Resultat: Tycker ni att den svenska sexköpslagen bör avskaffas och man ska få lagligt köpa sex?
Ja, absolut!
48,28%
28 röster
Ja, men marknaden måste regleras (tex. antalet bordeller, krav på testning, hårdare kontroller osv).
43,10%
25 röster
Nej, det strider mot våra moral och värderingar.
5,17%
3 röster
Vet ej.
3,45%
2 röster
2024-05-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim77
Självklart, men när du drar ut en sprucken kondom från Annika på Försäkringskassan som du just raggat upp på Harrys eller Svetlana på en österrikisk bordell så borde oron i det sistnämnda fallet vara avsevärt högre?

Faktum är att kondomer faktiskt spricker ibland eller hur.
Låt säga att den spricker en gång på 10.
Då drar han ut en sprucken kondom en gång i månaden efter att ha öst på Svetlana stenhårt i rumpan.
Rent matematiskt borde då en regelbunden sexköpare förr eller senare åka på en riktigt oskön tropisk könssjukdom.

Om Annika på försäkringskassan "ligger runt" utan att testa sig så ska man faktiskt vara mer orolig för att knulla henne med kondom än att knulla Svetlana utan kondom om hon regelbundet testar sig (vilket ju är ett krav i Österrike).

Anledningen är att kondomer inte ger ett 100% skydd mot könssjukdomar (och graviditeter) och om tjejen inte testar sig finns det en viss chans att hon bär på någon smitta. Däremot, om tjejen testar sig regelbundet är sannolikheten för att hon bär på någon smitta mycket låg. Dock är inte sannolkheten helt noll för hon kan nyligen ha blivit smittade och testerna upptäcker inte allt. Men sammantaget enligt vetenskaplig studie av Hahn et al. (2018) publicerad i Epidemiology & Infection så är testning viktigare än kondomanvändning. De gav följande risker för att heterosexuella män skulle vara HIV-smittade efter 100 tillfälliga sexkontakter under ett år (författarna anger 100 som en rimlig uppskattning i "riskgrupperna", det vill säga främst män som har sex med prostituerade):

Inget skydd (kvinnans HIV-status okänd) 1,1 x 10^-5
Kondom (kvinnans HIV-status okänd) 2,1 x 10^-6
Testning (antikropp/antigen-test), men ingen kondom 3,8 x 10^-7

Det vill säga efter 100 random sexkontakter så är oskyddad sex med testning ungefär 30 gånger "säkrare" än oskyddad sex utan testning och ungefär 5 gånger säkrare än skyddad sex, men utan test, vad gäller risk för HIV-smitta. Givetvis är testning och användning av kondom det allra säkraste.

Det kan noteras att enligt en annan studie av Hahn et al (2018) publicerad i European Journal of Microbiology and Immunology är det säkrare (vad gäller risk för HIV-smitta) för prostituerade att genomföra ett snabbtest av kunden och sedan knulla med honom utan kondom än att inte testa kunden och ha sex med honom med kondom.

Referenser:

Hahn, A., Hinz, R., Meyer, T., Loderstädt, U., Herchenröder, O., Meyer, C. G., ... & Frickmann, H. (2018). HIV prevention strategies and risk of infection: a model-based analysis. Epidemiology & Infection, 146(8), 1015-1025.

Hahn, A., Hinz, R., Meyer, T., Loderstädt, U., Herchenröder, O., Meyer, C. G., ... & Frickmann, H. (2018). Diagnostics as prevention—a rapid testing-based strategy of sex workers against sexual HIV exposure. European Journal of Microbiology and Immunology, 8(2), 47-52.
Citera
2024-05-15, 18:40
Medlem
I tråden har TS anklagats för att han verkar vara stolt över att köpa sex (när man, som enligt vissa, kan få det "gratis"). Jag är, liksom TS, regelbunden sexköpare sedan 35 år tillbaka. För min del gäller följande:

Jag är stolt över att jag inte lurar någon tjej och ljuger att hon är vackrast i världen (när jag inte menar det) för att få sex!

Jag är stolt över att jag inte ljuger för någon tjej och säger att jag är i kär i henne och inte kan leva utan henne när jag egentligen bara är ute efter sex.

Jag är stolt över att jag inte super ner någon tjej för att kunna förföra henne.

Jag är stolt över att jag har avstått från att ha sex med tjejer som jag vet har varit kära i mig, men som jag själv inte har varit intresserad av att inleda ett förhållande med.

Jag är stolt över att jag, till skillnad från en del andra män, inte har utnyttjat min position till att "förföra" tjejer i underordnad ställning.

Med andra ord så är jag stolt över att jag gör rätt för mig när jag främst är ute efter sexuell njutning.
Citera
2024-05-15, 18:46
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Det är väl ändå en viss skillnad på att en kvinna vill att man ska ha ett jobb och sköta sin hygien jämfört med att köpa sex, eller?

Ni kan dela på räkningarna om båda jobbar och att vilja köpa en gåva eller present till någon som man bor med är väl lika naturligt som att vilja gratulera sina föräldrar?

Du ljuger för dig själv här.

Man tjänar alltid på att gå den hårda vägen i livet. Det du gör är att likställa med att käka chips varje dag och bli fet istället för att gå till gymmet.

Sann personlig utveckling sker inte på det sätt som du lever ditt liv.
Dagens moderna kvinnor är inte så lätt att tillgodose som du tror. Personligen har jag inget emot att gå in i ett förhållande med en kvinna, men vill jag tänker inte låta mig utnyttjas ekonomiskt eller känslomässigt av en kvinna i ett förhållande bara för att det "förväntas" av samhället att man ska tillbringa sitt liv med någon.

