Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-03, 22:23
Medlem
PixelPiratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slocknad
Hur fungerar detta, får man en psykisk dip och känner sig döende dagen efter likt amfetamin?

Tänker främst psykiskt nere och slut i kroppen.
Nä inte så länge du håller det till enstaka gånger, bygger du upp ett beroende så mår du skit tills du får din nästa fix.
Citera
2024-05-05, 12:45
Bannlyst
Jag fortsätter gå på 40mg om dagen (ibland 60 när ryggen/nacken känns riktig tung), nästan ett halvår nu. Noll biverkningar, ingen toleransökning, samma smärtlindringseffekt. Riktigt stabil högkvalitativ medicin, en av de bästa jag testat i mitt liv.

Efter jag tagit min dagliga dos så märker jag inte ens när den slår på. Som iktorivil. Det känns inte ens som att den har missbrukarpotential om jag skulle hamna i en svacka i livet och man vill fega lite med piller, iallafall inte för mig. Hade hellre tagit ett par folköl än ett par oxynorm 20mg.
Senast redigerad av Happife11 2024-05-05 kl. 12:51.
Citera
2024-05-05, 13:35
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happife11
Jag fortsätter gå på 40mg om dagen (ibland 60 när ryggen/nacken känns riktig tung), nästan ett halvår nu. Noll biverkningar, ingen toleransökning, samma smärtlindringseffekt. Riktigt stabil högkvalitativ medicin, en av de bästa jag testat i mitt liv.

Efter jag tagit min dagliga dos så märker jag inte ens när den slår på. Som iktorivil. Det känns inte ens som att den har missbrukarpotential om jag skulle hamna i en svacka i livet och man vill fega lite med piller, iallafall inte för mig. Hade hellre tagit ett par folköl än ett par oxynorm 20mg.

Konsekvenserna kommer den dagen du inte kan ta dem
Citera
2024-05-05, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiraeth
Konsekvenserna kommer den dagen du inte kan ta dem

Som tur är så får jag utskrivet lite för mycket, och har säkert över 1000st i lager, men du behöver inte oroa dig för mig livet är kort, inte ska man behöva lida i onödan när det finns hjälp därute!
Citera
2024-05-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happife11

Så är det för dom flesta i början. Inga biverkningar, man mår bra. Men vänta nåt år så får du se. Toleransökningen kommer förr eller senare och då blir det inte lika trevligt. Vissa fastnar direkt medan andra kan hålla på relativt länge utan att öka men brukar ändå trilla dit till slut.
Citera
2024-05-06, 18:49
Medlem
Thraxxs avatar
Kom hem för några timmar sedan från en operation och fix rejäla doser Oxikodon intravenöst för första gången som verkligen fick mig sväva på moln av eufori!

Har en del Oxynorm + Targiniq tabletter som jag fick med mig på recept som smärtlindring framöver, Oxynorm har jag erfarenheter utav innan så dom vet jag hur dom känns vanligtvis oralt.

Men varför är det sån sinnessjuk skillnad på Oxikodon i tablettform Vs intravenöst? Det är verkligen som natt & dag vilket jag aldrig kunde tro. Sen har jag aldrig någonsin tagit några droger intravenöst förut förutom dom gångerna jag då varit på sjukhus.
Citera
2024-05-06, 20:57
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Kom hem för några timmar sedan från en operation och fix rejäla doser Oxikodon intravenöst för första gången som verkligen fick mig sväva på moln av eufori!

Har en del Oxynorm + Targiniq tabletter som jag fick med mig på recept som smärtlindring framöver, Oxynorm har jag erfarenheter utav innan så dom vet jag hur dom känns vanligtvis oralt.

Men varför är det sån sinnessjuk skillnad på Oxikodon i tablettform Vs intravenöst? Det är verkligen som natt & dag vilket jag aldrig kunde tro. Sen har jag aldrig någonsin tagit några droger intravenöst förut förutom dom gångerna jag då varit på sjukhus.

För att biotillgängligheten blir 100%. Direkt ut i blodet, samma fenomen med i stort sett alla substanser. Dock har Oxykodonhydroklorid rätt bra bio oralt och nasalt om man inmundigar det på rätt sätt men det går inte att jämföra med IV.

Trots detta skulle jag och har aldrig satt en nål i mig själv och så kommer det förbli.
Citera
2024-05-06, 22:04
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
För att biotillgängligheten blir 100%. Direkt ut i blodet, samma fenomen med i stort sett alla substanser. Dock har Oxykodonhydroklorid rätt bra bio oralt och nasalt om man inmundigar det på rätt sätt men det går inte att jämföra med IV.

