Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Och jag ifrågasätter alltså om "innan" ens är ett meningsfullt begrepp i det sammanhanget.
Och det kan du väl få ifrågasätta om du vill. Men som vanligt så är det bara orbajseri från din sida. Du kan få kalla det vad du vill. "Struts" kanske? Passar det bättre än "Innan"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
I vilket fall, det jag hävdar är att Big bang är startpunkten för vetenskapen.
Då kan väl inte "innan Big bang" vara den vetenskapligt korrekta startpunkten?
Är det det du försöker säga här?
Bara för att vi inte vet vad som föregick nollpunkten så innebär det inte att nollpunkten är starten.
Vetenskapen jobbar hela tiden med att försöka förklara allt möjligt, jag är tämligen säker på att det finns ett gäng vetenskapsmän som just i detta ögonblick försöker komma fram till vad som hände struts Big bang.
Så nej. Big bang är inte "startpunkten för vetenskapen". Det är startpunkten för vad vi vet idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Det kan vi spekulera om, men det är den vetenskapliga modellen jag pratar om när jag säger att allt startar med Big bang.
Den vetenskapliga modellen om det som startade vid Big bang startade vid Big bang.
Den vetenskapliga modellen om evolutionen startade vid evolutionens start.
Ingen av dom två sakerna berör det som hände innan. Och ingen av dom två sakerna säger nånting om vad som existerade innan dessa händelser.
Citat:
Ursprungligen postat av
diploid
Problemet här är att du argumenterar utifrån ignorans - "vi vet inte och därför är det en möjlighet," vilket är ett uppenbart argumentationsfel. Istället, vad vet vi? Jo, att vårat universum hade en början - t.ex. i form av Big Bang, om man köper den sekulära berättelsen. Att spekulera i eviga universum, andra former av "tid" eller vad man nu lyckas fantisera ihop, är ingenting annat än just fantasier och därför fullständigt ointressanta i sammanhanget. Kanske lever vi i en dröm, kanske är världen en illusion. Listan på tänkbara förklaringar kan göras oändlig lång, men för oss inte närmare sanningen alls och därför värdelösa.
Nu du. Det var ju precis tvärtom. Jag påpekade för Flammarion att det var exakt det som han gjorde. Han tog något för givet bara för att vi inte vet nånting om det.
Jag sa att vi inte vet, därför finns det möjligheter. Det finns alla möjliga möjligheter.
Men du har helt rätt i sak. Att bara fantisera ihop en sak och påstå att det är sant är verkligen dumt och för oss bara längre ifrån sanningen. Vi ska forska om hur universum funkar för att lära oss, inte bara fantisera ihop en gud som gjorde allt.