Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-10, 19:08
Medlem
Någon annan som reagerar på att det är OTROLIGT STOR kvalité på olik tillverkare och effkt? MUNDIPHARMAs är själv min absoluta favorit.
Citera
2024-05-11, 06:40
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag fick oxycodon och oxynorm efter en operation och kan verkligen inte fatta tjusningen. De gånger jag tog en större dos satt jag bara och blinkade/nickade sakta, in och ur någon form av sömn kändes det som. Omöjligt att hänga med i ett samtal eller tv-program men samtidigt inga direkta välbehagskänslor förutom att smärtan naturligtvis försvann eller dämpades. Lite klåda på armarna och benen. En ännu högre dos skulle till 100% bara resulterat i att jag somnade och sov igenom några eventuella välbehagskänslor.

Biverkningarna med att inte kunna skita, pissa eller nå orgasm gjorde att jag inte kunde vänta att sluta knapra skiten så fort smärtnivån tillät. Efter fem dagar tvingade jag i mig fyra påsar Movicol i panik för att slippa söka hjälp för förstoppning och då bröt helvetet loss, sket en mörk kletig sörja i kaskader halva natten.

Är detta något folk gillar eller får man olika effekter?

Att du tog för hög dos är givetvis orsaken till att du satt och nodda, var du verkligen förskriven en så hög dos av läkare?
Att just ”nodda” är väl det som är eftertraktat av folk som missbrukar dessa läkemedel.

Det vanligaste är att opioidnaiva får starta med 10mg OxyContin/12:te timme och 5mg OxyNorm var fjärde timme (eller vid behov)*.
Hur mycket mer än förskriven dos slängde du i dig egentligen?
Och varför?

Ang stoppet där ”bak” så kan man ju dricka ex Lactulos som hjälper magen och således blir även toabesöket något mer angenämt.
Underligt att din läkare inte tipsade dig om detta?

*källa FASS.
Citera
2024-05-11, 12:43
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-e-t
Någon annan som reagerar på att det är OTROLIGT STOR kvalité på olik tillverkare och effkt? MUNDIPHARMAs är själv min absoluta favorit.

Det är rätt MÅNGA som tycker som du, finns MASSOR med inlägg om det här i tråden om du vill läsa mer om det.

Använd 🔍 och valfritt sökord, fabrikatets namn tex?
Citera
2024-05-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det är rätt MÅNGA som tycker som du, finns MASSOR med inlägg om det här i tråden om du vill läsa mer om det.

Använd 🔍 och valfritt sökord, fabrikatets namn tex?

Det är helt omöjligt. Samma aktiva substans och samma mängd. Detta är testat och godkänt annars skulle det ej få säljas i apotek.
Citera
2024-05-13, 08:07
Medlem
blowns avatar
Citat:
Att du tog för hög dos är givetvis orsaken till att du satt och nodda, var du verkligen förskriven en så hög dos av läkare?
Att just ”nodda” är väl det som är eftertraktat av folk som missbrukar dessa läkemedel.

Det vanligaste är att opioidnaiva får starta med 10mg OxyContin/12:te timme och 5mg OxyNorm var fjärde timme (eller vid behov)*.
Hur mycket mer än förskriven dos slängde du i dig egentligen?
Och varför?

Ang stoppet där ”bak” så kan man ju dricka ex Lactulos som hjälper magen och således blir även toabesöket något mer angenämt.
Underligt att din läkare inte tipsade dig om detta?

*källa FASS.

Jag hade otroligt ont och tog lite för mycket lite för snabbt i ren desperation. Varför bryr du dig om orsaken? Det primära här är att jag vill få förklarat tjusningen med att punda opiater, jag förstår det då rakt inte.
Citera
2024-05-13, 09:59
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-e-t

Hur menar du? Den aktiva substansen är lika i alla, det enda som skiljer är ifyllnadsmedelen i tabletterna
Citera
2024-05-13, 15:21
Medlem
consultezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin-XII
Hur menar du? Den aktiva substansen är lika i alla, det enda som skiljer är ifyllnadsmedelen i tabletterna

Om du söker i tråden ser du att väldigt, väldigt många upplever stor skillnad mellan olika fabrikat.

Min f.d. smärtläkare, en oerhört erfaren sådan, rekommenderade också starkt att inte byta ut dem för att han sett åtskilliga gånger hur generika fungerat sämre.

Så jag har väldigt svårt att tro att allt detta skulle vara placebo. Vad skillnaderna beror på kan jag dock inte svara på.
Citera
2024-05-15, 15:59
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consultez
Om du söker i tråden ser du att väldigt, väldigt många upplever stor skillnad mellan olika fabrikat.

