2024-05-16, 10:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är inte vidskepligt att tro vad man har sett, inte heller att tro på det Gud övertygat en om.
Det står dig fritt att demonstrera hur du vet att det du sett och blivit övertygad om är sant.
Än så länge har du bara kastat bajs istället och det är föga övertygande.
Citera
2024-05-16, 10:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jesus uppväckte Lasarus och förde honom också till evigt liv.
Var är han? Är han i rummet med oss nu? Kan du visa honom?
Citat:
Du försöker befolka helvetet, ledd av din boss Dj-v-l-n.
Befolka vad? Ledd av vem? Var finns det?
Citera
2024-05-16, 11:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Lögn.
Du vill få det till att det är någon sorts sagoberättelse där det först inte var någonting och sedan hände Big Bang och det var starten på berättelsen, så som du uttryckte det.

Ja det är korrekt. Bortsett från "sagoberättelse" vilket verkar vara formulerat av dig i syfte att framställa mig som nedsättande mot vetenskapen.
Vad har jag ljugit om?

Citat:
Du är riktigt flitig med att backa och omdefiniera när du blir synad, märker jag i dina diskussioner.
"Nä, vaddå, det sa jag inte" direkt efter att du sagt det.

Ur mitt perspektiv har jag samma åsikt tills jag yttryckligen ändrar den.
Jag är helt öppen med mina åsikter här på detta anonyma forum.

Det som verkar ändras i konversationen är de olika anfallsvinklarna från den som går till angrepp mot mig. Det är klart att det påverkar samtalets struktur!
Och angreppen upplever jag som ganska agressiva och fientliga, och inte sällan kryddade med personliga angrepp. "Lögn", som du inleder med här, tar jag till exempel som ett mycket hårt personligt angrepp.
Nu kräver jag att du motiverar det.

Det enda jag säger är att eftersom ingen, inklusive du, vet vad som föregick Big bang så är det just där den vetenskapliga berättelsen startar. Jag ser verkligen inget konstigt i det påståendet.

???
Citera
2024-05-16, 13:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja det är korrekt. Bortsett från "sagoberättelse" vilket verkar vara formulerat av dig i syfte att framställa mig som nedsättande mot vetenskapen.
Illustrativt formulerat, ja, någon sorts sagoberättelse. Det är framställandet du verkar sträva efter.
Citat:
Vad har jag ljugit om?
Att du "bara" påpekar att alla vet lika lite.

Citat:
Ur mitt perspektiv har jag samma åsikt tills jag yttryckligen ändrar den.
Jag är helt öppen med mina åsikter här på detta anonyma forum.
När du synas snömosar du och hävdar att du menade något tamare och mer harmlöst. Relativiserar lite för att slippa säga något konkret.

Citat:
Det som verkar ändras i konversationen är de olika anfallsvinklarna från den som går till angrepp mot mig. Det är klart att det påverkar samtalets struktur!
Snarare försöker folk förklara och tydliggöra det du uppenbarligen inte vill förstå. Vi är naiva nog att tro att om vi förklarar något på ett sätt den andra kan förstå så kommer vi kunna ändra någons uppfattning.
Att du tar det som angrepp beror antingen på att du har kognitiv dissonans eller för att du startat diskussionen i en dålig anda och fått svar därefter. Du får den nivå du förtjänar på internet.
Citat:
Och angreppen upplever jag som ganska agressiva och fientliga, och inte sällan kryddade med personliga angrepp. "Lögn", som du inleder med här, tar jag till exempel som ett mycket hårt personligt angrepp.
Stackars du.
Citat:
Nu kräver jag att du motiverar det.
Done. Se ovan. Jag ifrågasätter din motivation och din metod.

Citat:
Det enda jag säger är att eftersom ingen, inklusive du, vet vad som föregick Big bang så är det just där den vetenskapliga berättelsen startar. Jag ser verkligen inget konstigt i det påståendet.
Om du inte vet vad som finns på andra sidan berget, då är det där världen börjar.
Är det så?

För att bevara sammanhang:
Citat:
Jag påpekar bara att du vet lika lite som alla andra.
Citat:
Lögn.
Du vill få det till att det är någon sorts sagoberättelse där det först inte var någonting och sedan hände Big Bang och det var starten på berättelsen, så som du uttryckte det.

Du är riktigt flitig med att backa och omdefiniera när du blir synad, märker jag i dina diskussioner.
"Nä, vaddå, det sa jag inte" direkt efter att du sagt det.
Citera
2024-05-16, 13:24
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det var ju det jag sa;
du vet inte vad som föregick Big bang.

