2024-05-16, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweemo
👌

....Det är förövrigt lätt att missa såna här viktiga/intressanta detaljer när gräsklipparmannen besudlar tråden med sitt eviga tjat och ältande om huruvida stackars Amin blev tvingad till barn eller ej. 🙄

Håller med Dig!
Det ska bli intressant att följa nästa rättegångsdag (tisdag nästa vecka, följt av även onsdagen om jag kommer ihåg rätt).
Att de tagit till två ytterligare dagar är lite märkligt, undrar vad som ligger bakom? De skrev att det bla berodde på att förhören tagit längre tid, men samtidigt så är det ju vittnen som inte kommit (20-åringen som håller sig borta)/vill vittna (föräldrarna och ev brodern).

Ps Man får lära sig att scrolla, då det är upprepningar non stop. Ds
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-05-16 kl. 06:22.
Citera
2024-05-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det märks tyvärr att du är extremt oerfaren av relationer och samliv med motsatta könet.

S*ga åt p-piller och det brukar vanligtvis räcka som preventivmedel men det betyder inte att man måste skaffa barn om något oförutsett inträffar, det fanns dessutom så vitt det går att se inget samtycke från pojkvännens sida att skaffa barn. Han ville helt uppenbart inte bli förälder.

Men ska inte människor själva få välja när de ska bli förälder? Själva grunden i det hela som ledde till en konflikt var ju den plötsliga oplanerade graviditeten.

Nu är du ute och cyklar igen, jag har tre döttrar och två söner och har inga som helst problem med varken relationer eller samliv av det motsatta könet.

Skillnaden mellan dej och mej är att jag respekterar kvinnor och om kvinnan inte vill ta abort så respekterar jag det.

En abort kan orsaka en depression hos kvinnan som kan följa henne en lång tid, andra kvinnor väljer att inte ta abort pga religion eller att dom menar att en abort är ett mord på barnet.

Om inte killen vill ha barn så går det naturligtvis att dra ur den innan utlösning och lägga satsen på lakandet.
Citera
2024-05-16, 11:16
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det märks tyvärr att du är extremt oerfaren av relationer och samliv med motsatta könet.

S*ga åt p-piller och det brukar vanligtvis räcka som preventivmedel men det betyder inte att man måste skaffa barn om något oförutsett inträffar, det fanns dessutom så vitt det går att se inget samtycke från pojkvännens sida att skaffa barn. Han ville helt uppenbart inte bli förälder.

Men ska inte människor själva få välja när de ska bli förälder? Själva grunden i det hela som ledde till en konflikt var ju den plötsliga oplanerade graviditeten.

Hade han inte ett val menar du?
Tvingade någon honom att ligga med henne?
Tvingade någon honom att köra utan kondom?
Självklart har alla ett val och han gjorde sitt.

Hur tänker du att det ska gå till om mannen men inte kvinnan vill göra abort?
Hålla i och köra upp en klädhängare kanske?
Eller tänker du dig statliga tvångsabortkliniker dit man kan släpa sina gravida erövringar?
Kanske tvångssterilisering direkt så slipper man springa så ofta?

Jösses du har verkligen noll koll.

Du tjatar och förstör tråden bara för att provocera men kommer aldrig någonsin med något konkret om vad du egentligen tycker.

Den lilla fegisen borde få livstid och utvisning så är det.
Citera
2024-05-16, 12:53
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Riktig livstid som i USA skulle ju innebära att han dog i fängelse, ganska meningslöst med utvisning då...

Man kan ju avtala om att avtjäna straffet i hemlandet om straffskalorna är likvärdiga.
Så skedde ju t ex med Nerijus Bilevicius som dömdes för mordet på Lisa Holm, och som överfördes till litauiskt fängelse på egen begäran.

