2024-05-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Det är därför jag starkt betvivlar att någon intervention kommer att ske. Finns inget syfte med det, Strömmer tillsätter en utredning eftersom Sveriges reglering förmodligen strider mot EU-rätten. Ska han då plötsligt i ett mål göra gällande att Sveriges reglering inte gör det. Mjaaaa säger jag iaf.

Exakt.

Södertälje kommun tog ju hjälp av ett externt företag för att göra så kallade bakgrundskontroller, vilket inte var lagligt enligt JO så kommunen fick lägga detta på is. Södertälje kommun och SD tog upp detta i en interpellation att de vill att regeringen ger dem det lagliga stöd de behöver för att göra dessa bakgrundskontroller.
Men även här när utredningen tillsattes för detta så ville inte regeringen utreda hur de med lagligt stöd skulle få använda sig av externa företag för bakgrundskontroller, utan de vill utreda om att utöka belastningsregisterkontrollerna istället.

Jag tänker att det finns ett sammanhang, eftersom de vill utreda om dessa söktjänster ska upphöra.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-05-13 kl. 23:28.
Citera
2024-05-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Exakt.

Södertälje kommun tog ju hjälp av ett externt företag för att göra så kallade bakgrundskontroller, vilket inte var lagligt enligt JO så kommunen fick lägga detta på is. Södertälje kommun och SD tog upp detta i en interpellation att de vill att regeringen ger dem det lagliga stöd de behöver för att göra dessa bakgrundskontroller.
Men även här när utredningen tillsattes för detta så ville inte regeringen utreda hur de med lagligt stöd skulle få använda sig av externa företag för bakgrundskontroller, utan de vill utreda om att utöka belastningsregisterkontrollerna istället.

Ja, och en sådan reglering där man ger vissa, med betoning på vissa, verksamheter rätt att göra kontroller i belastningsregister stödjer i vart fall jag. Men däremot står jag inte bakom att kleti och pleti ska ha tillgång till något allmänt register som någon tjänar pengar på och som går ut på att man ska snoka på folk.
Citera
2024-05-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ja, och en sådan reglering där man ger vissa, med betoning på vissa, verksamheter rätt att göra kontroller i belastningsregister stödjer i vart fall jag. Men däremot står jag inte bakom att kleti och pleti ska ha tillgång till något allmänt register som någon tjänar pengar på och som går ut på att man ska snoka på folk.

Instämmer.
Citera
2024-05-13, 23:53
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Det är därför jag starkt betvivlar att någon intervention kommer att ske. Finns inget syfte med det, Strömmer tillsätter en utredning eftersom Sveriges reglering förmodligen strider mot EU-rätten. Ska han då plötsligt i ett mål göra gällande att Sveriges reglering inte gör det. Mjaaaa säger jag iaf.

Jag är inte så säker på detta. Kolla bara hur regeringen kör över IMY senaste gällde det kamera bevakning ta det som exempel,det är så enkelt för dem att strunta i GDPR och urvattna IMY och låta deras ansvarsområden på andra som inte har något koll om GDPR.

Det är som att regeringen och riksdagen plockar delar de gillar med GDPR och struntar fullständigt I hela dataskyddsförordningen.

Jag har inget emot att fler kameror sätts upp, men när regeringen och riksdagen bestämt sig så gör de exakt vad de vill.

https://www.imy.se/blogg/hur-paverkas-nuvarande-regler-av-forslagen-i-kamerabevakningsutredningen/
Citera
2024-05-14, 01:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att regeringen har tillsatt utredningen verkar vara för att dölja uppgifter som adress, inkomst osv. Mest på grund av kriminella som utnyttjar informationen för att begå brott. Dock kommer även information om domar också påverkas, eftersom dessa sidor också utnyttjar samma kryphål med utgivningsbeviset.

Förhandsavgörandet fokuserar specifikt på domar. Jag känner att om regeringen fick välja, skulle de endast dölja information som adress, inkomst osv, men fortsätta tillåta rättsdatabaser att sälja domar. De bryr sig inte om dömda ”brottslingar” som har sonat för sina brott.
Citat:
Ok, jag rättar dig. Följande är från direktivet.

"Det finns vidare ett antal söktjänster som huvudsakligen är inriktade på att tillhandahålla uppgifter om enskildas lagöverträdelser. Brottmålsdomarna tillhandahålls i regel mot betalning och utan att personuppgifter anonymiseras. Offentliggörandet ger många gånger upphov till påtaglig integritetsskada för de individer som förekommer i söktjänsterna. Det kan också försvåra för dömda personer att bryta en kriminell livsstil och återgå till ett hederligt levnadssätt. Det har ifrågasatts om den nuvarande regleringen vad gäller dessa söktjänster ger ett tillräckligt skydd mot integritetskränkningar på det sätt som både Europakonventionen och EU- rätten kräver".

