intervjuer en gång för ett vanligt arbetaryrke, också rätt märklig procedur.