2024-05-10, 22:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Shine målet gäller specifikt ett rekryteringsbolag som fått nej.
Ja, jag talade bara om vad förhandsavgörandet faktiskt sade rent juridiskt, inte om vilka parterna var.

Citat:
Det du skriver ang "Art 10" stämmer antar jag, men det låter också som att 2Secure diskas i sammanhanget då det för deras del handlar om just "Fullständigt register".
Jag är inte bekant med exakt vad de har, men om det är ett "fullständigt register över fällande domar i brottmål" så får det bara föras under kontroll av en myndighet. Problemet är väl att det, så vitt jag vet, aldrig har fastställts exakt var gränsen för "fullständigt" går.

Något för ett nytt förhandsavgörande?

Citat:
"lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter fastställs" tror jag inte uppfylls om man håller specifika personuppgifter om än så för en enda person.
Svårt att säga... Jag misstänker att vi kommer få en del strider kring definitionerna av olika termer i artikel 10 under de kommande åren (om inte företagen helt enkelt ger upp först för att det inte är tillräckligt lönsamt längre).

Just nu så tror jag dock det faktum att ett företag har fått tillstånd från IMY är ett ganska starkt argument för att lämpliga skyddsåtgärder har fastställts. I alla fall så länge det avgörs av svensk domstol, utan att skickas vidare till EU-domstolen.

Citat:
Jag misstänker att bakgrundskontroller kommer tillåtas i specifika branscher så som det var innan parasiterna började missbruka grundlagen, i så fall kommer bolag per automatik kunna höra av sig direkt till polisen. Alla andra arbetsgivare kan be den sökande om ett utdrag.

Gällande "Särskilda skäl" som anges i ovan mål så kan man anta att domstolar i sverige tolkar det som att "journalistiska skäl" uppfyller kraven då förbehållen stipulerar det.
Det du skriver om särskilda/journalistiska skäl låter rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Bakgrundskontroller som görs idag brukar oftast inte bara handla om att kolla domar. Vanligtvis ingår även CV-verifiering, kreditupplysning och annat. Det finns såklart företag som väljer att outsourca detta arbete, och därav räcker det inte att bara kolla belastningsregistret för en bakgrundskontroll.

Vidare finns det även många rekryteringsföretag som aldrig ens har träffat kandidaten utan tar alla möten via internet. Då blir det lite besvärligt att kontrollera belastningsregistret.
Jag gick bara på vad som uttryckligen stod i inlägget jag svarade på, men du har säkert rätt i vad du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av doc-leaks
Juden Gunnar Axén är i blåsväder med sin senaste rasistiska och nazistiska twitt om att muslimer måste åka hem för att han är rädd att de ska döda hans folk.

Tycker det är fascinerande att de flesta som ligger bakom dessa företag är judar men gömmer sig bakom svenska namn. Robert Aschberg är en av dem.

Mrkolls ägare och grundare Simon Krantz är också jude.

Det är knappast någon slump att alla som driver dessa sidor är judar.
Citat:
Ursprungligen postat av doc-leaks
Han har varit med om flera skandaler. Han får dock fortsätta för att svenska nazister älskar han när han ger sig på invandrare.
Han är en jude som får fortsätta bara för att svenska nassar gillar vad han gör mot invandrare?

Jag har hört konspirationsteorier om judar förut, men aldrig tidigare att det skulle vara nazister som är den verkliga makten bakom judarna.

Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det var så det gick till förr, grejen är att polisens register gallras efter några år så många tyckte inte att det var ett stort problem, dessa sidor behöver aldrig gallra och någon som gjort något litet misstag som 16 åring kan vara förekommande resten av livet.
Javisst. Jag påpekade bara att bristen på äldre brott i de flesta fall inte utgör något problem för arbetsgivarna i praktiken. Allvarliga brott som gett fängelse står ju kvar tills 10 år efter straffet är avtjänat, så det är inte så att någon mördare bara kan slinka in en kvart efter han kommit ut, utan han måste vara ostraffad i 10 år först.

