2024-05-10, 11:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Oavsett om det är ad-hominem eller inte, så är uttalanden som det här:
"Om du inte kan förstå vad jag skriver så är det svårt att diskutera med dig."... "det är väldigt underligt att du är så hårdnackad".

...inga logiska argument för sakfrågan.

Du pratar om mig som person istället för att argumentera för sakfrågan.

Nej, jag talar inte om dig som person. Jag skriver om hur du argumenterar och hur det blir när det jag skriver hela tiden missuppfattas. Detta inlägg som du skrev är ytterligare bevis på hur diskussionen bara spårar ur när det blir så.

Att påpeka brister i någons argumentation är inte i sig självt ad hominem, även om kommentaren kan anses vara kritisk. Ad hominem-argumentation innebär att angripa personen istället för att adressera argumentationen. Att påpeka brister i argumentationen är då inte ad-hominem eftersom det håller sig till argumentationen och inte är avsett att avleda till att istället handla om personen.

Inte heller formuleringen "det är väldigt underligt att du är så hårdnackad" gällde dig som person. Det missförstod du också. Vad jag skrev som helhet var följande:
Du själv står ju på väldigt dålig grund när det gäller bevis för Gud och Bibelns sanning, så det är väldigt underligt att du är så hårdnackad i att andra ska presentera faktiska bevis.

Så, nej, med "hårdnackad" beskriver jag inte alls dig som person, utan jag skriver bara att du i din argumentation ihärdigt ber om bevis, trots att du själv aldrig kan ge några bevis. Det är inte ad hominem, det är en kommentar om hur du argumenterar, inte hur du skulle vara som person.

Citat:
Det är du som har svårt att förstå. Låt oss ta det enklare exemplet med en spjutspets av flinta.

Varför antar inte forskarna att spjutspetsen är skapat av naturen, utan på en gång antar att spjutspetsen är tillverkad av en intelligens?

Det har jag redan förklarat. Jag skrev att en arkeolog kan se och ibland till och med tidsbestämma en pilspets baserat på vilken teknik som de kan se har använts vid tillverkningen. Arkeologer kan alltså analysera stilen på pilspetsen för att identifiera vilken tidsperiod som den kan härstamma ifrån. Tillverkningstekniken och designen varierade med tiden och ger då ledtrådar till pilspetsens ålder.

Om du inte är nöjd med det svaret så föreslår jag att du går till ett historiskt museum och ber någon där förklara hur det görs så att du kan se själv på stenarna hur man kan se att de är avsiktligt tillverkade och inte ett resultat av naturen.

Men, jag kan ju också vända på frågan och be dig ge exempel på när naturen bevisligen har format pilspetsar av flinta på egen hand, eftersom du tydligen är övertygad om att det går, så då måste du ha belägg för den övertygelsen på något sätt. Eller gör du sådana utfästelser helt utan belägg?

Men hur som helst så har ens en så pass stor möjlighet som att det någon gång på ett par tusen år skulle kunna ha skett några gånger inte någon som helst relevans eftersom vi vet att människor faktiskt tillverkade dessa pilspetsar och vi vet hur de gjordes. Om då en eller annan mot förmodan skulle kunna råka ha uppkommit av sig själv i naturen spelar ingen roll eftersom det sannolikt finns miljontals pilspetsar som inte uppkommit på naturlig väg. Så arkeologer utgår ifrån att vad som ser ut som pilspetsar är tillverkade av människor tills det skulle finnas tecken på att den utgångspunkten inte stämmer och att det kanske skulle kunna vara naturen själv eller apor eller älgar som tillverkade dem.
Citera
2024-05-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men, jag kan ju också vända på frågan och be dig ge exempel på när naturen bevisligen har format pilspetsar av flinta på egen hand,

Utmärkt fråga, jag kan inte det.

Kan du ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand?
Citera
2024-05-10, 14:28
Medlem
Citat:

Vem skapade rosor menar du?
Citera
2024-05-10, 14:36
Medlem
Det de kallar gud är några som kan manipulera energi på vissa sätt bara.
Det är inte att deras energi är naturlig för kroppen på det sättet.
Särskilt inte när det är massa olika manipulationer hela tiden som kroppen känner igen jämt.

Det borde vara svaret på vad ni menar med gud.
Men många har inte märkt av det här då det verkar vara extremt lite energi som hjärnan inte märker av.

Det finns vidriga versioner av energin som hjärnan direkt vill bli av med när det dyker upp.
Och även flera energier som används samtidigt som hjärnan uppfattar på konstiga sätt.

