2024-05-11, 08:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte flyttat på ribban, det är du som "misstolkar" mig.

Kan du visa mig exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv, bara genom naturkrafter som blixtar, vindar, översvämningar o.s.v.?

Hur menar du att jag skulle misstolka vad du skrev?

Du skrev ju uttryckligen "ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand från livlös materia".

Om du nu inte menade vad du faktiskt själv skrev så ska du inte skylla på mig om du får "fel svar".

Men, hur var det nu med din egen bevisning?

Var är dina bevis för att Gud skapat allt liv och alla arter?

Eller är det bara dubbelmoral från din sida att kräva bevis om och om igen från andra men aldrig själv presentera minsta lilla bevis?

Och det är du som envisas med att använda ordet "bevis". Jag efterfrågade bara belägg, men inte ens det har du kunnat ge, du vill bara att jag ska svara på dina frågor hela tiden, men mina frågor bryr du dig inte om.

Även Calovius kör med samma dubbelmoral att efterfråga belägg men inte ge belägg för egna påståenden, så får man en sådan dubbelmoral av att tro på Gud, eller är det bara något som kännetecknar dig själv och Calovius och då inte ska ses som en god anledning till att inte tro på Gud?
Citera
2024-05-11, 08:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ett bra exempel för att visa på skapelsen är det där med skroten som brukar nämnas. Om man lägger en hög med skrot på marken så spelar det ingen roll hur många miljarders miljarder år den här skrothögen får på sig. Det kommer aldrig att bli en bil av sig självt oavsett hur mycket tid skrothögen får på sig.

Bilen måste designas av någon. Det är många delar och system som måste fungera tillsammans för att få bilen att fungera.

Att människan skulle bli det vi är idag genom evolution är ännu mer osannolikt än att en bil skulle skapas av en skrothög.

Vi har system i våra kroppar som var för sig är helt betydelselösa. De måste arbeta ihop för att kroppen ska fungera.

Bara en sådan sak som hjärtat, blodet, blodådror och lungor.

Varför skulle evolutionen skapa ett hjärta utan att det fanns blod och ådror? Vi har lungorna som tar upp syret som sedan går ut i blodet.

Det är ju system som är designade. Evolutionen bygger inte hela system på en gång utan det ska ju ske gradvis över tid, bit för bit. Så vad fanns det för evolutionär mening med att skapa ådror innan det fanns blod? Eller att skapa hjärtat innan det fanns blod och ådror.

På något sätt känns det ändå rätt så uppenbart att allt är designat och alltså skapat.

Något annat som är märkligt är att liv bara uppstått en endaste gång på jorden. Många tror att det kryllar av liv i universum men, ändå så har livet bara uppstått en endaste gång på jorden som åtnjuter så bra förutsättningar i den sk Goldy lock zonen.

Det där är i alla fall ett bättre försök än att bara påstå att ett hus är designat och då måste även universum vara det.

Något som hela denna "designidé" missar är däremot det faktum att om det nu skulle ha varit design, varför då inte i så fall skapa allt det direkt i färdigt skick utan att behöva gå hela vägen från RNA-molekyler, till DNA-molekyler, till encelliga organismer, till flercelliga organismer, till flercelliga organismer med olika celler för olika funktion och vidare till allt mer avancerad "design" för överföring av näring mellan olika delar och så vidare.

Nej, hela den kedjan påvisar tydligt att det inte handlat om avsiktlig design, utan om en gradvis förändring över lång tid.

Men det var, som sagt, i alla fall ett bra försök.
Citera
2024-05-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur menar du att jag skulle misstolka vad du skrev?

Du skrev ju uttryckligen "ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand från livlös materia".

Om du nu inte menade vad du faktiskt själv skrev så ska du inte skylla på mig om du får "fel svar".

Men, hur var det nu med din egen bevisning?

Var är dina bevis för att Gud skapat allt liv och alla arter?

Eller är det bara dubbelmoral från din sida att kräva bevis om och om igen från andra men aldrig själv presentera minsta lilla bevis?

Och det är du som envisas med att använda ordet "bevis". Jag efterfrågade bara belägg, men inte ens det har du kunnat ge, du vill bara att jag ska svara på dina frågor hela tiden, men mina frågor bryr du dig inte om.

Även Calovius kör med samma dubbelmoral att efterfråga belägg men inte ge belägg för egna påståenden, så får man en sådan dubbelmoral av att tro på Gud, eller är det bara något som kännetecknar dig själv och Calovius och då inte ska ses som en god anledning till att inte tro på Gud?

Ok, vi säger väl det då.

Men nu förstår du frågan antar jag? Kan du svara på den nu då?

Kan du visa mig exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv, bara genom naturen/naturkrafter som blixtar, vindar, översvämningar o.s.v.?

Du kan svara nej, det är inte farligt.
Citera
2024-05-11, 09:13
Medlem
En fråga till Smeso och ttsp.

Har ni samma definition av Vad och Vem Gud är, som ni diskuterar existensen av ?
Citera
2024-05-11, 09:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ok, vi säger väl det då.

Men nu förstår du frågan antar jag? Kan du svara på den nu då?

Kan du visa mig exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv, bara genom naturen/naturkrafter som blixtar, vindar, översvämningar o.s.v.?

Du kan svara nej, det är inte farligt.

