Citat:
Ursprungligen postat av
MrConwell
Ja, det har diskuterats. Det ar ju minst sagt en mastodonttrad. Men da gor vi sa har istallet. Vi vander pa resonemanget. Allmanna fragor saledes till alla i traden :
Vi borjar fran allra forsta borjan av detta. HA borjar ga hem fran stan. Vilket ju kan anses bevisat. Nu antar vi att det star/aker bilar med personer i pa hennes vag hemat, vilket ju ar ett rimligt antagande. Anta inget mera, utan bara att det sker nagon form av konversation har. Nu presenteras en hypotetisk valmojlighet. Ga hem, eller aka bil hem. Vi fryser tiden har. Saledes :
Vem eller vilka grabbar skulle HA mer an garna ta skjuts med hem ? Och varfor just den personen/personerna ?
Om jag skulle vara utredare i detta fall sa skulle jag mycket, mycket garna vilja ha en lista pa de namnen och borja beta av dessa en efter en.
Vi har dryftat också det här, men faktum kvarstår: Ingenting tyder på att Helena skulle ha klivit in i en bil. Däremot:
1) En kvinna och en man sågs
gå västerut på Marieholmsbron (åt det håller som Helenas bostad låg)
i ett för fallet högintressant tidsfönster.
2) Kvinnan iakttogs ha på sig
ett par unika byxor som i detalj motsvarade dem som Helena bar den där kvällen.
3) Vittnet noterade att
mannen bar pilotglasögon.
4) Kvinnan och mannen noterades vika av höger efter bron - åt det hållet som stigen bakom fängelset tog sin början. Detta ger oss ytterligare en anledning att dra en slutsats: Att det var
Helena som gick i riktning mot hemmet.
5) Det finns
ingen annan kvinna och man som passar in på brovittnets beskrivning och som har hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.
6) Vi vet att
Helena hade sagt till sin syster Ulrika – och till BW – att hon skulle gå hem. Helena hade också hörts fråga inne på Stadt om (ungefär) ”
är det ingen som ska gå åt mitt håll?”. Det är helt uppenbart att Helena skulle gå hem, och därför är det fullständigt ologiskt att/om hon skulle ha ändrat sig.
7) Det finns ingen iakttagelse av att Helena skulle ha ändrat sig om att gå hem och i stället ha stigit in i en bil.