2024-05-14, 16:21
Medlem
gubbroras avatar
Som så ofta på Flashback är många skribenter sanslöst anala. Det är i sig ointressant om det Joost gjorde är lagligt eller olagligt. Det är en sak för de rättsvårdande myndigheterna att hantera det EBU hade att hantera var om Joost brutit mot deras regelverk för tävlingen.

I en tävling som eurovision finns naturligtvis ett regelverk om hur artisterna ska bete sig gentemot media och gentemot produktionen. Uppenbarligen har fotografen upplevt att Joost betet sig illa och anmält/hanterat det på vederbörligt vis.

Fotografen agerar på uppdrag av en producent eller liknande och inte på egen hand

Efter anmälan så hanterar EBU detta i enlighet med sitt regelverk och man fattar ett kollektivt beslut om att utesluta honom/Nederländerna ur tävlingen.

På vilket sätt kan detta vara fel, vi har ingen som helst kännedom om vad som utspelats, vi saknar all kännedom om EBUs utredning samt all kännedom om polisutredningen. Det vi vet är att Beslutet är fattat av ett stort antal personer som representerar ett antal av de deltagande länderna. Det är inte ett beslut som fattats av någon enskild person.
Citera
2024-05-14, 19:26
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
My bad.

Dock låter Klein onekligen judiskt...
Citat:
Ursprungligen postat av djsekas
Klein ar ett Hollanskt namn/ord.. Betyder "liten".
Det är ett av de absolut vanligaste judiska namnen. Kommer från jiddisch ”kleyn” och betyder förstås även där ”liten”.
Citera
2024-05-14, 20:17
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Han har alltså haft en lång, hektisk dag, blir trakasserad av en respektlös fotograf som inte lyssnar när han säger ifrån, och väljer att vifta lite framför personen i frustration, och nu är han alltså en våldsam, ondskefull brottsling enligt Flashbacks Elit-jury?

Han är väl en pajas som bränt sina chanser att tramsa i tv, varken mer eller mindre. Eftersom han inte kan bete sig?
Du behöver inte bli så dramatisk.
Citera
2024-05-14, 21:00
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag har inte följt den här debatten i detalj men nog tycker jag spontant att det verkar som att Joost Klein är den som får sympatierna i media. Har någon feminist ännu ryckt ut till kvinnans försvar? Var är Kakan? Eller om kvinnan nu är israel så kanske till och med feministerna är på Kleins sida?

Varför får våldsmannen sympatierna?

Citat:
Ursprungligen postat av kisumixv
Som vanligt är det väl svårt att komma fram till precis vad som hände utan facit i hand, d.v.s. förundersökningsprotokoll. Borde inte dröja länge innan det kommer. Oavsett så är det nog böter som blir straffet.
Joost är väldigt frispråkig och jag tror det bara rann över honom, Eurovision är ju mer "gör så, stå här, säg detta, titta här" än vad musikbranschen brukar vara.
Det blir spännande att se huruvida Nederländerna väljer att delta i ESC nästa år med tanke på hur kritiska TV-bolaget var till att Joost diskades.

Sjukt att ett Public Service företag ljuger!
Only in the NL...?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Uppdaterat meddelande EBU från igår kommenteras i media.

Om Klein och hotfullt beteende riktat mot en kvinnlig medlem av produktionsteamet.

" I sociala medier sprids falska uppgifter om att den unga kvinnliga tv-medarbetarens identitet och att hon, som utsatts för Joost Klein agerande, skulle tillhöra en av de andra ländernas delegationer."

EBU skriver att hans ”uppförande var ett tydligt brott mot tävlingsreglerna som är till för att säkerställa en säker arbetsmiljö för all personal och för att skydda produktionen”.

”Den version av händelserna som har beskrivits i vissa offentliga uttalanden och i sociala medier stämmer inte överens med de uttalanden som personal och vittnen delat med oss och svensk polis. Dock är ärendet nu föremål för rättsliga åtgärder och därför kan vi tyvärr inte tillägga något mer i nuläget.”

”Beslutet att utesluta honom backades upp av tävlingens styrande medlemsorgan, Eurovision song contests referensgrupp och stöttades enhälligt av EBU:s exekutiva styrelse, efter en grundlig intern utredning”, skriver EBU."

https://bloggar.aftonbladet.se/schla...a-joost-klein/

Citat:
"Polisen är i stort sett färdig med utredningen om olaga hot.

Enligt källuppgifter till Aftonbladet har Joost Klein erkänt gärningen i förhör.

Han ska ha blivit stressad över alla fotografer, och bett dem slutat filma. Joost menar att vissa fotografer blev väldigt närgångna.

Han blev arg och höjde armen med knytnäven och gjorde ett utfall mot en fotograf, enligt källuppgifterna. Han ska dock inte ha slagit fotografen."

Hur går det ihop med kameran som gick sönder?
Varför gav han sig på juust en ung kvinna?

"Incidenten ska ha inträffat i samband med att artisten gick av scenen efter sitt framträdande i andra semifinalen. Det finns flera vittnen till händelsen eftersom det inträffade ägde rum precis intill scenen.