Dessutom kan tex människor också skapa energier men ingen kallar de för gud direkt.

Det är svårt att avgöra vem som skapat vad och vad gud egentligen skulle vara exakt enda.
Citera
2024-05-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Vem skapade rosor menar du?

"I begynnelsen skapade Gud himlen och jorden...
Sedan sa Gud: ”Gräs ska spira upp ur jorden och även fröbärande växter och träd enligt sina slag, träd som ger frukter med frön i.” Och så blev det. Gräs började spira upp ur jorden och även fröbärande växtern enligt sina slag och träd enligt sina slag, träd som ger frukter med frön i. Och Gud såg att det var gott.
"
(1Mose 1:1,11-12 NV)
Citera
2024-05-10, 16:19
Medlem
Citat:
"I begynnelsen skapade Gud himlen och jorden...
Sedan sa Gud: ”Gräs ska spira upp ur jorden och även fröbärande växter och träd enligt sina slag, träd som ger frukter med frön i.” Och så blev det. Gräs började spira upp ur jorden och även fröbärande växtern enligt sina slag och träd enligt sina slag, träd som ger frukter med frön i. Och Gud såg att det var gott.
"
(1Mose 1:1,11-12 NV)

Bibeln säger så mycket.
Jag får huvudvärk av att läsa. När det enda jag sett är någras projekt att bevisa motsatsen direkt efter.
Verkar syfta på att de är någon annan kanske ?
Citera
2024-05-10, 17:04
Medlem
Gud ska vara allsmäktig. Gud är kärleksfull och är den mest exalterade godheten.

Men ändå så lider människan. Hur går det ihop? Hur kan Gud tillåta ondska att existera i detta paradis som han har skapat?
Citera
2024-05-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experiatus
Gud ska vara allsmäktig. Gud är kärleksfull och är den mest exalterade godheten.

Men ändå så lider människan. Hur går det ihop? Hur kan Gud tillåta ondska att existera i detta paradis som han har skapat?

Han tillåter inte bara ondska men 10 ggr värre än så.
De kan spendera hela livet på sitt människohat.

De beter sig som Aliens som vill kidnappa människor och hålla på med snusk.
Helt beroende av hjärnan som slemsadister.
Gud gjorde bort sig anser jag.

Har dragit gränser som alltid ska käftas emot varje vecka.
Så gör inte en riktig gud.

Jag vill ha egna hjärnsignaler.
Det är Aliens punkt slut.
Citera
2024-05-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Han tillåter inte bara ondska men 10 ggr värre än så.
De kan spendera hela livet på sitt människohat.

De beter sig som Aliens som vill kidnappa människor och hålla på med snusk.
Helt beroende av hjärnan som slemsadister.
Gud gjorde bort sig anser jag.

Har dragit gränser som alltid ska käftas emot varje vecka.
Så gör inte en riktig gud.

Jag vill ha egna hjärnsignaler.
Det är Aliens punkt slut.

Gud finns inte. Vad är det för Aliens du snackar om?
Citera
2024-05-10, 17:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Okej, så du tog bara argumentationen helt ur tomma luften, utan att ha några som helst belägg för din ståndpunkt. Alltså bara ren fantasi från din sida.

Naturen formar hela tiden liv på egen hand, det är så liv fungerar, såvida du inte kan ge belägg för att något annat är inblandat. Kan du det, eller fantiserar du bara igen?
Citera
2024-05-10, 17:52
Avslutad
Alla böcker/religioner är skrivna av vanliga män..

Bara det borde göra att folk springer iväg långt som fan
Citera
2024-05-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experiatus
Gud finns inte. Vad är det för Aliens du snackar om?

Det är något attacksystem mot hjärnan och nervsystemet.
De har något slags system som skickar signaler och bilder till hjärnan.
De har något automatiskt system för att terrorisera hjärnan hela dagarna och nätterna.

Energin känns mer som ihoptryckta mobiler eller en mikrovågsugn som är på.
De brukar ta kontakt med hjärnan och tjata om att man ska ta självmord tex.
De är besatta av att störa och att man inte ska få vila eller vara ifred och kunna göra det man ska.

De lever på att alla tror att det är gud och ingen kommer tro på en, tror tyvärr jag.

De manipulerar gravitationen på något sätt så man kan bli yr och gå in i saker.

Man vänjer sig tillslut men vissa saker går inte riktigt bli van med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in