Bilden börjar klarna lite:
Avrotros/Joost hade ett avtal med EBU, ingen filmning i Greenroom vid rödmarkerad gräns.
Under produktionens gång är det "någon" som flyttar på denna gräns vilket verkar vara ett rött band.
Joost/Avrotros hade redan vid starten i Malmö, problem med avtalet med EBU, citiat från Joost:
Citat:
Jag har alltid haft kontroll. Och det var det första jag tappade när jag kom till Malmö
(‘Ik heb altijd de controle gehad. En dat was het eerste dat ik kwijtraakte toen ik in Malmö aankwam)
EBU har haft semi 1 och 2 på nätet, dessa togs bort kort efter nyheten att Joost blivit diskad. Folk på Reddit har suttit och analyserat dessa inspelningar, där just det röda bandet "farit runt". Vi vet fortfarande inte vad som egentilgen hände mellan Joost och kvinnan, mer än att Joost flera ggr sagt åt kvinnan att sluta, vilket inte skedde.
Att kvinnan sen polisanmäler Joost bör vi se på annat sätt, dessa kameror är rejält dyra, om den nu for i backen behöver kvinnan då friskriva sig själv från den skadekostnad som blir för kameran i fråga, vilket bör vara ägd av produktionsbolaget, det handlar alltså om ett försäkringsärende här. Naturligtvis går kvinnan under jorden under denna utredning, hon vet mycket väl att hon startade en konflikt vilket kan få f-bolagets jurister att starta en regresstalan mot kvinnan i fråga om skadekostnaden för kameran.
Vi vet inte heller än om kvinnan tillhörde produktionsbolaget, eller var en ackrediterad fotograf för ett annat mediahus typ tidningsmedia, fotografer från tidningsmedia är allmänt mer aggressiva gällande gränsdragningar och har ingen producentstyrning från OB-bussen.
Att artister har avtal i vad som får filmas, gränser etc, är standard och inget nytt, här är det uppenbart att det var stora problem i Malmö med dessa gränsdragningar som sen kulminerade med Joost. Helt klart är att EBU här varit medvetna om dessa problem och i något tafatt försök att rädda sitt skinn, helt frankt diskade Joost. När nu Norges jury läckt lite hur dom jobbade kommer EBU:s fasad att spricka än mer än Joost fasad som artist.
Mastig länk till Reddit:
https://www.reddit.com/r/eurovision/comments/1cq8c6y/post_finale_backstage_footage_from_last_night/
På sätt och vis bra att detta hände, visar bara hur rutten Eurovisonsfestivalen har blivit genom åren.