Det där med att kolla de här databaserna är ju något som tillkommit bara för att det var enkelt. När de försvinner så lär de flesta arbetsgivare inte desperat leta efter ett alternativ, utan de fortsätter nog bara som de gjorde innan databaserna kom.
Citera
2024-05-10, 23:02
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nu känns det som om det börjar bli väldigt populistiskt, nästan konspirationsteoretiskt, här.

Det har faktiskt skett en hel del diskussioner. Om man tittar i förarbetet så diskuteras det på många nivåer, och även en hel del remissinstanser har deltagit.

Att politikerna "gynnat" Axén kan jag inte riktigt heller hålla med om. Han har bara utnyttjat hur ordningen sett ut i många, många år. Det var en klok men något oetisk affärsidé han kom på, och han har helt enkelt bara åkt räkmacka på den svenska offentlighetsprincipen, vilket möjliggjordes framför allt av hur vidsträckt Internet är nu för tiden.

Hehehe, om han försöker få EU-domstolen att avslå begäran om förhandsavgörande så kan han nog lika gärna försöka plocka ner stjärnorna.

Även om det inte finns några garantier så skulle jag bli mycket förvånat om domstolen inte ger ett förhandsavgörande, och om de inte skulle göra det så är jag rätt övertygad om att det inte kommer ha något med Axéns lekar att göra!

Jag skulle inte säga att förhandsavgörandet säger specifikt nej till bakgrundskontroller. Där sade domstolen att handlingar inte kan lämnas ut hur som helst utan " ett särskilt intresse av att erhålla dessa uppgifter."

Artikel 10 säger att "Ett fullständigt register över fällande domar i brottmål får endast föras under kontroll av en myndighet," men vid annan behandlar av såna domar så räcker det med att "behandling är tillåten enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter fastställs."

Det är med andra ord möjligt att vissa former av bakgrundskontroller kan tillåtas utföras av privata företag under GDPR. Däremot är det mycket tveksamt om det är förenligt med GDPR att erbjuda såna bakgrundskontroller till vem som helst utan att de anger något rimligt syfte till vad de ska ha informationen till. Men hela den här paragrafen är enbart spekulation från min sida - förvisso baserad på gällande rätt, men icke desto mindre spekulation av en anonym random på Flashback. Ta den med andra ord med en stor nypa salt.

(Jag antar att med "EUD Finland" så menar du avgörandet i målet Endemol Shine Finland Oy.)

Det är lite intressant, för det låter ganska meningslöst om de bara kollar domar. I så fall kan man lika gärna använda sig av polisens belastningsregister. Bara somliga arbetsgivare får begära ut information därifrån, men alla privata arbetsgivare kan be en sökande att själv begära ut ett belastningsregister att visa upp, och vägra anställa honom om han inte går med på det.
Förväxla inte realism med populistiska eller konspiratoriska åsikter. Min handlingsgrund bygger på en realistisk bedömning av integritetsskyddets brister och det politiska ansvaret.

Trots långvariga diskussioner och deltagande från remissinstanser har bristerna i integritetsskyddet fortsatt att fördjupas under över tio år.

EU-domstolen har redan fällt Sverige för att tillåta polisen att lagra telefondata utan tillräckliga begränsningar i målen Tele2 Sverige och Watson. Enligt domstolen överskrider en sådan lagstiftning gränserna för vad som är strikt nödvändigt och kan inte anses vara motiverad inom ett demokratiskt samhälle, enligt artikel 15(1).

Och nu befinner vi oss i denna situation.

Gunnar Axén utnyttjade det befintliga systemet, särskilt med tanke på hans tidigare roll som riksdagsledamot. Vi måste se till att systemet effektivt skyddar våra rättigheter och vår integritet.

