2024-05-11, 03:11
Medlem
Det gör dem aldrig FE
Citera
2024-05-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
kommer fram till att Cavendish uppmätta värde var mycket mindre än 100 del av vikten av en mygga (beroende vilken sorts mygga vi talar om kanske ),hans mätning var ändå korrekt inom 1 %. Och det har bekräftats av modern rymdprogram och astrofysik. All modern rymdfart och astrofysik mer eller mindre bygger på detta faktiskt

Åter igen: du finner inte att det finns minsta trovärdighetsproblem här?

För det första har du uppenbart missuppfattat experimentet, det finns ingenting som är handlar om "vikten av en mygga"
För det andra handlar det i den här kontexten inte om att mäta upp storleken på G utan det är så mycket enklare än så. Det handlar om man kan detektera en kraft mellan massorna eller inte, resultatet är binärt, det är Ja eller Nej.

Citat:
Åter igen: du finner inte att det finns minsta trovärdighetsproblem här?

För tusende gången: Nej inte ett endaste dugg. Utfallet är entydigt, fritt från tolkningar och har upprepats miljontals gånger.

Citat:
Viktigt att betänka här är betydelsen av Cavendish-experimentet. Detta experiment är till 100 % experimentet som är menat att troligöra att vi faktiskt lever på den värld ...

Trams. Experimentet visar att massa attraherar massa och ingenting annat.

Citat:
... Visar det sig inte hålla rent vetenskapligt, blir allt plötsligt mycket mer öppet...

Angående jordens form? Nej verkligen inte, latituderna blir fortfarande kortare ju längre från ekvatorn man kommer och solen kommer att fortsätta gå ned under horisonten oavsett om du förstår Cavendish eller inte.

Och det är ju här du och andra plattisar ständigt går vilse. Kunskapen om jordens form handlar inte om ett (1) bevis utan om hundratals av varandra oberoende bevis. Du kan hålla på och snöa in på Cavendish hur mycket du vill men det påverkar inte alla andra bevis.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-11 kl. 09:20.
Citera
2024-05-11, 10:28
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
...
Du verkar ha missat ett inlägg riktat till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Har du gjort det där experimentet att accelerera respektive bromsa en tub fylld med gas, för att kontrollera om det faktiskt stämmer?
Hur lång måste tuben vara för att få påvisbara värden?
Hur högt tryck bör det vara i tuben?

Hur går det med de skalenliga uträkningarna med basketbollen och kameraobjektivet?
Kan en hasselbladare med det objektivet ta en bild på hela bollen från det skalenliga avståndet?
Du påstod att du kan det här med geometri, så det här ska du väl kunna räkna ut.
I första hand är det frågan om gastuben jag undrar över.

Jag förstår om du inte vill svara på det där om den skalenliga teoretiska modellen. Du känner nog att du är ute på svag is och inte vill visa när du plumsar igenom.
Citera
2024-05-11, 11:19
Medlem
Citat:
.... Visar det sig inte hålla rent vetenskapligt, blir allt plötsligt mycket mer öppet...

Vi väntar med spänning på att du visar att modellen inte håller. Gäsp... Och så väntar vi med spänning på att du presenterar dina alternativa modeller som kan förklara våra observationer bättre än de nu rådande modellerna.

Hur förklarar du tyngdkraft och det faktum att tyngdkraften varierar? Ganska uttjatat ämne men faktum är ju att ingen "alternativtänkare" har lyckats presentera en alternativ modell som håller.
Citera
2024-05-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du verkar ha missat ett inlägg riktat till dig.

"Har du gjort det där experimentet att accelerera respektive bromsa en tub fylld med gas, för att kontrollera om det faktiskt stämmer?
Hur lång måste tuben vara för att få påvisbara värden?
Hur högt tryck bör det vara i tuben?

Hur går det med de skalenliga uträkningarna med basketbollen och kameraobjektivet?
Kan en hasselbladare med det objektivet ta en bild på hela bollen från det skalenliga avståndet?
Du påstod att du kan det här med geometri, så det här ska du väl kunna räkna ut."

I första hand är det frågan om gastuben jag undrar över.

