2024-02-28, 22:50
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
I stora drag korrekt, men några rättelser:
EU-domstolens förhandsavgörande blir inte bara bindande för det fallet, utan för hela EU. Faktum är att förhandsavgöranden aldrig svarar på frågor om det direkta fallet, utan frågorna måste formuleras mer generellt (även om de förstås "föds" i det enskilda fallet, och ger svar som används i det enskilda fallet).

Att inhemska rättsmedel måste vara uttömda betyder att man måste ha gått hela vägen, inte bara två instanser. I de flesta mål betyder det alltså hela vägen till HD eller HFD (om de faktiskt tar upp målet eller bara avslår en ansökan om prövningstillstånd gör ingen skillnad). Andra mål har bara en instans som överprövar, t.ex. mål som överklagas till Skolväsendets överklagandenämnd eller Överklagandenämnden för studiestöd, och dessa kan man då dra till Europadomstolen.

Man kan inte överklaga beslut här i landet "istället" för att ta dem till Europadomstolen - man måste nå den punkt då man inte längre kan överklaga för att kunna dra något inför Europadomstolen.

Det stämmer att Europadomstolen inte kan ändra domar/beslut. Dock så är en fördelaktig dom därifrån närmast en garanti för resning eller domvilla (beroende på vad felet bestod i), och att domen ändras i enlighet med vad Europadomstolen sade. Framtida domar kommer nästan garanterat också anpassa sig efter den.
Korrekt såhär står det officiellt "Domstolen kan endast behandla ditt mål om följande prövningsvillkor är uppfyllda:
 Klagomålen avser en kränkning av en eller flera rättigheter som anges i konventionen eller
tilläggsprotokollen.
 Klagomålen riktas mot en stat som har ratificerat (godkänt) konventionen eller aktuellt
tilläggsprotokoll (alla stater har inte ratificerat samtliga tilläggsprotokoll, så kontrollera
förteckningen på domstolens hemsida www.echr.coe.int/applicants).
 Klagomålen avser ärenden som en offentlig myndighet (lagstiftare, förvaltningsmyndighet,
domstol, etc.) i den berörda staten är ansvarig för; domstolen kan inte behandla klagomål
riktade mot privatpersoner eller icke-statliga organisationer.
 Klagomålet avser åtgärder eller händelser som vidtagits eller inträffat efter det datum då
staten ratificerat konventionen eller aktuellt tilläggsprotokoll (se förteckningen på
domstolens hemsida www.echr.coe.int/applicants).
 Du är personligen och direkt drabbad av kränkningen av en grundläggande rättighet
(m.a.o. du har ”victim status”).
 Du har gett de nationella myndigheterna möjlighet att åtgärda kränkningen av dina
rättigheter (“uttömmande av inhemska rättsmedel”); generellt innebär detta att du måste
ha försökt få samma sakfråga prövad av de behöriga nationella domstolarna eller
myndigheterna, inklusive högsta instans, i enlighet med nationella procedurregler och
tidsfrister. I många fall krävs det att du har väckt en skadeståndstalan hos Justitiekanslern
eller de allmänna domstolarna. Du behöver dock inte ha utnyttjat rättsmedel som inte är
effektiva i ditt fall eller extraordinära rättsmedel.
 Du har lämnat in ett fullständigt klagoformulär till domstolen inom fyra månader från det
slutliga nationella beslutet. Fristen räknas normalt från det datum målet avgjordes av
högsta instans (domstol eller myndighet) eller från den tidpunkt då detta beslut delgavs.
Om det inte finns något effektivt rättsmedel för ett klagomål, räknas fristen från dagen för
den åtgärd eller händelse eller det beslut som klagomålet avser. Fyramånadersfristen
slutar löpa först när du lämnar in ett fullständigt klagoformulär som uppfyller kraven enligt
regel 47 i domstolens arbetsordning. Fristen löper ut på fyramånadersperiodens sista dag
Anvisningar för ifyllande av klagoformuläret 2/10
även om denna infaller på en söndag eller helgdag. Sammanfattningsvis: Klagoformuläret
jämte alla nödvändiga upplysningar och handlingar ska ha sänts till domstolen den sista
dagen av fyramånadersperioden eller dessförinnan. Se därför till att du skickar ansökan per
post i god tid.
 Dina klagomål har stöd av gedigen bevisning; du måste underbygga dina klagomål genom
att tydligt redogöra för omständigheterna samt bifoga handlingar till stöd för talan i form
av beslut, läkarintyg, vittnesattester och andra dokument.
 Du kan visa att omständigheterna du klagar över har medfört en oberättigad inskränkning
av en grundläggande rättighet. Du kan inte bara påstå att en domstols avgörande är
orättvist eller felaktigt. Domstolen är nämligen inte en besvärsinstans i förhållande till de
nationella domstolarna och kan inte ogiltigförklara eller förändra deras beslut.
 Dina klagomål har inte redan behandlats av domstolen eller av ett annat internationellt
organ"
Citera
2024-02-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Det är mycket möjligt att jag har fel så kan det vara då jag inte vet 100% men kan vi utesluta min tes helt och hållet menar ni?