Det är dags för politikerna att agera istället för att bara prata. Därför tog jag initiativet att begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen för att stärka vårt integritetsskydd.
Citera
2024-05-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexbajs.
”Den största inskränkningen av pressfriheten i Sverige i modern tid.” Så kallar Ulf Fahlén, chefredaktör på Nyhetsbyrån Siren, beslutet i Förvaltningsrätten i Stockholm som innebär begränsningar av deras tillgång till offentliga handlingar.

https://www.dn.se/kultur/nyhetsbyra-oroad-for-pressfriheten-efter-domstolsbeslut/
Det är jättebra. Ett stort heja! till beslutsfattaren på förvaltningsrätten som har vågat stå upp mot dessa gamar.
Citera
2024-05-11, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Precis, och det jag menar är tråkigt är att hon valde att förlika framför att låta HD ta upp fallet där vi kunde fått en dom som en gång för alla sopar bort dessa vidriga sidor.

Mig veterligen har inte HD gett prövningstillstånd i HD. Utan det HD gjorde var att ge prövningstillstånd i Svea hovrätt eftersom det saknades vägledande avgöranden från hovrätt.
Citera
2024-05-11, 18:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Mig veterligen har inte HD gett prövningstillstånd i HD. Utan det HD gjorde var att ge prövningstillstånd i Svea hovrätt eftersom det saknades vägledande avgöranden från hovrätt.
Det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Förväxla inte realism med populistiska eller konspiratoriska åsikter. Min handlingsgrund bygger på en realistisk bedömning av integritetsskyddets brister och det politiska ansvaret.

Trots långvariga diskussioner och deltagande från remissinstanser har bristerna i integritetsskyddet fortsatt att fördjupas under över tio år.

EU-domstolen har redan fällt Sverige för att tillåta polisen att lagra telefondata utan tillräckliga begränsningar i målen Tele2 Sverige och Watson. Enligt domstolen överskrider en sådan lagstiftning gränserna för vad som är strikt nödvändigt och kan inte anses vara motiverad inom ett demokratiskt samhälle, enligt artikel 15(1).

Och nu befinner vi oss i denna situation.

Gunnar Axén utnyttjade det befintliga systemet, särskilt med tanke på hans tidigare roll som riksdagsledamot. Vi måste se till att systemet effektivt skyddar våra rättigheter och vår integritet.

Det är dags för politikerna att agera istället för att bara prata. Därför tog jag initiativet att begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen för att stärka vårt integritetsskydd.
Det finns två sorters människor som alltid hävdar att de är realistiska, konspirationsteoretiker och extremcyniker.
Citera
2024-05-11, 19:59
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det stämmer.

Det finns två sorters människor som alltid hävdar att de är realistiska, konspirationsteoretiker och extremcyniker.
Det är intressant hur olika vi ser på saker och ting. För mig verkar det som att det finns två sorters människor: de som faktiskt gör något konkret och de som bara skriver massa svammel.
Citera
2024-05-11, 22:45
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Det är intressant hur olika vi ser på saker och ting. För mig verkar det som att det finns två sorters människor: de som faktiskt gör något konkret och de som bara skriver massa svammel.

Sen har vi människor som först vill skrika i media (som jag och andra i denna tråd rekommenderade dig att inte göra) för att sedan ett par månader senare vilja söka skyddad identitet pga rädsla av att bli mördad. Du svänger deluxe.

Samma människor vill förhala processen och inte begära en skyndsam handläggning i EU-målet och indirekt bidra till att fler människor lider längre än nödvändigt.

Du slåss inte för någon annan än dig själv, trots dina försök att förklä det under en paroll att du gör det för "integritet".
Citera
2024-05-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Sen har vi människor som först vill skrika i media (som jag och andra i denna tråd rekommenderade dig att inte göra) för att sedan ett par månader senare vilja söka skyddad identitet pga rädsla av att bli mördad. Du svänger deluxe.

Samma människor vill förhala processen och inte begära en skyndsam handläggning i EU-målet och indirekt bidra till att fler människor lider längre än nödvändigt.

Du slåss inte för någon annan än dig själv, trots dina försök att förklä det under en paroll att du gör det för "integritet".

