2024-05-10, 08:34
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapinugrafbig
Tycker att det är märkligt att denna undersökning inte gjorts tidigare.

Du tänker kanske på den kortare rättspsykiatriska undersökningen, P7, som ibland görs innan rättegång?
Den kompletta RPUn görs efter rättegången och innan domen avkunnas, för att tingsrätten ska besked om det finns fängelseförbud.
Så det är helt normalt.

Jag förstår dock inte riktigt varför det skulle behövas i detta fall. Det har såvitt jag vet inte framkommit några tecken på en psykos eller liknande hos gärningsmannen.
Citera
2024-05-10, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Du tänker kanske på den kortare rättspsykiatriska undersökningen, P7, som ibland görs innan rättegång?
Den kompletta RPUn görs efter rättegången och innan domen avkunnas, för att tingsrätten ska besked om det finns fängelseförbud.
Så det är helt normalt.

Jag förstår dock inte riktigt varför det skulle behövas i detta fall. Det har såvitt jag vet inte framkommit några tecken på en psykos eller liknande hos gärningsmannen.

Ja, precis P7.

Jag tänker väl mig att den mer omfattande behövs för att vid fällande dom ge rätt ”vård”.
Citera
2024-05-10, 09:40
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapinugrafbig
Ja, precis P7.

Jag tänker väl mig att den mer omfattande behövs för att vid fällande dom ge rätt ”vård”.

Den fullständiga RPUn behövs för att bedöma om gärningen begicks under inverkan av en allvarlig psykisk störning (normalt en psykos). I så fall får man inte döma till fängelse utan det blir rättspsykiatrisk vård.
Det är dock ganska ovanligt nuförtiden.
Personlighetsstörningar såsom antisocial personlighetsstörning/ psykopati och narcissistisk personlighetsstörning räknas inte som allvarlig psykisk störning.

Det förekommer att gärningsmän kräver en RPU i hopp om att slippa fängelse.
Citera
2024-05-10, 12:19
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Den fullständiga RPUn behövs för att bedöma om gärningen begicks under inverkan av en allvarlig psykisk störning (normalt en psykos). I så fall får man inte döma till fängelse utan det blir rättspsykiatrisk vård.

Det är dock ganska ovanligt nuförtiden.
Personlighetsstörningar såsom antisocial personlighetsstörning/ psykopati och narcissistisk personlighetsstörning räknas inte som allvarlig psykisk störning.

Det förekommer att gärningsmän kräver en RPU i hopp om att slippa fängelse.

Min bedömning är att han inte kommer få rättspsykiatrisk vård. Han är bara rubbad av normalgraden dvs empatistörd med någon sorts pålägg tex antisocial personlighetsstörning. Det är i princip bara psykotiska som döms till rättspsykiatrisk vård och detta pga att de är omöjliga att ha tillsammans med andra interner.
Citera
2024-05-10, 13:31
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Min bedömning är att han inte kommer få rättspsykiatrisk vård. Han är bara rubbad av normalgraden dvs empatistörd med någon sorts pålägg tex antisocial personlighetsstörning. Det är i princip bara psykotiska som döms till rättspsykiatrisk vård och detta pga att de är omöjliga att ha tillsammans med andra interner.

Håller med dig helt på den punkten. Detta blir fängelse i 18 år eller livstid.
Citera
2024-05-10, 13:39
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:

Eller satt på fri fot inom en månad.
Citera
2024-05-10, 22:20
Medlem
Citat:
He will be out soon, and resisters must go to the hel .
Citera
2024-05-11, 09:53
Medlem
Jag har läst delar av FUP;en, dock lite slarvigt,
Men är det någon som vet om Diana sjöng ut ordentligt om att Amin försökt få henne att sparka Saga i magen? I det förhöret jag läste, uppfattade jag som att information mer lirkades ur henne, snarare än att hon berättade som det var med egna ord.

Är det någon som vet också om hur hon vittnade på rättegången? Sjöng hon ut för, eller var det samma visa?
Citera
2024-05-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Jag har läst delar av FUP;en, dock lite slarvigt,
Men är det någon som vet om Diana sjöng ut ordentligt om att Amin försökt få henne att sparka Saga i magen? I det förhöret jag läste, uppfattade jag som att information mer lirkades ur henne, snarare än att hon berättade som det var med egna ord.

Är det någon som vet också om hur hon vittnade på rättegången? Sjöng hon ut för, eller var det samma visa?
Vad jag minns sa Diana under förhör att Am*n bett henne att sparka S i magen men att hon sedan ”inte mindes så mycket” när det var dags att vittna under rättegången. Kan minnas fel.
Citera
2024-05-11, 14:04
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abuja
He will be out soon, and resisters must go to the hel .

Tja, 18 år och en livstid kan säkert gå snabbt för en optimist med psykisk störning. Under tiden kan du, dina polare och din familj lalla iväg till Nigeria, ert sätt att inte fungera passar bättre där.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaxit
Du är uppenbarligen psykiskt sjuk. En graviditet är möjligen en obekvämlighet, knappast en ”omöjlig situation”. Bara en psykopat skulle ens tänka den tanken.

Det krävs normal begåvning och inga förhindrande psykiska störningar för att förstå korrekta och självklara slutsatser som "if you can't do the time, don't do the crime" och "vill du inte ha barn, ha inte sex och defintivit inte oskyddat sex".

Citat:

Jag har inte följt förhandlingarna men har läst hela FUP. Min blygsamma slutsats är att utmaningarna består i att styrka rekvisiten för heder och att brottet var planerat med syftet att döda.
Citera
2024-05-11, 21:11
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har inte följt förhandlingarna men har läst hela FUP. Min blygsamma slutsats är att utmaningarna består i att styrka rekvisiten för heder och att brottet var planerat med syftet att döda.

Helt enig. Han har ju dessutom valt försvarsstrategin att blåneka vilket innebär att han inte kan skylla på olycka, misshandel eller självförsvar som ”råkade” gå för långt.
Det innebär att han inte kan komma undan med ett likgiltighetsuppsåt.
Hedersmotivet tror jag inte på. Åklagaren kan inte visa på att Am*n instruerats eller uppmanats av sina föräldrar att mörda.
Tvärtom så visste de ju inte om att han hade gjort en kristen kvinna på smällen.
Försvårande omständighet är däremot att brottet skett i brottsoffret hem. Att hon var gravid kommer nog att bedömas som särskild hänsynslöshet.
Därav minst 18 år.

Henrik Rudgård som ströp sin sambo på fyllan på Lidingö dömdes ganska nyss till 18 år. Sambon var inte gravid och det var en lägre grad av våldsanvändning än i detta fall.
Citera
2024-05-11, 21:25
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Hedersmotivet tror jag inte på. Åklagaren kan inte visa på att Am*n instruerats eller uppmanats av sina föräldrar att mörda.

Instruktioner behövs inte för fällande dom. Finns heder inom familjen så kan en individ på eget initiativ agera utifrån hedersperspektiv. Domen i Nadja Bloms fall ändrades av det skälet till hedersbrott i hovrätten. I övrigt håller jag med.

Citat:
Henrik Rudgård som ströp sin sambo på fyllan på Lidingö dömdes ganska nyss till 18 år. Sambon var inte gravid och det var en lägre grad av våldsanvändning än i detta fall.

Har inte koll på fallet men det låter lovande.

Längtar till dagen det blir möjligt att utvisa människor med dubbla medborgarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in