I filosofisk mening nej, men som sannolikhetsmässig beräkning: ja. Det hade varit extremt förvånande om din process gått snabbare med tanke på den enorma belastningen inom domstolsväsendet just nu.
Med andra ord känns det snarare som om de arbetar fort än långsamt med ditt fall.
Citera
2024-02-29, 11:42
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
I filosofisk mening nej, men som sannolikhetsmässig beräkning: ja. Det hade varit extremt förvånande om din process gått snabbare med tanke på den enorma belastningen inom domstolsväsendet just nu.
Med andra ord känns det snarare som om de arbetar fort än långsamt med ditt fall.

Jag begärde ut alla handlingar i GDPRWarriors fall, och han har hållit på 1 år ungefär snart.
Hur kan ett sådant tempo anses vara snabbt?

Vad är normalt respektive onormalt när det gäller domstolars handläggningstider?
HFD gav prövningstillstånd i Verifier fallet, och om jag inte missminner mig rörde det sig ett fall från kammarrätten hösten 2022?
Citera
2024-02-29, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag begärde ut alla handlingar i GDPRWarriors fall, och han har hållit på 1 år ungefär snart.

Vad är normalt respektive onormalt när det gäller domstolars handläggningstider?
HFD gav prövningstillstånd i Verifier fallet, och om jag inte missminner mig rörde det sig ett fall från kammarrätten hösten 2022?

2022 kammarrätten, 2023 förvaltningsrätten tror jag.
Citera
2024-02-29, 11:46
Medlem
Hoppas någon har sparat skärmdumpar eller loggar från hur det såg ut på MrKolls sida förut, när brottslingar (alltså förekommande i domstolar) illustrerades med skumma streckgubbar med slokhatt. Lite som judestämpeln förut. Där kan man tala om digital skampåle! Samma sak med Lexbase kartor som positionerade ut var kriminella bodde. De är jag rätt säker på finns kvar på olika sajter, men för säkerhets skull kan det vara bra att spara ned allt sådant material innan Lexbase, MrKoll och de andra hinner rensa upp för mycket för att framstå som mer renhåriga.
Citera
2024-02-29, 11:50
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotdashdashdotdash

Kammarrätten är efter förvaltningsrätten (jämför hovrätt efter tingsrätt)... Och deras avslag på överklagan kom i juni 2023.

HFD verkar för övrigt inte om hela fallet, utan ämnar endast titta på om GDPR är sådan lag som avses i 1 kap 20 § YGL. Närmare bestämt början av paragrafen: "Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter".
Citera
2024-02-29, 11:53
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb
Kammarrätten är efter förvaltningsrätten (jämför hovrätt efter tingsrätt)... Och deras avslag på överklagan kom i juni 2023.

HFD verkar för övrigt inte om hela fallet, utan ämnar endast titta på om GDPR är sådan lag som avses i 1 kap 20 § YGL. Närmare bestämt början av paragrafen: "Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter".

Det bör påpekas att 1 kap 20 § YGL inte är applicerbart bara för att det publicerats känsliga personuppgifter (som många i tråden verkar tro). Det måste gå att "söka efter eller sammanställa dessa", vilket i Verifieras fall gick då de hade fritextsök.
Citera
2024-02-29, 11:54
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotdashdashdotdash
Förvaltningsrättens domar kan överklagas till kammarrätten, så förvaltningsrättens dom kan inte ha kommit efter kammarrättens.
Citera
2024-02-29, 11:55
Medlem
https://www.svt.se/kultur/sajt-salde...hogsta-instans

Artikel i svt gällande Verifiera målet som tas upp i HFD.
Det vore mycket märkligt om HFD ändrar domen och dömer till Verifieras fördel. Iomed grundlagsändringen 2019 gällande offentliggörande av hälsouppgifter borde detta vara ett självklart fall. Även Malmö tingsrätt, Umeå och hovrätten i Norrlands senaste beslut gällande databaser och tillämpningen av GDPR borde vägas in här.
Citera
2024-02-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb

Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Förvaltningsrättens domar kan överklagas till kammarrätten, så förvaltningsrättens dom kan inte ha kommit efter kammarrättens.

