Hej!
Jag är en 30 årig ung man som bor sedan en tid tillbaka i Österrike och är en regelmässig sexköpare. Här i Österrike är det lagligt för män att köpa sex av kvinnor i bordeller, klubbar och privata anläggningar. För att man ska få köpa och sälja sex så måste man vara minst 18 år gammal. I Österrike finns det ingen enhetlig prostitutionslag utan varje "Bundesland" dvs. landskap stiftar sina egna prostitutionslagar.
I Wien är det krav på att varje prosituterad kvinna ska ha ett så kallat "Grüner Karte" dvs. grönt kort som visar att man regelmässig testar sig för könssjukdomar hos en legitimerad läkare. För att minska risken för människohandel tillåter man endast kvinnor som har laglig uppehållstillstånd i landet tex. Österrikisk-/EU-medborgare/Tredje landsmedborgare med positivt asylbesked att sälja sex.
Enligt Wiens prostitutionslag är öppen gatuprostitution endast tillåtet i fem speciella zoner i staden. De prostituerade som inte följer lagarna straffas med böter och om de är utländska medborgare kan de bli utvisade ifrån landet. De flesta prostituerade som arbetar här kommer från Rumänien, Bulgarien, Moldavien och Ukraina.
Jag är öppen för att svara på era frågor. Jag ska försöka svara på era frågor så gott jag bara kan. Fråga på!