Detta eftersom vetenskapens "skapelseberättelse" startar med Big bang. Den starten alltså.
Inte starten i din fantasi.
Annars hade du vetat, eller hur?

Så du vet inte mer än någon annan herr Dunning Kruger.
Nej. Eftersom vetenskapen inte har någon skapelseberättelse så startar den ingenstans.

Citat:
Aha, självklart.
Vetenskapen är det vi inte vet till skillnad från det vi vet.

Det är så lätt att tro att vetenskap handlar om vetande. Samma bokstäver liksom.
Vetenskap är inte det vi vet. Det är metoden vi använder för att ta reda på saker. För med din extremt fördummade definition av vetenskap, som jag är cirka 100% säker på att du inte själv skriver under på, du är bara ohederlig i din argumentation, så skulle dom som först började forska om Big bang alltså inte pyssla med vetenskap, det är först när teorin är färdig och bevisad som det handlar om vetenskap.
Är det verkligen den vägen du tänker vandra? Tänker du verkligen framställa dig som så dum?

Så återigen. Den vetenskapliga teorin om Big bang startar med Big bang. Det betyder inte att vetenskapen startar med Big bang.
Citera
2024-05-16, 13:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
yeah
Citera
2024-05-16, 14:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det står dig fritt att demonstrera hur du vet att det du sett och blivit övertygad om är sant.
...
du fortsätter att tänka materialistiskt, efter devisen "der mensch ist was er ißt"
materialister demonstrerar lite varstans 1 maj,
kanske även (in)humanetikerna någonstans någon gång
jag har inga planer på att demonstrera

den Heliga Skrift övertygar om sig själv
det ligger i sakens natur
det är ju Guds verbalinspirerade ord
Citera
2024-05-16, 14:43
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men du har helt rätt i sak. Att bara fantisera ihop en sak och påstå att det är sant är verkligen dumt och för oss bara längre ifrån sanningen. Vi ska forska om hur universum funkar för att lära oss, inte bara fantisera ihop en gud som gjorde allt.
I denna typ av frågeställning där det med naturvetenskapliga metoder är omöjligt att bevisa eller motbevisa det ena eller det andra, måste alternativa metoder tillämpas. Förnuft och logik gör gällande att Gudshypotesen är den enda rimliga av de vanligt förekommande alternativen.
Citera
2024-05-16, 15:32
Medlem
Citat:
Gäller det även dig själv?

Det är inte uteslutet.

Citat:
Frågan är vem som bedömer vad som är sanningen.

Varje individ har ett eget ansvar att söka efter sanningen, och det är Gud som avgör i slutändan vem som har rätt och vem som har fel, det är Gud som i slutändan avgör vad som är gott och ont.

Citat:
Förmodligen för att ingen etablerat någon sorts metod för att demonstrera att er gud och vad han säger är relevant.

Metoden är logik, bevis och argument som resulterar i en övertygelse, en tro om att Gud existerar och är relevant:

"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)

Citat:
Låter som floskler, tycker jag.

Och det är du helt säker på?
Citera
2024-05-17, 14:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej. Eftersom vetenskapen inte har någon skapelseberättelse så startar den ingenstans.

Vetenskap är inte det vi vet. Det är metoden vi använder för att ta reda på saker. För med din extremt fördummade definition av vetenskap, som jag är cirka 100% säker på att du inte själv skriver under på, du är bara ohederlig i din argumentation, så skulle dom som först började forska om Big bang alltså inte pyssla med vetenskap, det är först när teorin är färdig och bevisad som det handlar om vetenskap.
Är det verkligen den vägen du tänker vandra? Tänker du verkligen framställa dig som så dum?

Så återigen. Den vetenskapliga teorin om Big bang startar med Big bang. Det betyder inte att vetenskapen startar med Big bang.

Jag skrev ju att jag var ironisk och att det inte var något viktigt.

Det enda jag säger egentligen är att troende och ateister vet lika lite om vissa saker.
Citera
2024-05-17, 14:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)

Den där meningen uttrycker en logisk princip som människor med ett för materialistiskt synsätt är blinda för, skulle jag säga.
Citera
2024-05-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte uteslutet.

Varje individ har ett eget ansvar att söka efter sanningen, och det är Gud som avgör i slutändan vem som har rätt och vem som har fel, det är Gud som i slutändan avgör vad som är gott och ont.

Metoden är logik, bevis och argument som resulterar i en övertygelse, en tro om att Gud existerar och är relevant:

Och det är du helt säker på?

Så om jag tror och förväntar mig att Dumbo finns i verkligheten så är det ett bevis på att han också gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in