Nu har Sverige och Somalia inget utlämningsavtal så det skulle krävas en politisk och diplomatisk insats.
Men eftersom Somalia har ont om pengar och Sverige har ont om fängelseplatser så borde det finns att incitament att hitta någon lösning.
Citera
2024-05-16, 12:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tycker generellt att mördare borde få hårdare straff men det är en politisk uppfattning. Min önskan är att vi kopierar det norska systemet med ”forvar” i 21 år.
I det aktuella fallet ska lagen tillämpas enligt praxis och då är det bara 18 år eller livstid som kan bli aktuellt.

Fast nu vet inte vi om Am*n är skyldig till det där som du verkar tro på?

Fallet är trots allt ett indiciemål där gärningsmannen kan vara någon annan. Am*n har trots allt uppgett att han har förvarat saker åt kriminella i S*gas bostad och att dessa personer visste var hon bodde.

Du känner kanske till det här fallet? Polisen var helt fel ute med sina misstankar.

Det går inte att utesluta att liknande misstag kan begås i helt andra utredningar. Am*n har dessutom nekat till inblandning redan från första början.
Citera
2024-05-16, 13:09
Medlem
Citat:

Fallet är trots allt ett indiciemål där gärningsmannen kan vara någon annan. Am*n har trots allt uppgett att han har förvarat saker åt kriminella i S*gas bostad och att dessa personer visste var hon bodde.

Du känner kanske till det här fallet? Polisen var helt fel ute med sina misstankar.

Det går inte att utesluta att liknande misstag kan begås i helt andra utredningar. Am*n har dessutom nekat till inblandning redan från första början.

Stoppa pressarna, en kriminell Somalier nekar till mord, vilken överraskning.
Citera
2024-05-16, 13:13
Medlem
Citat:
Kan inte du utveckla din tankar kring åtalet?

Exakt vad är det för "försvårande" omständigheter som ligger pojkvännen till last?

Jag ska försöka skriva så sakta jag kan så till och med du förstår, Han mördade inte bara S han mördade också det ofödda barnet som inte hade en chans att undkomma mördarsvinet, därav försvårande omständigheter, förstår du lite bättre nu.
Citera
2024-05-16, 13:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Det stämmer rent juridiskt. Just nu är han bara misstänkt på sannolika skäl och tilltalad i stämningsansökan då åklagaren anser att gärningen är styrkt bortom rimligt tvivel.

Citat:
Am*n har trots allt uppgett att han har förvarat saker åt kriminella i S*gas bostad och att dessa personer visste var hon bodde.
Nu har ju polisen grundligt utrett det påståendet vilket de måste göra med alternativa förklaringar som en misstänkt lämnar. En rimlig förväntning är då att den misstänkte samarbetar med polisen för att få fram bevis för sin oskuld. Men det har inte Am*n gjort. Tvärtom har han vägrat ge några detaljer om vem som skulle ha gett honom väskan eller vad den skulle ha innehållit.
Han vill inte heller lämna ut koden till sin mobil.
Polisen har ändå utrett uppgifterna med den information han lämnat och inte hittat något som stödjer den versionen.

Nu invänder du säkert att det kan finnas en anledning att han inte samarbetar fullt ut, för att det skulle kunna leda till värre konsekvenser (t.ex. ett dödshot mot honom eller hans familj.)
Men det är ju en riskbedömning som han måste göra och ta en diskussion med polisen om hur man kan lösa det problemet med t.ex. personskydd.

Citat:

Det gamla fallet från 2006 gäller en häktning på två månader som aldrig gick till åtal.
Man kan häkta på skälig misstanke (den svagare graden) och häktning omprövas av tingsrätten var 14:e dag för att bedöma om skäl för häktning kvarstår. Men det visste du väl redan att det funkar så, eller hur?

Beviskraven för att åklagaren ska få väcka åtal är mycket högre än för häktning. Visst händer det att människor både åtalas och döms där det senare visar sig vara en annan gärningsman, s.k. justitiemord, men det är tack och lov ytterst ovanligt. Det är såvitt jag vet fyra fall de senaste 10 åren (Fallet Kevin, Fallet Samir, badkarsmordet och Kalamarksmordet.)
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-05-16 kl. 13:59.
Citera
2024-05-16, 14:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hade han inte ett val menar du?
Tvingade någon honom att ligga med henne?
Tvingade någon honom att köra utan kondom?
Självklart har alla ett val och han gjorde sitt.

