2024-05-14, 18:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det är din lögn du måste intala dig själv för att rättfärdiga din egen fallenhet för vidskepligheter.
Det är inte vidskepligt att tro vad man har sett, inte heller att tro på det Gud övertygat en om.
Citera
2024-05-14, 18:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nej det är ett faktum som kanske undgått dig då helt, pga att du har färre än två hjärnceller.
Hur många har jag då, enlig dig, en eller inga?
Citera
2024-05-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hur många har jag då, enlig dig, en eller inga?

En som är knappt fungerande skulle jag gissa.
Citera
2024-05-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är inte vidskepligt att tro vad man har sett, inte heller att tro på det Gud övertygat en om.

Du har läst en bok, inte talat med Gud.
Citera
2024-05-14, 21:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Du har läst en bok, inte talat med Gud.

Det är en sak att vara blind eller att vilja blunda för något, men det är värre att inbilla sig att man ser något som inte finns.
Citera
2024-05-15, 11:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Fördelen med de som kämpar för fotbollslag är väl att de brukar nöja sig med att slå sina motståndare på käften.

De känner inget behov att spränga motståndarnas bostäder till grus och alla som finns i bostäderna till slaktrester.

Absolut. Man kan säga att i spel av mer existentiell karaktär förekommer oftare krig på liv och död.
Gangsterkrig, och nationsbygge är mer förknippade med dödligt våld än pingis till exempel.

Citat:
Men Sverige har ju lyckats hålla sig borta från krig nu i över 200 år så en fredligare värld borde vara möjlig.

Ja, om man inte räknar gangsterkrigen då som vi fått på senare tid …
200 år är en lång tid i sammanhanget.
Den längsta fredsperioden i världshistorien är ofta associerad med Pax Romana, romerska imperiet,
och denna period varade i cirka 200 år.
Citera
2024-05-15, 11:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Och jag ifrågasätter alltså om "innan" ens är ett meningsfullt begrepp i det sammanhanget.
Och det kan du väl få ifrågasätta om du vill. Men som vanligt så är det bara orbajseri från din sida. Du kan få kalla det vad du vill. "Struts" kanske? Passar det bättre än "Innan"?

Citat:
I vilket fall, det jag hävdar är att Big bang är startpunkten för vetenskapen.

Då kan väl inte "innan Big bang" vara den vetenskapligt korrekta startpunkten?
Är det det du försöker säga här?
Bara för att vi inte vet vad som föregick nollpunkten så innebär det inte att nollpunkten är starten.
Vetenskapen jobbar hela tiden med att försöka förklara allt möjligt, jag är tämligen säker på att det finns ett gäng vetenskapsmän som just i detta ögonblick försöker komma fram till vad som hände struts Big bang.

Så nej. Big bang är inte "startpunkten för vetenskapen". Det är startpunkten för vad vi vet idag.

Citat:
Det kan vi spekulera om, men det är den vetenskapliga modellen jag pratar om när jag säger att allt startar med Big bang.
Den vetenskapliga modellen om det som startade vid Big bang startade vid Big bang.
Den vetenskapliga modellen om evolutionen startade vid evolutionens start.
Ingen av dom två sakerna berör det som hände innan. Och ingen av dom två sakerna säger nånting om vad som existerade innan dessa händelser.

Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Problemet här är att du argumenterar utifrån ignorans - "vi vet inte och därför är det en möjlighet," vilket är ett uppenbart argumentationsfel. Istället, vad vet vi? Jo, att vårat universum hade en början - t.ex. i form av Big Bang, om man köper den sekulära berättelsen. Att spekulera i eviga universum, andra former av "tid" eller vad man nu lyckas fantisera ihop, är ingenting annat än just fantasier och därför fullständigt ointressanta i sammanhanget. Kanske lever vi i en dröm, kanske är världen en illusion. Listan på tänkbara förklaringar kan göras oändlig lång, men för oss inte närmare sanningen alls och därför värdelösa.
Nu du. Det var ju precis tvärtom. Jag påpekade för Flammarion att det var exakt det som han gjorde. Han tog något för givet bara för att vi inte vet nånting om det.
Jag sa att vi inte vet, därför finns det möjligheter. Det finns alla möjliga möjligheter.

Men du har helt rätt i sak. Att bara fantisera ihop en sak och påstå att det är sant är verkligen dumt och för oss bara längre ifrån sanningen. Vi ska forska om hur universum funkar för att lära oss, inte bara fantisera ihop en gud som gjorde allt.
Citera
2024-05-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är en sak att vara blind eller att vilja blunda för något, men det är värre att inbilla sig att man ser något som inte finns.

Snälla ska jag behöva skratta igen åt att den "de" SKITER I bibeln själv!!
Jag har spenderat för mycket tid med skiten jag vet.
De säger en sak sen gör de direkt något annat.
Men då har de redan kommit på att det är satans fel.
Det är utomjordingar som inte har samma syn på livet och kroppen som vi punkt slut sa jag.
Och vem leker med sådana attacker som en mysig liten lek varje dag?

Skenhelighet säger jag bara.

De tror att vi är robotar dessutom.
Det man ska göra per dag plus deras saker var det sjukaste jag sett...
Citera
2024-05-15, 12:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Snälla ska jag behöva skratta igen åt att den "de" SKITER I bibeln själv!!
Jag har spenderat för mycket tid med skiten jag vet.
De säger en sak sen gör de direkt något annat.
Men då har de redan kommit på att det är satans fel.
Det är utomjordingar som inte har samma syn på livet och kroppen som vi punkt slut sa jag.
Och vem leker med sådana attacker som en mysig liten lek varje dag?

Skenhelighet säger jag bara.

De tror att vi är robotar dessutom.
Det man ska göra per dag plus deras saker var det sjukaste jag sett...

Jo, det värsta är väl egentligen att både blunda för hur verkligheten är och att inbilla sig att man ser något som inte finns.

Och du har helt rätt, något jag inte gillar med många troende är att de säger en sak sen gör något annat. Men de bryr sig oftast inte eftersom de ju kan be Gud om förlåtelse så är allt bra igen (tror de).
Citera
2024-05-15, 13:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Bara för att vi inte vet vad som föregick nollpunkten så innebär det inte att nollpunkten är starten.

Det var ju det jag sa;
du vet inte vad som föregick Big bang.

Detta eftersom vetenskapens "skapelseberättelse" startar med Big bang. Den starten alltså.
Inte starten i din fantasi.
Annars hade du vetat, eller hur?

Så du vet inte mer än någon annan herr Dunning Kruger.
Citera
2024-05-15, 14:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Den vetenskapliga modellen om det som startade vid Big bang startade vid Big bang.

Bra där. Du får godkänt på provet.
Citera
2024-05-15, 14:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Så nej. Big bang är inte "startpunkten för vetenskapen". Det är startpunkten för vad vi vet idag.

Aha, självklart.
Vetenskapen är det vi inte vet till skillnad från det vi vet.

Det är så lätt att tro att vetenskap handlar om vetande. Samma bokstäver liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in