Jag förstår om du inte vill svara på det där om den skalenliga teoretiska modellen. Du känner nog att du är ute på svag is och inte vill visa när du plumsar igenom.

I exempelvis en accelererande bil, blir trycket högre baktill i bilen. Eftersom luften inuti bilen pressas ihop av acceleration. Konsekvensen blir att exempelvis en heliumballong faktiskt åker framåt, medans exempelvis en blyvikt åker bakåt. Och bromsar man blir det tvärt om. Jag länkade tidigare till en video där detta demonstreras. Inget mystiskt ö.h.t och inget jag bara har hittat på.

Och jag citerade ju från Wikipedia, angående Blue Marble

The photographer used a 70-millimeter Hasselblad camera with an 80-millimeter Zeiss lens

Du tror inte det skulle funka rent geometriskt? Blue marble är alltså en bluff enligt dig?
Citera
2024-05-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Hur förklarar du tyngdkraft och det faktum att tyngdkraften varierar? Ganska uttjatat ämne men faktum är ju att ingen "alternativtänkare" har lyckats presentera en alternativ modell som håller.

Du måste först visa vad som är fakta, och inte bara hörsägen. Först då vet vi vad som diskuteras.
Citera
2024-05-11, 11:35
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
I exempelvis en accelererande bil, blir trycket högre baktill i bilen. Eftersom luften inuti bilen pressas ihop av acceleration. Konsekvensen blir att exempelvis en heliumballong faktiskt åker framåt, medans exempelvis en blyvikt åker bakåt. Och bromsar man blir det tvärt om. Jag länkade tidigare till en video där detta demonstreras. Inget mystiskt ö.h.t och inget jag bara har hittat på.

The photographer used a 70-millimeter Hasselblad camera with an 80-millimeter Zeiss lens

Du tror inte det skulle funka rent geometriskt? Blue marble är alltså en bluff enligt dig?
Så i fallet med gastuben litar du på vad den etablerade vetenskapen kommit fram till.
Men i frågan om Jordens form gör du inte det?
Varför i ena fallet men inte i ett annat?

Jag såg ditt citat om "Blue Marble". Men du skulle räkna ut kameralinsens storlek i samma skala som basketbollen. Du kan ju det här med geometri och borde då kunna räkna ut om den skalenliga kameralinsen kan "se" hela basketbollen.
Vad är det som gör att du i vissa fall inte förstår det du läser, men andra gånger har du inga problem med det? Har det att göra med vad du vill att en text ska beskriva?
Citera
2024-05-11, 11:48
Medlem
Citat:
Du måste först visa vad som är fakta, och inte bara hörsägen. Först då vet vi vad som diskuteras.

Vad vi borde diskutera är din alternativa teori till tyngd. Men den lyser med sin frånvaro.
Citera
2024-05-11, 11:49
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:

Du godtar inte Cavendish experiment för:att det har för små toleranser, men sen använder du ett exempel med ännu mindre toleranser?

Och vad är problemet med kameran?
Citera
2024-05-11, 12:02
Medlem
Citat:

Finns det inga gränser för din dumhet? Har du noll koll på hur mycket större jorden är än månen?
Månens diameter är en fjärndel av jordens.
Om du törs gå ut, ta din mobil och fotografera månen. Sedan försöker du föreställa hur stor månen skulle vara om den var få gånger större.
Anar att detta blev för avancerat för dig.
Citera
2024-05-11, 18:24
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

Varför pratar du om fakta när du inte kan visa din flat earth-matte?
Citera
2024-05-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
För det första har du uppenbart missuppfattat experimentet, det finns ingenting som är handlar om "vikten av en mygga"
För det andra handlar det i den här kontexten inte om att mäta upp storleken på G utan det är så mycket enklare än så. Det handlar om man kan detektera en kraft mellan massorna eller inte, resultatet är binärt, det är Ja eller Nej.

Ja eller nej, hade varit nog så svårt, för att inte säga omöjligt det också.

Men det är du som missuppfattat Cavendish experiment. Det hävdas att han "vägde jorden", genom att mäta upp ett värde motsvarande mindre än hundradelen av en myggas vikt. Och siffran han kom fram till är i stort sett den som gäller än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in