Flera vittnen uppfattade Joost Klein som mycket offensiv, uppger källan. Enligt vad Aftonbladet erfar så orsakade Klein också att fotografens kamera gick sönder."
Citera
2024-05-14, 21:02
Medlem
Har personligen träffat feminist-as som öppet resonerat att "ett antal oskyldiga offer är helt ok"
i "kampen mot männen". Om icke-feminister skulle verbalisera något sådant skulle det bli ramaskri.
Vilket det också borde bli.
Citera
2024-05-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Nej, alltså kommer han få pengar för att han blev uthängd över hela världen? Om det visar sig senare att det faktiskt stämmer att han blev kraftigt trakasserad och hytte lite mot en kamera så känns väl det ganska rimligt. Det enda jag hört att han skall ha gjort är att ha blivit jagad med kamera och tills slut blivit arg och gjort "någon gest" mot en kamera. Har inte följt honom i övrigt.
Aha, vad har du för källor? Jag väljer att lita på EBU, känns som de har allt att förlora på att göra något förhastat och de säkert har all anledning att diska honom. Väljer att tro han är en fitta.
Citera
2024-05-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Aha, vad har du för källor? Jag väljer att lita på EBU, känns som de har allt att förlora på att göra något förhastat och de säkert har all anledning att diska honom. Väljer att tro han är en fitta.

Du citerar ett gammalt inlägg. Det där stod i flera av de största tidningarna. Vet inte det ändrats.
Litar inte på någon sammansättning människor som tror på postmoderna maktordningsteorier och liknande skräpteorier. Nu vet jag inte om de gör det så har ingen åsikt om dem.
Generellt är det ganska ovanligt med organisationer som inte är ideologiskt färgade 2024.

En sak kan jag säga. Om någon börjar babbla om "patriarkatet, strukturellt förtryck i Sverige idag på enskilda fall, DEI" eller liknande så sätter jag på mig hörlurarna. Folk som svänger sig med sådant lingo förstår det sällan också, vilket är än mer komiskt.
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-05-14 kl. 21:51.
Citera
2024-05-14, 22:36
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Varför får våldsmannen sympatierna?

Det undrar jag också.
Citera
2024-05-14, 23:03
Medlem
Citat:
Det undrar jag också.

Har det utövats våld?
Senast redigerad av u9FpM1wXcZ 2024-05-14 kl. 23:08.
Citera
2024-05-15, 00:01
Medlem
Citat:
Det undrar jag också.

För att han är vänster, ryssrunkare och antisemit.
Citera
2024-05-15, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Holländsk media skriver att den unga kvinnan är svensk. Har det verkligen framgått att så är fallet?
Med tanke på att det från EBU sägs att det är en medarbetare från tv-produktionen, och det är SVT som står för produktionen och den absoluta majoriteten av tv-medarbetarna är svenska frilansare så är det nog rätt hög sannolik för att den drabbade kvinnan är just svensk.
Citera
2024-05-15, 05:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kisumixv
Som vanligt är det väl svårt att komma fram till precis vad som hände utan facit i hand, d.v.s. förundersökningsprotokoll. Borde inte dröja länge innan det kommer. Oavsett så är det nog böter som blir straffet.
Joost är väldigt frispråkig och jag tror det bara rann över honom, Eurovision är ju mer "gör så, stå här, säg detta, titta här" än vad musikbranschen brukar vara.
Det blir spännande att se huruvida Nederländerna väljer att delta i ESC nästa år med tanke på hur kritiska TV-bolaget var till att Joost diskades.

Det finns sannolikt tydligt uppställda regler kring när och hur artisterna ska filmas och att en deltagare förbinder sig att acceptera det.
Det är ju inte heller random paparazzis som är där och filmar honom, utan av EBU utsedda fotografer - som också känner till reglerna för när och hur det ska filmas.

Det här är ett paket som en artist måste acceptera om denne ska delta i Eurovision
Då kan man nog inte plötsligt kräva nya egna regler, att inte bli filmad, för att man plötsligt inte har lust.

Man får nog le och vinka som en del av konceptet.
Det gäller ju de andra artisterna också. Deltagare från 36 andra länder som verkar ha kunnat följa reglerna. Bryter man mot konceptet - bryter man mot EBUs uppföranderegler - och då riskerar man att bli diskad.

Nu har det ju också kommit fram uppgifter att Joost Klein betett sig illa och inte följt EBUs uppföranderegler vid flera andra tidigare tillfällen också. Att incidenten med fotografen bara var kulmen på hans dåliga uppförande.
EBUs ansvariga var enhälliga i beslutet att Joost Klein måste diskas. De har ju själva inget att vinna på att diska en artist och dra på sig all kritik och trassel.

Joost Klein har sannolikt betett som en skithög under flera dagar och har troligen samlat länge.
Till slut gjorde väl den samlade skiten tillsammans med fotografincidensen att EBU fick nog.
Senast redigerad av coli 2024-05-15 kl. 05:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in