Trots detta skulle jag och har aldrig satt en nål i mig själv och så kommer det förbli.

Det är sant faktiskt det du skriver, biotillgängligheten blir absolut maxad och effekten kommer mer eller mindre omedelbart med full kraft. Jag förstår verkligen hur folk som fastnar när dom gått över till IV, den känslan är väldigt väldigt mysig.

Samma som dig så kommer jag aldrig gå ner den på den vägen med nålar och liknande, av den enkla anledningen att jag vet jag gillar den känslan för mycket och jag kommer fastna direkt utan tvekan och säkert döda mig tidigt med en överdos.
Citera
2024-05-07, 00:29
Medlem
yournotlikemes avatar
ä
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Det är sant faktiskt det du skriver, biotillgängligheten blir absolut maxad och effekten kommer mer eller mindre omedelbart med full kraft. Jag förstår verkligen hur folk som fastnar när dom gått över till IV, den känslan är väldigt väldigt mysig.

Samma som dig så kommer jag aldrig gå ner den på den vägen med nålar och liknande, av den enkla anledningen att jag vet jag gillar den känslan för mycket och jag kommer fastna direkt utan tvekan och säkert döda mig tidigt med en överdos.

Precis så. Det är så den absoluta merparten av missbrukare dör och så fem stycken utav mina tidigare vänner förlorat livet. Det börjar som en lek där man testar en lättare opioid som Tramadol och älskar känslan. Därefter testas tyngre opiater och sen en dag av ren nyfikenhet en dag går du med på att testa IV och någon sätter jungfrun på dig, sen kommer inget annat intagningssätt duga och en vacker dag då du jobbat upp ett fysiskt och psykologiskt beroende av opiater åker du som vanligt och klipper en boll Heroin eftersom att upprätthålla beroendet med Oxy blivit för dyrt.

Den bollen råkar då innehålla dubbelt så hög procent Heroin utan din vetskap och du bestämmer dig för att köra en riktigt fet jävel och vips så vaknar du aldrig mer.

Sånt jävla slöseri med liv och det värsta är alla som får leva kvar och sörja denna unga människa (samtliga jag kände som gick bort var mellan 20-30)
Citera
2024-05-09, 15:19
Medlem
Hemkommen efter överdos Oxynorm och har lite minnesluckor från akuten jag försöker reda ut. Det blev ambulans in och på akuten minns jag bara att jag fick en infart och att dom slog till mig, ropa mitt namn och sa åt mig att ta djupa andetag några gånger. Sen minns jag inte så mycket mer förrän de skeppa mig till MAVA och hjärtövervak 8h.

Jag förstår att jag har fått Naloxon iv men nu hemma hitta jag av en slump ett insticksställe högt upp på armen, som när man får vaccin im. Kan det betyda att jag även fått Naloxon im? Vad skulle vara orsaken till det isf?

På MAVA tappade jag även rösten och halsen var helt förstörd. Tror verkligen inte jag har varit intuberad, så finns det någon koppling till överdosen med att halsen krascha ändå?
Citera
2024-05-09, 15:34
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyhamstah
Hemkommen efter överdos Oxynorm och har lite minnesluckor från akuten jag försöker reda ut. Det blev ambulans in och på akuten minns jag bara att jag fick en infart och att dom slog till mig, ropa mitt namn och sa åt mig att ta djupa andetag några gånger. Sen minns jag inte så mycket mer förrän de skeppa mig till MAVA och hjärtövervak 8h.

Jag förstår att jag har fått Naloxon iv men nu hemma hitta jag av en slump ett insticksställe högt upp på armen, som när man får vaccin im. Kan det betyda att jag även fått Naloxon im? Vad skulle vara orsaken till det isf?

På MAVA tappade jag även rösten och halsen var helt förstörd. Tror verkligen inte jag har varit intuberad, så finns det någon koppling till överdosen med att halsen krascha ändå?

Läs din journal på 1177 så kanske minnesbilden klarnar.

Kanske är nålsticket på överarmen från ambulansfärden?

Citera
2024-05-09, 15:59
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyhamstah

Intramuskulärt kan ges om intravenöst inte är möjligt. Dom kanske inte hittade någon ven från början och körde in Naloxonet i muskeln eftersom att det förmodligen var bråttom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in