2024-05-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, så du tog bara argumentationen helt ur tomma luften, utan att ha några som helst belägg för din ståndpunkt. Alltså bara ren fantasi från din sida.

Naturen formar hela tiden liv på egen hand, det är så liv fungerar, såvida du inte kan ge belägg för att något annat är inblandat. Kan du det, eller fantiserar du bara igen?

Ja, naturen formar liv, men enbart från existerande liv. Naturen formar inte liv från livlöst materia.

På liknande sätt formar inte naturen spjutspetsar av flinta på egen hand.

Så jag frågar dig igen: Kan du ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand från livlös materia?
Citera
2024-05-10, 19:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så jag frågar dig igen: Kan du ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand från livlös materia?

Liv finns bevisligen. Vilka ytterligare bevis kräver du?

Eller kan du bevisa att det måste krävas något annat än naturliga processer? Kan du det, eller fantiserar du bara om det också? Mycket fantasier från din sida idag.
Citera
2024-05-10, 20:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Eller kan du bevisa att det måste krävas något annat än naturliga processer? Kan du det, eller fantiserar du bara om det också? Mycket fantasier från din sida idag.
Det är alltid Gud som skapar, och att skapa är naturligt för honom då han är Skaparen. Skapandet och det skapades uppehållelse är naturliga processer för honom.
Inget i skapelsen/naturen sker utan hans inflytande (influxus).

Din konträra opposition skapande - naturlig process är en lögn.
Lögn är ett tillstånd av fördärv i skapelsen, som har sitt upphov i djävulen.
Du tjänar djävulen.
Citera
2024-05-10, 21:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är alltid Gud som skapar, och att skapa är naturligt för honom då han är Skaparen. Skapandet och det skapades uppehållelse är naturliga processer för honom.

Du tjänar djävulen.

Du glömde som vanligt det där med belägg för dina påståenden.

Kan du visa på något sätt att det inte bara är fantasier?
Citera
2024-05-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

Du tjänar djävulen.

Haha alltså alltid gud som skapar.
Vad bråkar den om då?
Då skulle alla följt den som en slav då den ville det..
Naturliga processer?
Nej de har onaturliga energier ni kan få mer av men inte fan är det naturligt..

De har mer respekt för sina robotmaskiner än er.
Den trodde att den skulle klara sina egna energier fast jag har visat på fel i över 4 års tid.
Men de blev värre..

Jag säger de då den omöjligt skulle klarat av allt detta själv varje dag på bara mig tex.
Du tror kanske att Jesus kände de själv..
Lixom vad deras guldklimp ville göra med mig i 40 år säger mer om gud än mig.
Citera
2024-05-11, 07:18
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:

Du glömde ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand från livlös materia.
Citera
2024-05-11, 07:49
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Du glömde ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand från livlös materia.

Ett bra exempel för att visa på skapelsen är det där med skroten som brukar nämnas. Om man lägger en hög med skrot på marken så spelar det ingen roll hur många miljarders miljarder år den här skrothögen får på sig. Det kommer aldrig att bli en bil av sig självt oavsett hur mycket tid skrothögen får på sig.

Bilen måste designas av någon. Det är många delar och system som måste fungera tillsammans för att få bilen att fungera.

Att människan skulle bli det vi är idag genom evolution är ännu mer osannolikt än att en bil skulle skapas av en skrothög.

Vi har system i våra kroppar som var för sig är helt betydelselösa. De måste arbeta ihop för att kroppen ska fungera.

Bara en sådan sak som hjärtat, blodet, blodådror och lungor.

Varför skulle evolutionen skapa ett hjärta utan att det fanns blod och ådror? Vi har lungorna som tar upp syret som sedan går ut i blodet.

Det är ju system som är designade. Evolutionen bygger inte hela system på en gång utan det ska ju ske gradvis över tid, bit för bit. Så vad fanns det för evolutionär mening med att skapa ådror innan det fanns blod? Eller att skapa hjärtat innan det fanns blod och ådror.

På något sätt känns det ändå rätt så uppenbart att allt är designat och alltså skapat.

