2024-05-13, 19:19
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Säkerhets- och försvarsföretagen (SOFF) gör samma som Gunnar Axén och skickar en skrivelse till justitieministern för att försöka stoppa förhandsavgörandet.

https://ledarsidorna.se/svensk-forsvarsindustri-paverkas-negativt-av-regeringens-passivitet/

Det krävs väl en godkänd säkerhetsprövning för att arbeta inom säkerhet/försvar i de flesta fallen, eller hur? Jag förstår inte varför dessa företag skulle påverkas om rättsdatabaserna försvann.

Man kan ju knappast stoppa ett förhandsavgörande?
Hela grejen med förhandsavgörandet är ju att domstolar och regeringen inte följer eu lag.
Att sen regeringen kan stoppa förhandsavgörande är ju rent av korruption.
Citera
2024-05-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Man kan ju knappast stoppa ett förhandsavgörande?
Hela grejen med förhandsavgörandet är ju att domstolar och regeringen inte följer eu lag.
Att sen regeringen kan stoppa förhandsavgörande är ju rent av korruption.

Kolla mitt inlägg 2482 ovan. De har helt missförstått vad det är fråga om.
Citera
2024-05-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Nej, du missförstår. De handlar inte om att stoppa avgörandet. Det handlar om att intervenera i processen, alltså bli part i målet och därigenom ges möjlighet att argumentera i sak.

Citat:
Kolla mitt inlägg 2482 ovan. De har helt missförstått vad det är fråga om.

Har inte missförstått. Borde dock ha formulerat mig lite annorlunda. Som du säger, vill de att man intervenierar i processen, men anledningen till detta är att de vill behålla rättsdatabaserna.

Det var klantigt av mig att skriva att man vill ”stoppa” förhandsavgörande, men de vill ju egentligen stoppa EU-domstolen från att förbjuda dem.
Citera
2024-05-13, 20:12
Medlem
Citat:
Har inte missförstått. Borde dock ha formulerat mig lite annorlunda. Som du säger, vill de att man intervenierar i processen, men anledningen till detta är att de vill behålla rättsdatabaserna.

Det var klantigt av mig att skriva att man vill ”stoppa” förhandsavgörande, men de vill ju egentligen stoppa EU-domstolen från att förbjuda dem.

Ok, då är jag med. Om nu Regeringen gör det (vilket jag starkt betvivlar) så kommer det nog mer vara från ett perspektiv att förklara Sveriges grundlag. Jag tror inte Regeringen kommer ta en possition som går ut på att sidorna inte ska stoppas, Regeringen har ju själva tillsatt en utredning om den frågan.
Citera
2024-05-13, 20:28
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:

korrekt
Citera
2024-05-13, 20:32
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ok, då är jag med. Om nu Regeringen gör det (vilket jag starkt betvivlar) så kommer det nog mer vara från ett perspektiv att förklara Sveriges grundlag. Jag tror inte Regeringen kommer ta en possition som går ut på att sidorna inte ska stoppas, Regeringen har ju själva tillsatt en utredning om den frågan.

Politiker kan vara mästare på att säga en sak och sedan agera på ett helt annat sätt. Det är som om de har en egen manual för dubbeltydighet.
Citera
2024-05-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Politiker kan vara mästare på att säga en sak och sedan agera på ett helt annat sätt. Det är som om de har en egen manual för dubbeltydighet.

Kanske så. Men det är svårt att med trovärdighet hävda en sak i domstol när man "själv" tillsatt en utredning som i princip går i motsatt linje.
Citera
2024-05-13, 21:26
Medlem
Citat:
Kanske så. Men det är svårt att med trovärdighet hävda en sak i domstol när man "själv" tillsatt en utredning som i princip går i motsatt linje.

Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att regeringen har tillsatt utredningen verkar vara för att dölja uppgifter som adress, inkomst osv. Mest på grund av kriminella som utnyttjar informationen för att begå brott. Dock kommer även information om domar också påverkas, eftersom dessa sidor också utnyttjar samma kryphål med utgivningsbeviset.

Förhandsavgörandet fokuserar specifikt på domar. Jag känner att om regeringen fick välja, skulle de endast dölja information som adress, inkomst osv, men fortsätta tillåta rättsdatabaser att sälja domar. De bryr sig inte om dömda ”brottslingar” som har sonat för sina brott.
Citera
2024-05-13, 21:33
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att regeringen har tillsatt utredningen verkar vara för att dölja uppgifter som adress, inkomst osv. Mest på grund av kriminella som utnyttjar informationen för att begå brott. Dock kommer även information om domar också påverkas, eftersom dessa sidor också utnyttjar samma kryphål med utgivningsbeviset.

Förhandsavgörandet fokuserar specifikt på domar. Jag känner att om regeringen fick välja, skulle de endast dölja information som adress, inkomst osv, men fortsätta tillåta rättsdatabaser att sälja domar. De bryr sig inte om dömda ”brottslingar” som har sonat för sina brott.

Ok, jag rättar dig. Följande är från direktivet.

"Det finns vidare ett antal söktjänster som huvudsakligen är inriktade på att tillhandahålla uppgifter om enskildas lagöverträdelser. Brottmålsdomarna tillhandahålls i regel mot betalning och utan att personuppgifter anonymiseras. Offentliggörandet ger många gånger upphov till påtaglig integritetsskada för de individer som förekommer i söktjänsterna. Det kan också försvåra för dömda personer att bryta en kriminell livsstil och återgå till ett hederligt levnadssätt. Det har ifrågasatts om den nuvarande regleringen vad gäller dessa söktjänster ger ett tillräckligt skydd mot integritetskränkningar på det sätt som både Europakonventionen och EU- rätten kräver".

"Ett inskränkt grundlagsskydd för ovannämnda söktjänster bör därför övervägas".
Citera
2024-05-13, 22:51
Medlem
Citat:

Håller med. Dock om de skulle fortsätta att tillåta rättsdatabaser att sälja domar så måste adresser och annat sekretessbeläggas i dessa protokoll.
Citera
2024-05-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ok, jag rättar dig. Följande är från direktivet.

"Det finns vidare ett antal söktjänster som huvudsakligen är inriktade på att tillhandahålla uppgifter om enskildas lagöverträdelser. Brottmålsdomarna tillhandahålls i regel mot betalning och utan att personuppgifter anonymiseras. Offentliggörandet ger många gånger upphov till påtaglig integritetsskada för de individer som förekommer i söktjänsterna. Det kan också försvåra för dömda personer att bryta en kriminell livsstil och återgå till ett hederligt levnadssätt. Det har ifrågasatts om den nuvarande regleringen vad gäller dessa söktjänster ger ett tillräckligt skydd mot integritetskränkningar på det sätt som både Europakonventionen och EU- rätten kräver".

"Ett inskränkt grundlagsskydd för ovannämnda söktjänster bör därför övervägas".

Utifrån vad man kan läsa ur detta stycke så känns ett förhandsavgörande från Eu-domstolen kring dessa frågor väldigt välkommet av regeringen. De behöver inte ta beslutet, EU gör det åt dem.
Citera
2024-05-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Utifrån vad man kan läsa ur detta stycke så känns ett förhandsavgörande från Eu-domstolen kring dessa frågor väldigt välkommet av regeringen. De behöver inte ta beslutet, EU gör det åt dem.

Det är därför jag starkt betvivlar att någon intervention kommer att ske. Finns inget syfte med det, Strömmer tillsätter en utredning eftersom Sveriges reglering förmodligen strider mot EU-rätten. Ska han då plötsligt i ett mål göra gällande att Sveriges reglering inte gör det. Mjaaaa säger jag iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in