Visst, jag kan svara, men du kommer inte att gilla svaret. Exempel på att liv uppstått från livlös materia utan inblandning av annat liv, bara genom inverkan av blixtar, vattenströmmar, vulkanutbrott eller liknande är det faktum att det på jorden fanns en tid då det inte fanns något levande och sedan lång tid senare så fanns det liv. Det fanns alltså bevisligen först inget liv och det finns bevisligen liv idag. Exakt hur livets uppkomst gått till vet vi inte och enda sättet att kunna se hur det kan ha gått till är att hitta någon annan planet som saknar liv och se om liv kan uppstå där på naturlig väg.

Problemet med vad du efterfrågar är alltså att det inte går att replikera här på jorden. Liv finns ju överallt, så inte ens liv som påstås ha uppstått på nytt här på jorden kan påstås ha skett utan inblandning av annat liv. Det du efterfrågar är alltså samma som att säga "Visa exempel på att liv skulle kunna uppstå på nytt om vi raderade allt liv på den här planeten." Hur ska man kunna visa det?

Du efterfrågar alltså något som du förmodligen själv redan vet är omöjligt att visa och det kan vara så att du bara frågar så därför att du vill att jag ska erkänna att det inte går att visa.

Okej, du kan få den billiga poängen. Det går inte att visa exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv eftersom det idag vid uppkomst av nytt liv inte går att utesluta inblandning av annat liv.
Citera
2024-05-11, 09:32
Medlem
Citat:
Visst, jag kan svara, men du kommer inte att gilla svaret. Exempel på att liv uppstått från livlös materia utan inblandning av annat liv, bara genom inverkan av blixtar, vattenströmmar, vulkanutbrott eller liknande är det faktum att det på jorden fanns en tid då det inte fanns något levande och sedan lång tid senare så fanns det liv. Det fanns alltså bevisligen först inget liv och det finns bevisligen liv idag. Exakt hur livets uppkomst gått till vet vi inte och enda sättet att kunna se hur det kan ha gått till är att hitta någon annan planet som saknar liv och se om liv kan uppstå där på naturlig väg.

Problemet med vad du efterfrågar är alltså att det inte går att replikera här på jorden. Liv finns ju överallt, så inte ens liv som påstås ha uppstått på nytt här på jorden kan påstås ha skett utan inblandning av annat liv. Det du efterfrågar är alltså samma som att säga "Visa exempel på att liv skulle kunna uppstå på nytt om vi raderade allt liv på den här planeten." Hur ska man kunna visa det?

Du efterfrågar alltså något som du förmodligen själv redan vet är omöjligt att visa och det kan vara så att du bara frågar så därför att du vill att jag ska erkänna att det inte går att visa.

Okej, du kan få den billiga poängen. Det går inte att visa exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv eftersom det idag vid uppkomst av nytt liv inte går att utesluta inblandning av annat liv.

Går det att utesluta att det finns en intelligens bortom det kända universum, där skillnande mellan oss och den är större än mellan oss och en bakterie ?
Som kanske är uppbyggd av det vi kallar mörk materia eller något annat, som vi inte känner till.
Citera
2024-05-11, 09:42
Medlem
Citat:
Citat:
Men, jag kan ju också vända på frågan och be dig ge exempel på när naturen bevisligen har format pilspetsar av flinta på egen hand, eftersom du tydligen är övertygad om att det går, så då måste du ha belägg för den övertygelsen på något sätt. Eller gör du sådana utfästelser helt utan belägg?

Citat:
Utmärkt fråga, jag kan inte det.

Kan du ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand?

Citat:
Exakt hur livets uppkomst gått till vet vi inte

Bra, tack, med andra ord: Nej, du kan inte ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand.

På samma sätt kan inte jag ge exempel på när naturen bevisligen har format pilspetsar av flinta på egen hand.
Citera
2024-05-11, 10:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Går det att utesluta att det finns en intelligens bortom det kända universum, […]
Det kanske finns intelligens här på jorden till och med.
Citera
2024-05-11, 10:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Exakt hur livets uppkomst gått till vet vi inte och enda sättet att kunna se hur det kan ha gått till är att hitta någon annan planet som saknar liv och se om liv kan uppstå där på naturlig väg.

Tänker du att man ska sitta och vänta då?
Citera
2024-05-11, 13:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du glömde som vanligt det där med belägg för dina påståenden.
Kan du visa på något sätt att det inte bara är fantasier?
Gud har sagt det.
Gud har skapat allting.
Naturligt = givet av Gud, skapelseenligt.
Upprorisk mot Gud och i konflikt med hans skapelse och natur = Hubbard, du och många andra.
Citera
2024-05-11, 13:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... bara genom inverkan av blixtar, vattenströmmar, vulkanutbrott eller liknande ...
Gud, som är Livet och allt livs upphov, skickar också blixtar, vattenströmmar, vulkanutbrott etc.
Citera
2024-05-11, 13:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...

Även Calovius kör med samma dubbelmoral att efterfråga belägg men inte ge belägg för egna påståenden, ...
Frågar jag dig om belägg för att världsalltet kommit till genom ditt "vi vet inte exakt men något simsalabim var det!"?
Nej, det gör jag inte, det vare mig fjärran också i fortsättningen?
Varför skulle jag fråga dig om belägg för något som inte finns mer än fantasier i en gravt störd själs onda mörker? Det vore ju att mata monstret.

not gonna happen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in