2024-05-11, 23:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du kan sluta docera nu. Ska du inte bli maskmat? Eller har Hubbard någon lösning åt dig som jag inte har hört om? Nu har du förlorat tid på att vara dum i hela huvudet offentligt, hur många gånger har du dragit detta om kognitiv dissonans i ditt liv? Jag bryr mig inte.

Fin illustration av det jag skrev.
Citera
2024-05-12, 00:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Fin illustration av det jag skrev.
Nej. Du illustrerar din egen värld, blanda inte in mig.
Citera
2024-05-12, 05:12
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Visst, jag kan svara, men du kommer inte att gilla svaret. Exempel på att liv uppstått från livlös materia utan inblandning av annat liv, bara genom inverkan av blixtar, vattenströmmar, vulkanutbrott eller liknande är det faktum att det på jorden fanns en tid då det inte fanns något levande och sedan lång tid senare så fanns det liv. Det fanns alltså bevisligen först inget liv och det finns bevisligen liv idag. Exakt hur livets uppkomst gått till vet vi inte och enda sättet att kunna se hur det kan ha gått till är att hitta någon annan planet som saknar liv och se om liv kan uppstå där på naturlig väg.

Problemet med vad du efterfrågar är alltså att det inte går att replikera här på jorden. Liv finns ju överallt, så inte ens liv som påstås ha uppstått på nytt här på jorden kan påstås ha skett utan inblandning av annat liv. Det du efterfrågar är alltså samma som att säga "Visa exempel på att liv skulle kunna uppstå på nytt om vi raderade allt liv på den här planeten." Hur ska man kunna visa det?

Du efterfrågar alltså något som du förmodligen själv redan vet är omöjligt att visa och det kan vara så att du bara frågar så därför att du vill att jag ska erkänna att det inte går att visa.

Okej, du kan få den billiga poängen. Det går inte att visa exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv eftersom det idag vid uppkomst av nytt liv inte går att utesluta inblandning av annat liv.

Varför måste vi hitta någon annan planet att titta på?

Borde inte liv kunna uppstå på jorden en gång till?
Citera
2024-05-12, 07:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Varför måste vi hitta någon annan planet att titta på?

Borde inte liv kunna uppstå på jorden en gång till?

Jo, naturligtvis, men de krav som ställdes var ju att ge exempel på att liv uppstått från livlös materia utan inblandning av annat liv. Eftersom det finns mikroskopiskt liv överallt på jorden, både i marken, i luften och i hav och sjöar så går det här på jorden inte att garantera att nytt liv som uppstår verkligen har uppstått utan inblandning av annat liv utan att att först ta död på allt levande över hela planeten.
Citera
2024-05-12, 11:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag ser myror som ett resultat av evolution, inte att de är skapade av evolutionen. Med det menar jag att evolutionen inte skapar något, utan är en naturlig process.

Det är en vanlig distinktion ja.
Men vad händer när vi närmare analyserar begreppet ”skapa”?
Är inte skapandet en naturlig process?
Varför exakt tror du att vi gör en distinktion där?
Är mänskligt skapande magiskt simsalabim?

Är det inte så att alla processer i grunden kan betraktas som processer?
I så fall är väl alla processer antingen naturliga eller magiska? En smaksak alltså.

Eller så är magin något vi projicerar på våra egna processer.
Jag gissar på det senare.
När vi gör distinktionen mellan evolutionens bidrag och vårt eget bidrag så gör vi det för att vi betraktar oss själva som speciella. Då säger vi sånt som att vi skapar, men evolutionen gör inte det.

