Citat:
Ja, jag talade bara om vad förhandsavgörandet faktiskt sade rent juridiskt, inte om vilka parterna var. 
Citat:
Jag är inte bekant med exakt vad de har, men om det är ett "fullständigt register över fällande domar i brottmål" så får det bara föras under kontroll av en myndighet. Problemet är väl att det, så vitt jag vet, aldrig har fastställts exakt var gränsen för "fullständigt" går.Något för ett nytt förhandsavgörande?

Citat:
Svårt att säga... Jag misstänker att vi kommer få en del strider kring definitionerna av olika termer i artikel 10 under de kommande åren (om inte företagen helt enkelt ger upp först för att det inte är tillräckligt lönsamt längre).Just nu så tror jag dock det faktum att ett företag har fått tillstånd från IMY är ett ganska starkt argument för att lämpliga skyddsåtgärder har fastställts. I alla fall så länge det avgörs av svensk domstol, utan att skickas vidare till EU-domstolen.
Citat:
Det du skriver om särskilda/journalistiska skäl låter rimligt. Jag misstänker att bakgrundskontroller kommer tillåtas i specifika branscher så som det var innan parasiterna började missbruka grundlagen, i så fall kommer bolag per automatik kunna höra av sig direkt till polisen. Alla andra arbetsgivare kan be den sökande om ett utdrag.
Gällande "Särskilda skäl" som anges i ovan mål så kan man anta att domstolar i sverige tolkar det som att "journalistiska skäl" uppfyller kraven då förbehållen stipulerar det.
Gällande "Särskilda skäl" som anges i ovan mål så kan man anta att domstolar i sverige tolkar det som att "journalistiska skäl" uppfyller kraven då förbehållen stipulerar det.

Citat:
Jag gick bara på vad som uttryckligen stod i inlägget jag svarade på, men du har säkert rätt i vad du skriver.Bakgrundskontroller som görs idag brukar oftast inte bara handla om att kolla domar. Vanligtvis ingår även CV-verifiering, kreditupplysning och annat. Det finns såklart företag som väljer att outsourca detta arbete, och därav räcker det inte att bara kolla belastningsregistret för en bakgrundskontroll.
Vidare finns det även många rekryteringsföretag som aldrig ens har träffat kandidaten utan tar alla möten via internet. Då blir det lite besvärligt att kontrollera belastningsregistret.
Vidare finns det även många rekryteringsföretag som aldrig ens har träffat kandidaten utan tar alla möten via internet. Då blir det lite besvärligt att kontrollera belastningsregistret.
Citat:
Juden Gunnar Axén är i blåsväder med sin senaste rasistiska och nazistiska twitt om att muslimer måste åka hem för att han är rädd att de ska döda hans folk.
Tycker det är fascinerande att de flesta som ligger bakom dessa företag är judar men gömmer sig bakom svenska namn. Robert Aschberg är en av dem.
Mrkolls ägare och grundare Simon Krantz är också jude.
Det är knappast någon slump att alla som driver dessa sidor är judar.
Tycker det är fascinerande att de flesta som ligger bakom dessa företag är judar men gömmer sig bakom svenska namn. Robert Aschberg är en av dem.
Mrkolls ägare och grundare Simon Krantz är också jude.
Det är knappast någon slump att alla som driver dessa sidor är judar.
Citat:
Han är en jude som får fortsätta bara för att svenska nassar gillar vad han gör mot invandrare?Jag har hört konspirationsteorier om judar förut, men aldrig tidigare att det skulle vara nazister som är den verkliga makten bakom judarna.

Citat:
Javisst. Jag påpekade bara att bristen på äldre brott i de flesta fall inte utgör något problem för arbetsgivarna i praktiken. Allvarliga brott som gett fängelse står ju kvar tills 10 år efter straffet är avtjänat, så det är inte så att någon mördare bara kan slinka in en kvart efter han kommit ut, utan han måste vara ostraffad i 10 år först.Det där med att kolla de här databaserna är ju något som tillkommit bara för att det var enkelt. När de försvinner så lär de flesta arbetsgivare inte desperat leta efter ett alternativ, utan de fortsätter nog bara som de gjorde innan databaserna kom.