"Ett inskränkt grundlagsskydd för ovannämnda söktjänster bör därför övervägas".
Det gäller båda. Sammanfattningen lyder:
"En särskild utredare ska se över grundlagsskyddet för söktjänster som offentliggör personuppgifter om lagöverträdelser och söktjänster som offentliggör personuppgifter om adress, telefonnummer, civilstånd och andra uppgifter som rör enskildas personliga förhållanden. Syftet med uppdraget är att stärka skyddet för den personliga integriteten när personuppgifter offentliggörs i sådana söktjänster." (fetstil tillagd)

Vill man själv läsa kommittédirektivet så finns det här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/kommittedirektiv/ett-forstarkt-skydd-for-personuppgifter-pa-tryck-_hbb1145/
Citera
2024-05-14, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det gäller båda. Sammanfattningen lyder:
"En särskild utredare ska se över grundlagsskyddet för söktjänster som offentliggör personuppgifter om lagöverträdelser och söktjänster som offentliggör personuppgifter om adress, telefonnummer, civilstånd och andra uppgifter som rör enskildas personliga förhållanden. Syftet med uppdraget är att stärka skyddet för den personliga integriteten när personuppgifter offentliggörs i sådana söktjänster." (fetstil tillagd)

Vill man själv läsa kommittédirektivet så finns det här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/kommittedirektiv/ett-forstarkt-skydd-for-personuppgifter-pa-tryck-_hbb1145/

Yes, jag vet. Jag har läst direktivet i sin helhet.
Citera
2024-05-14, 10:16
Medlem
Belsebybs avatar
Hepp!

https://www.imy.se/globalassets/dokument/rattsligt-stallningstagande/imyrs-2024_1-klagomal-mot-soktjanster-med-utgivningsbevis.pdf

Citat:
IMY har behörighet att granska söktjänster med utgivningsbevis

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) bedömer i ett nytt rättsligt ställningstagande att myndigheten är behörig att inleda tillsyn mot söktjänster med utgivningsbevis med anledning av klagomål från enskilda.

[...]

– Det är viktigt att förtydliga att detta ställningstagande enbart slår fast att IMY är behörig att granska söktjänster med utgivningsbevis med anledning av klagomål. Sedan får vi i kommande utredningar avgöra om och i så fall vilka åtgärder vi kan vidta mot dessa söktjänster, säger Martin Wetzler, jurist på IMY.

Citera
2024-05-14, 10:49
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb
Hepp!

https://www.imy.se/globalassets/dokument/rattsligt-stallningstagande/imyrs-2024_1-klagomal-mot-soktjanster-med-utgivningsbevis.pdf

Den korta sammanfattningen av allt det är att IMY har upptäckt sin sanna identitet och huvudsyfte för första gången, liknande när en bebis tar sina första staplande steg.
Citera
2024-05-14, 10:50
Medlem
fendadens avatar
https://www.svd.se/a/LMAWgx/organisationer-stoppa-utnyttjandet-av-personuppgifter

Citat:
Söktjänster på nätet har blivit nyckelverktyg för kriminella i kartläggningen av potentiella offer. Regeringen måste stoppa detta utnyttjande av lagstiftningen, skriver företrädare för flera organisationer.

Vind i seglen
Citera
2024-05-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb
Hepp!

Det är väl jättebra?! Ett steg i rätt riktning.
Citera
2024-05-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
https://www.svd.se/a/LMAWgx/organisationer-stoppa-utnyttjandet-av-personuppgifter

Vind i seglen

De skriver dock även såhär i den artikeln: "Samtidigt är det givetvis viktigt att myndigheter och andra aktörer som arbetar med att bekämpa organiserad brottslighet även fortsatt har tillgång till personuppgifter, samt att arbetsgivare kan göra nödvändiga säkerhetskontroller. Detta är något regeringen bör ta i beaktande när lagstiftningen ses över."

Jag är inte säker på hur delen med "arbetsgivares säkerhetskontroller" ska tolkas. Det är en artikel skriven av företrädare av näringslivet, som förmodligen vill ha kvar tjänster som verifiera och nusvar.

Regeringen bör lösa ett sätt så att belastningsregister fungerar som det ska så att Lexbase osv inte använd av företag, gallringsregler måste gälla helt.
Citera
2024-05-14, 11:21
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Det är väl jättebra?! Ett steg i rätt riktning.

Viktigt att notera:

"IMY har dock inte tagit ställning till i vilken utsträckning de materiella
reglerna i dataskyddsförordningen kan tillämpas på en söktjänst med utgivningsbevis,
utan kommer att återkomma till den frågan i sin tillsyn"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in