Skapar är ett ”magiskt” uttryck. Så när någon sedan föreslår, med rätta givet att allt är processer, att något större än människan har skapat något, då blir det konstigt och antropomorft.
Och anledningen är alltså att vi projicerar magi på något annat än oss själva.
Citera
2024-05-12, 11:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jo, naturligtvis, men de krav som ställdes var ju att ge exempel på att liv uppstått från livlös materia utan inblandning av annat liv. Eftersom det finns mikroskopiskt liv överallt på jorden, både i marken, i luften och i hav och sjöar så går det här på jorden inte att garantera att nytt liv som uppstår verkligen har uppstått utan inblandning av annat liv utan att att först ta död på allt levande över hela planeten.
Haha, i stället för det uppenbara, att Gud har skapat, så driver den gudlöse förnekarens gudlöshet honom att börja spekulera och dagdrömma om liv ute i rymden som skulle ha blandat sig i.
Man kan också notera hur "liv" i praktiken definieras materialistiskt, det är inget mer än ihopsatt materia. D.v.s., dödar man en bakterie, cell, varelse genom att sönderdela dess materiahop till atomnivå (eller åtminstone till kemikalienivå) är det slut med det livet.

Enslingen
följer sin egen lust,
mot all sund insikt
går han till storms.
Dåren frågar inte efter förstånd,
han vill bara föra fram
egna tankar.
Kommer en ogudaktig
kommer också förakt,
med skamlig vandel följer vanära.

(Ords 18:1-3)
Senast redigerad av Calovius 2024-05-12 kl. 12:10.
Citera
2024-05-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Haha, i stället för det uppenbara, att Gud har skapat, så driver den gudlöse förnekarens gudlöshet honom att börja spekulera och dagdrömma om liv ute i rymden som skulle ha blandat sig i.

Jag håller med, man bara skjuter upp problemet med abiogenesis någon annanstans.
Citera
2024-05-12, 18:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Oavsett vem eller vad som är upphovet till liv så måste det väl starta med livlös materia?
Citera
2024-05-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Oavsett vem eller vad som är upphovet till liv så måste det väl starta med livlös materia?

Jag håller med, och jag har hela tiden frågat Smeso om exempel på när naturen(naturfenomen) skapar en cell från grundämnen. Han misstolkar, vrider och vänder, drar ut på svaret, och vill att det ska ske i andra planeter än att svara på frågan.

Han förstår att han inte har svar på frågan, men ger sken av att han är experten, besserwissern, han som vet allt. Ganska osmakligt faktiskt, likvärdigt med Trump.
Citera
2024-05-12, 18:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jo, som bevis på att liv uppstått ur livlös materia så försökte jag påpeka att det en gång enbart fanns livlös materia på jorden och att de nu finns liv. Någonstans däremellan måste liv ha uppstått ur livlös materia.

Men att det dessutom skulle ha krävt extern inblandning av något väsen eller att liv skulle ha kommit från någon annan planet anser jag föga troligt. Och "lösningen" att liv på något sätt kommit från andra platser i universum flyttar ju bara frågan till hur liv i så fall skulle ha uppkommit där.
Citera
2024-05-12, 18:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är en vanlig distinktion ja.
Men vad händer när vi närmare analyserar begreppet ”skapa”?
Är inte skapandet en naturlig process?
Varför exakt tror du att vi gör en distinktion där?
Är mänskligt skapande magiskt simsalabim?

Är det inte så att alla processer i grunden kan betraktas som processer?
I så fall är väl alla processer antingen naturliga eller magiska? En smaksak alltså.

Eller så är magin något vi projicerar på våra egna processer.
Jag gissar på det senare.
När vi gör distinktionen mellan evolutionens bidrag och vårt eget bidrag så gör vi det för att vi betraktar oss själva som speciella. Då säger vi sånt som att vi skapar, men evolutionen gör inte det.

Skapar är ett ”magiskt” uttryck. Så när någon sedan föreslår, med rätta givet att allt är processer, att något större än människan har skapat något, då blir det konstigt och antropomorft.
Och anledningen är alltså att vi projicerar magi på något annat än oss själva.

Nu börjar du försöka att sudda ut begreppsgränserna igen och till slut blir allt grått.
Citera
2024-05-12, 19:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nu börjar du försöka att sudda ut begreppsgränserna igen och till slut blir allt grått.

Bara tillfälligt under tiden vi analyserar. Sedan blir allt magiskt igen.

Jag vill titta närmare på vad begreppsgränserna representerar.
Om man vill hävda till exempel att evolutionen inte är en skapande entitet samtidigt som man säger att människan är det, behöver man kunna definiera skillnaden så att det blir tydligt.

Inte så lätt att svara på, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in