Något annat som är märkligt är att liv bara uppstått en endaste gång på jorden. Många tror att det kryllar av liv i universum men, ändå så har livet bara uppstått en endaste gång på jorden som åtnjuter så bra förutsättningar i den sk Goldy lock zonen.
Citera
2024-05-11, 07:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nej. Det skrev jag ju att liv gör hela tiden.
Allt levande skapas från livlös materia och blir sedan igen till livlös materia när livet upphör. Vatten, mineraler och en hel rad kemiska substanser.

Men det är intressant att du envisas med din dubbelmoral att gång på gång och gång på gång kräva bevis trots att du själv aldrig presterar det minsta lilla bevis. Blir man sådan om man tror på Gud? I så fall är det ytterligare en anledning till att inte tro på Gud.
Citera
2024-05-11, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ett bra exempel för att visa på skapelsen är det där med skroten som brukar nämnas. Om man lägger en hög med skrot på marken så spelar det ingen roll hur många miljarders miljarder år den här skrothögen får på sig. Det kommer aldrig att bli en bil av sig självt oavsett hur mycket tid skrothögen får på sig.

Bilen måste designas av någon. Det är många delar och system som måste fungera tillsammans för att få bilen att fungera.

Att människan skulle bli det vi är idag genom evolution är ännu mer osannolikt än att en bil skulle skapas av en skrothög.

Vi har system i våra kroppar som var för sig är helt betydelselösa. De måste arbeta ihop för att kroppen ska fungera.

Bara en sådan sak som hjärtat, blodet, blodådror och lungor.

Varför skulle evolutionen skapa ett hjärta utan att det fanns blod och ådror? Vi har lungorna som tar upp syret som sedan går ut i blodet.

Det är ju system som är designade. Evolutionen bygger inte hela system på en gång utan det ska ju ske gradvis över tid, bit för bit. Så vad fanns det för evolutionär mening med att skapa ådror innan det fanns blod? Eller att skapa hjärtat innan det fanns blod och ådror.

På något sätt känns det ändå rätt så uppenbart att allt är designat och alltså skapat.

Något annat som är märkligt är att liv bara uppstått en endaste gång på jorden. Många tror att det kryllar av liv i universum men, ändå så har livet bara uppstått en endaste gång på jorden som åtnjuter så bra förutsättningar i den sk Goldy lock zonen.

Ja, bara den enklaste cellen är otroligt komplicerad, som en hel stad.
Citera
2024-05-11, 08:15
Medlem
Citat:
Citat:
Men, jag kan ju också vända på frågan och be dig ge exempel på när naturen bevisligen har format pilspetsar av flinta på egen hand, eftersom du tydligen är övertygad om att det går, så då måste du ha belägg för den övertygelsen på något sätt.

Citat:
Utmärkt fråga, jag kan inte det.

Kan du ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand?
Citat:
Nej. Det skrev jag ju att liv gör hela tiden.
Allt levande skapas från livlös materia och blir sedan igen till livlös materia när livet upphör. Vatten, mineraler och en hel rad kemiska substanser.

Ok, visa mig exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv, bara genom naturkrafter som blixtar, vindar, översvämningar.

Det är underligt att jag inte har hört talas om detta.

Det är en sensation att du kan bevisa abiogenes.
Citera
2024-05-11, 08:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ok, visa mig exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv, bara genom naturkrafter som blixtar, vindar, översvämningar.

Det är underligt att jag inte har hört talas om detta.

Det är en sensation att du kan bevisa abiogenes.

Jaså, flyttar du ribban igen? Så oväntat.

Du skrev "ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand från livlös materia" och det gjorde jag.

Och var är dina bevis för att Gud skapat allt liv och alla arter?

Eller är det bara dubbelmoral från din sida att efterfråga bevis om och om igen?

Hur var det med det?
Citera
2024-05-11, 08:34
Medlem
Citat:
Jaså, flyttar du ribban igen? Så oväntat.

Du skrev "ge exempel på när naturen bevisligen har format liv på egen hand från livlös materia" och det gjorde jag.

Och var är dina bevis för att Gud skapat allt liv och alla arter?

Eller är det bara dubbelmoral från din sida att efterfråga bevis om och om igen?

Hur var det med det?

Jag har inte flyttat på ribban, det är du som "misstolkar" mig.

Kan du visa mig exempel då liv uppstått från livlös materia, utan inblandning av annat liv, bara genom naturkrafter som blixtar, vindar, översvämningar o.s.v.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in