Min f.d. smärtläkare, en oerhört erfaren sådan, rekommenderade också starkt att inte byta ut dem för att han sett åtskilliga gånger hur generika fungerat sämre.

Så jag har väldigt svårt att tro att allt detta skulle vara placebo. Vad skillnaderna beror på kan jag dock inte svara på.

Jag kan bara instämma i detta, (har käkat dessa dagligen sedan min olycka för några år sedan) och har testat varenda generika som finns på apoteket, både snabbverkande och depot.

Som redan skrivits i tråden så upplever jag precis som många andra ”Lannacher” som absolut sämst, inte i närheten av originalet, Mundipharma.
Ska väl tillägga att jag intar dom oralt, och varken snortar, krossar, röker.

Däremot när det kommer till snabbverkande så tycker jag att kapslarna ”Oxycodone Teva” och ”Oxycodone Actavis” hjälper snabbast, och bäst.
Ev G.L, tablett, i nödfall, men inte gärna ”OxyNorm”.

Numer har jag dock ”får ej bytas ut” ikryssat av min smärtläkare på mina recept så att jag slipper betala extra för att få just dom fabrikat jag vill ha (”månadens vara” osv..).
Citera
2024-05-19, 20:33
Medlem
consultezs avatar
Citat:
Jag kan bara instämma i detta, (har käkat dessa dagligen sedan min olycka för några år sedan) och har testat varenda generika som finns på apoteket, både snabbverkande och depot.

Som redan skrivits i tråden så upplever jag precis som många andra ”Lannacher” som absolut sämst, inte i närheten av originalet, Mundipharma.
Ska väl tillägga att jag intar dom oralt, och varken snortar, krossar, röker.

Däremot när det kommer till snabbverkande så tycker jag att kapslarna ”Oxycodone Teva” och ”Oxycodone Actavis” hjälper snabbast, och bäst.
Ev G.L, tablett, i nödfall, men inte gärna ”OxyNorm”.

Ofan, jag håller mig alltid till Mundipharma för både OC och ON, men främst för att flera andra fabrikat jag stött på (av de snabbverkande) har varit bökiga att öppna/tömma/snorta.

Nånstans känns det troligt att det är skillnader i kapslar, fyllnadsmedel och liknande som påverkar upptaget och därmed effekten. Denna skillnad kanske elimineras vid nasalt intag, men vem vet. Kanske man skulle ta och testa dina rekommendationer ändå!

Jag har nog varit igenom alla märken jag med för några år sedan, men tänkte då inte så mycket över det, så jag minns tyvärr inget specifikt.

Citat:
Numer har jag dock ”får ej bytas ut” ikryssat av min smärtläkare på mina recept så att jag slipper betala extra för att få just dom fabrikat jag vill ha (”månadens vara” osv..).

VAD SÄGER DU?! Ingår alltså ett dyrare fabrikat i högkostnadsskyddet fullt ut, om man får denna ikryssad? Och hela det beloppet adderas till frikorts-”potten”?!
Jag har antagit att högkostnadsskyddet inte tar hänsyn till detta, av någon anledning. Herregud, vad många tusenlappar som just passerade revy…
Citera
2024-05-19, 21:53
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consultez
VAD SÄGER DU?! Ingår alltså ett dyrare fabrikat i högkostnadsskyddet fullt ut, om man får denna ikryssad? Och hela det beloppet adderas till frikorts-”potten”?!
Jag har antagit att högkostnadsskyddet inte tar hänsyn till detta, av någon anledning. Herregud, vad många tusenlappar som just passerade revy…

Haha men alltså..!!
Jag har haft ”får ej bytas ut” ikryssat dom senaste åren och det har alltid gått på högkostnadsskyddet.
Senast blev summan typ 18:- att betala istället för några hundralappar .

Tur att du läste och fick ett bra råd ändå, nu vet du vad du ska be din läkare om vid nästa receptförnyelse, nämligen att kryssa i ”får ej bytas ut” .
Citera
2024-05-20, 00:18
Medlem
AmberLous avatar
Hur lång tid tar det för Armoneve 10 mg / 5 mg att börja verka, det är ju en depottablett så vad ska jag räkna med?
Har fått det efter en operation.
Citera
2024-05-20, 19:31
Medlem
consultezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmberLou
Hur lång tid tar det för Armoneve 10 mg / 5 mg att börja verka, det är ju en depottablett så vad ska jag räkna med?
Har fått det efter en operation.

Uppåt en timme, tycker jag. Max effekt efter 2 timmar. Sen ska den verka i 12 timmar, säger dem, men jag tycker att effekter avtar efter 8-10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in