Hur bidrar du?
Eu-domstolen har fått 2 månader och 10 dagar på sig att svara. Det behövs väl inte skyndsam handläggning?
Citera
2024-05-11, 23:23
Medlem
Citat:

Lyssna inte på de negativa kommentarerna, har följt tråden länge och du har skött det galant. Av någon anledning är Kallebrogen överdrivet negativ. Men blanda inte in media och dina politiker drömmar innan detta är klart, och lyssna inte på någon annan än dig själv. Och var för guds skull inte paranoid ingen kommer efter dig och du är inte ensam.

Ser optimistiskt på detta, du och domstolarna är hjältarna och en liten bit ljus i ett korrupt politiskt system med bland annat moderater (egentligen nästan alla partier) där dem "folkvalda" jobbar åt kapitalet/makten och inte för medborgarnas bästa. Riktigt tydligt när man ser alla inlägg där skribenter som Hanif Bali och Nils Funke skriver för att försöka påverka opinionen via felaktigt vinklade artiklar, på beställning av lobbyisten Gunnar Axen. Tiden för ärlig och opartisk journalistisk media är långt förbi i Sverige.
Senast redigerad av mrjokern19 2024-05-11 kl. 23:26.
Citera
2024-05-12, 11:48
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Jag kämpar ensam mot anonyma människor. Därför ställde jag frågor om anonymitet för att klargöra mitt tvistemål och känner lättnad över att det inte avbryts.

Det här målet är av stor betydelse för mig och tydligen för er också, jag är besluten att vinna. För mig handlar det inte bara om ord utan om konkreta handlingar.

Jag undrar vad din roll är här på Flashback förutom att kritisera och klaga. Vad har du bidragit med förutom att kritisera den enda personen som agerar?

Jag har lyckats sätta press på Gunnar Axén varje dag, så mycket att han nu ber sin vän, justitieministern, att ingripa i mitt fall för att stoppa mig. Där har du skillnaden mellan oss,så sitt ner i båten och låt mig sköta detta.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-05-12 kl. 12:09.
Citera
2024-05-12, 12:01
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjokern19
Lyssna inte på de negativa kommentarerna, har följt tråden länge och du har skött det galant. Av någon anledning är Kallebrogen överdrivet negativ. Men blanda inte in media och dina politiker drömmar innan detta är klart, och lyssna inte på någon annan än dig själv. Och var för guds skull inte paranoid ingen kommer efter dig och du är inte ensam.

Ser optimistiskt på detta, du och domstolarna är hjältarna och en liten bit ljus i ett korrupt politiskt system med bland annat moderater (egentligen nästan alla partier) där dem "folkvalda" jobbar åt kapitalet/makten och inte för medborgarnas bästa. Riktigt tydligt när man ser alla inlägg där skribenter som Hanif Bali och Nils Funke skriver för att försöka påverka opinionen via felaktigt vinklade artiklar, på beställning av lobbyisten Gunnar Axen. Tiden för ärlig och opartisk journalistisk media är långt förbi i Sverige.

Tack för orden, men jag låter mig inte det minsta påverkas av negativa kommentarer på Flashback.

Det verkar som att människor har glömt hur situationen har varit under de senaste 12 åren i landet, eller till och med bara för 12 månader sedan.

Jag är inte paranoid; jag ställde bara frågor som kanske kan verka löjliga, bara för att ta reda på om tvistemålet avbryts om käranden är borta ur bilden helt enkelt.

Om det hade varit fallet, skulle ju Gunnar Axén, Lexbase och andra giriga företag och politiker ha firat med champagne! 😂
Citera
2024-05-12, 12:04
Medlem
Citat:
Tack för orden, men jag låter mig inte det minsta påverkas av negativa kommentarer på Flashback.

Det verkar som att människor har glömt hur situationen har varit under de senaste 12 åren i landet, eller till och med bara för 12 månader sedan.

Jag är inte paranoid; jag ställde bara frågor som kanske kan verka löjliga, bara för att ta reda på om tvistemålet avbryts om käranden är borta ur bilden helt enkelt.

Om det hade varit fallet, skulle ju Gunnar Axén, Lexbase och andra giriga företag och politiker ha firat med champagne! 😂

Du är en hjälte. Du har mitt stöd. Glöm alla dessa äckliga nättroll och pedofiler på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in