Ja, rörde ihop ordningen.
Citera
2024-02-29, 13:54
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Senaste nytt är att jag skickade in ett Yttrande till aktbilagorna 84 och 90. Det är inte ofta jag bruka posta senaste nytt här men jag gör ett undantag. Jag skrev

"Jag, GDPRWarrior, önskar härmed lämna följande yttrande angående aktbilagorna 84 och 90
i det pågående målet mellan mig och Garrapatica AB.
Garrapatica AB har i sina senaste yttranden upprepade gånger hävdat att de inte anser sig
vara bundna av EU:s dataskyddsförordning (GDPR) på grund av deras påstådda
grundlagskydd via utgivningsbeviset.

Trots att de nu har raderat mina uppgifter från
Lexbase, förändrar det inte det faktum att de initialt vägrade att göra det och därigenom bröt
mot GDPR. Det är av största vikt att tingsrätten beaktar detta faktum i den fortsatta
handläggningen av målet.
Vidare bestrider Garrapatica storleken på det begärda skadeståndet och endast vitsordar ett
skadestånd om 20 000 kronor.

Jag vill understryka att brott mot GDPR kan innebära högre
skadestånd enligt lagens bestämmelser, och det är viktigt att detta beaktas i bedömningen
av mitt skadeståndskrav.
Jag vill även framhäva den allvarliga bristen i att Garrapatica AB inte har erkänt att GDPR
gäller och att de påstår att deras utgivningsbevis ger dem immunitet mot GDPR. Det är av
yttersta vikt att frågan om tolkningen av EU-rätten, särskilt artikel 85 i
dataskyddsförordningen, blir föremål för prövning av EU-domstolen.

Baserat på de senaste domarna, inklusive Europadomstolens beslut i Rutar mot Slovenien
och Högsta domstolens uttalande om AstraZenecas tilläggsskydd, är det tydligt att
begäranden om förhandsavgöranden från EU-domstolen är avgörande för att säkerställa
rättvisa och korrekt rättsskipning i tvistemål som detta.
Med detta sagt, jag yrkar att tingsrätten beaktar mina argument och fortsätter
handläggningen av målet med hänsyn till ovanstående. Dessutom begär jag att tingsrätten
begär ett förhandsavgörande från EU-domstolen angående tolkningen av EU-rätten i detta
fall.
Jag ser fram emot en rättvis och korrekt handläggning av målet."

Du har alltså blivit borttagen ifrån Lexbase? Intressant. Frågan är om man kan trycka på ditt fall för att få bort sig själv.
Citera
2024-02-29, 16:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Det här fallet drar ut lite på tiden framförallt p.g.a. två saker:

1. Domstolen överväger att begära förhandsavgörande från EU-domstolen.
2. Båda parterna för processen på ett sätt som drar ut på den.

Vad jag menar med #2 är framförallt:
1. Båda parterna har lämnat in ofullständiga handlingar. GDPRWarriors stämningsansökan var t.ex. ofullständig, och domstolen var tvungen att be om preciseringar och kompletteringar. Företaget har skickat in skrivelser som var otydliga, så domstolen fick be dem förtydliga. O.s.v.
2. Det har förekommit en skriftväxling som får förvaltningsrättsliga måls skriftmängd att verka mager. GDPRWarrior har t.ex. skickat in över 20 yttranden. Varje yttrande måste sen skickas till den andra parten, som får en chans att svara.
3. Båda parterna har uteblivit med svar. Domstolen har varit tvungen att skriva till båda parterna med påminnelser om att de måste komma in med svar, om de inte vill lämna saker obesvarade.

I tvistemål är processen fram till rättegången nästan helt partsdriven. Domstolarna är överbelastade i dagens Sverige, och det råder en domarbrist, men i det här fallet ska nog inte enbart domstolen klandras för tidsåtgången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in