Hon hade också ett val, Am*n ville helt uppenbart inte bli förälder och då får man väl acceptera detta och gå vidare?

Är det inte bättre att skaffa barn med någon som verkligen vill detta? Du verkar inte förespråka samtycke utan tvång. Man kan bara spekulera i hur en person som du fungerar privat?

I det aktuella fallet så kan vi dessutom se vilka tragiska konsekvenser konflikten fick till slut såvida inte Am*ns uppgifter om att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad har någon substans?
Citera
2024-05-16, 15:20
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Jag ska försöka skriva så sakta jag kan så till och med du förstår, Han mördade inte bara S han mördade också det ofödda barnet som inte hade en chans att undkomma mördarsvinet, därav försvårande omständigheter, förstår du lite bättre nu.

Rent formellt så är det ”särskild hänsynslöshet” och ”hedersmotiv” som åberopas som försvårande omständigheter.

Särskild hänsynslöshet är exempelvis att brottet har riktat sig mot en närstående, att brottsoffret har befunnit sig i en skyddslös ställning, att brottet har utförts i offrets hem.
(ej uttömmande exempel)
Man kan nog tänka dig att dödandet av fostret också kan anses vara särskilt hänsynslöst, men jag har inte läst på om den punkten så där killgissar jag.
Citera
2024-05-16, 15:27
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Hon hade också ett val, Am*n ville helt uppenbart inte bli förälder och då får man väl acceptera detta och gå vidare?

Är det inte bättre att skaffa barn med någon som verkligen vill detta? Du verkar inte förespråka samtycke utan tvång. Man kan bara spekulera i hur en person som du fungerar privat?

I det aktuella fallet så kan vi dessutom se vilka tragiska konsekvenser konflikten fick till slut såvida inte Am*ns uppgifter om att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad har någon substans?

Haha nu är du igång och jiddrar igen, tala om hur det skulle gå till menar du?
"Du verkar inte förespråka samtycke utan tvång" skriver du samtidigt som du förespråkar tvångsabort.
Hur ligger det till med intelligensnivån egentligen?

Hon vill ha barn han vill inte ha barn hur menar du att det ska gå till?
Skriv att du förespråkar tvångsabort i stället, män ska enligt dig kunna tvinga kvinnor till abort efter eget tycke.

Var killen SÅ lågbegåvad att han inte visste vad ett oskyddat samlag kan innebära, är det du menar?

Hur jag fungerar privat? Jo precis som en riktig svensk, jag respekterar kvinnor, jag följer lagar och regler, jag står för mina gärningar. Precis raka motsatsen till barnamördaren.
Hur fan kan man leva med att ha dödat sin flickvän och SITT EGNA BARN???
Citera
2024-05-16, 16:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
du förespråkar tvångsabort.

Nej ingen har förespråkat det. Däremot kan man förespråka samtycke. I det aktuella fallet har detta gemensamma beslut att skaffa barn satts åt sidan och en konflikt har uppstått.

Citat:
Hur ligger det till med intelligensnivån egentligen?

Ja hur står det till hos dig? Du verkar förespråka tvång när det gäller föräldraskap? Am*n ville inte bli förälder, du vill däremot bestämma hur andra människor ska sköta sina liv. Man kan bara spekulera i hur du fungerar privat med såna där märkliga åsikter.

Citat:
Hon vill ha barn han vill inte ha barn hur menar du att det ska gå till?

Det bästa är väl fortfarande att skaffa barn med någon som verkligen vill bli förälder, inte sant? Tvång är aldrig bra när det gäller sånt här, det kan lätt skapa en ohållbar situation.

Citat:
Var killen så lågbegåvad att han inte visste vad ett oskyddat samlag kan innebära, är det du menar?

Din okunnighet är skrämmande, S*ga använde p-piller, alltså var samlaget inte oskyddat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in