Om jag nu ska vara i en relation med en kvinna och hon kostar mig 1000 euro varje månad, jag får varken regelmässig sex eller respekt så går jag hellre ut ur relationen och betalar direkt för sexet. Jag kan ju ligga med 4 olika tjejer för 600 - 700 euro varje månad vilket är mycket mer kostnadseffektivt än att ha en finansiellt krävande flickvän.
Citera
2024-05-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analkungen456
Alla sexköpare utan undantag ska samlas ihop och slås igjäl med påkar,på BÄSTA sändningstid i sverige,sen ska deras
släkt spåras upp och få njuta av precis samma sak..dö på bästa sändningstid..ha ha..jävla äckel människor!!

Ska du inte söka till psyket! Jag menar att du verkar ju lida av en mycket allvarlig neuros vad gäller sex och du vill ju tydligen döda halva svenska befolkningen. Det måste ju kategoriseras som en allvarlig psykisk störning!

Sen är jag lite undrade över att så många prostitutionsmotståndare de facto verkar tycka att frivillig sex mellan samtyckande vuxna (där pengar är inblandade) är så mycket hemskare (och ska leda till ett hårdare straff) än de fall där mannen slår sin dam gul och blå!
Citera
2024-05-15, 19:06
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Hur påverkar ditt sexköpande ditt vanliga dejtande? Förstör det inte lite av den naturliga pirrigheten som finns mellan man och kvinna precis i dejtingstadiet när man inte riktigt vet vart man har varandra och allt är sådär spännande och nytt? Tänker att du kanske har blivit så pass blasé av allt sexköp att sånt inte längre är kul för dig. Har jag fel?
Jag dejtar inte överhuvudtaget just nu. Jag fokuserar istället på att träffa så många tjejer som möjligt för sex med syftet att skaffa mig tillräckligt med sexuell erfarenhet. När jag har skaffat mig denna viktiga "sexuella erfarenheten" så kommer jag givetvis senare söka en kvinna som jag tillbringa mitt liv med.

Men jag ska poängtera att jag tänker inte heller gå in i en relation med en kvinna i framtiden till vilket pris som helt, om jag känner att jag inte får något ut av förhållandet, varken sexuellt, ekonomiskt eller känslomässigt så kommer jag även i framtiden fortsätta med att betala för sex.
Citera
2024-05-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Känns det inte onajs att ligga med någon som inte vill ligga med dig? Om det inte vore för betalningen dvs, känns det inte nedvärderande?

Om du söker sjukvård känns det inte "onajs" att läkaren och sjuksköterskan inte skulle vårda dig om de inte fick betalt. Det måste vara nedvärderande att en sköterska vårdar dig och inte mamma som gör det gratis!

Och när du går på restaurang som känner du det antagligen nedvärderande att du måste betala servitrisen och kocken för att de ska laga mat åt dig istället för att gå hem till mamma och få en gratis middag!
Citera
2024-05-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Hur känns det att behöva betala för nåt som är gratis? 🤣🤣🤣
I princip ingen sex är gratis redan.
Ditt hån snarare leder fler sexköp.
Citera
2024-05-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Du tog min fråga 😂

TS skäms du inte för att betala ?
Hade jag gjort de så hade jag inte starta en tråd om detta, då sexköpare står inte högt i rang i världen
Enligt eran logik så ska man skämmas också om man inte får sex utan betalning.
Oavsett vad man en gör så vill ni håna en.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-05-15 kl. 20:10. Anledning: ..
Citera
2024-05-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför köper du sex? Varför skaffar du inte en flickvän = gratis sex?
En flickvän är inte gratis redan
Citera
2024-05-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Hur känns det att behöva betala för nåt som är gratis? 🤣🤣🤣
Gratis är det som sagt redan inte
Men det är billigare ekonomiskt om man har exempelvis rätt utseende.
Billigare om man har redan förutsättningar att få mycket sex.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-05-15 kl. 20:44. Anledning: ....
Citera
2024-05-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Gratis är det som sagt redan inte
Men det är billigare ekonomiskt om man har exempelvis rätt utseende.
Billigare om man har redan förutsättningar att få mycket sex.

Så länge man låter bli att ragga på härbergen och golddiggers från tredje världen och i stället raggar på tjejer som jobbar och har ordnad ekonomi så behöver du inte försörja någon. Bjuda och bli bjuden själv däremot hör till tycker jag. Men någon plånbok med puls skulle jag aldrig ställa upp på.
Citera
2024-05-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
I tråden har TS anklagats för att han verkar vara stolt över att köpa sex (när man, som enligt vissa, kan få det "gratis"). Jag är, liksom TS, regelbunden sexköpare sedan 35 år tillbaka. För min del gäller följande:

Jag är stolt över att jag inte lurar någon tjej och ljuger att hon är vackrast i världen (när jag inte menar det) för att få sex!

Jag är stolt över att jag inte ljuger för någon tjej och säger att jag är i kär i henne och inte kan leva utan henne när jag egentligen bara är ute efter sex.

Jag är stolt över att jag inte super ner någon tjej för att kunna förföra henne.

Jag är stolt över att jag har avstått från att ha sex med tjejer som jag vet har varit kära i mig, men som jag själv inte har varit intresserad av att inleda ett förhållande med.

Jag är stolt över att jag, till skillnad från en del andra män, inte har utnyttjat min position till att "förföra" tjejer i underordnad ställning.

Med andra ord så är jag stolt över att jag gör rätt för mig när jag främst är ute efter sexuell njutning.

Varför skulle man behöva ljuga eller supa ner någon för att få knulla?

Den enda punkten i du skrev som jag kan lastas för är att haft sex med några tjejer som jag vet ville mer. Och det hade jag dåligt samvete för även fast jag var tydlig med mina intentioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in