2024-05-01, 19:38
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag menar helt enkelt att skulle någon berätta för mig att en somalisk/ eller någon annan invandrad familj talar om svenskar på det visat hade jag inte trott det.

De kommer till ett land som välkomnat dem och de anser sig stå över oss. Det var inte krig i deras område i Somalia när de kom, varför kom de överhuvud taget? Mamman kallar oss nedlåtande för "vitingar" och säger att hon är "somali och muslim". Precis som vi alltid har pekat på rasismen (med all rätta) får vi nu (jag i alla fall) reda på vad de tänker och tycker om oss. Det är t o m bättre att mörda en "viting" än att få barn med henne. Fy fan!

Jag har aldrig varit rasist men detta har chockat mig något så otroligt
Har du bott i en filterbubbla på östermalm de senaste 35 åren eftersom du inte redan visste hur somalier m.fl invandrargrupper tycker om oss svenskar ?
Citera
2024-05-01, 19:56
Medlem
Yoghurtbyxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorIdiot
Lite uppmärksamhet detta bestialiska rasistdåd har fått i svensk media, jämför med högerextremisterna som stormade ett möte. Vi lever i ett sjukt samhälle där ondskan sitter på makten.

Tror att du väljer att se vad du vill se för att det ska passa din agenda. Det har gjort flertalet poddar om Saga, jag kan hitta 10+ artiklar i riksmedia bara från senaste veckan, NA, P4 Örebro och SVT nyheter Örebro rapporterar varje dag. Vad vill du mer ha? Du jämför dessutom ett mord som skedde för ett år sen med en attack som skedde för en vecka sen.
Citera
2024-05-02, 00:43
Medlem
Citat:
Jag menar helt enkelt att skulle någon berätta för mig att en somalisk/ eller någon annan invandrad familj talar om svenskar på det visat hade jag inte trott det.

De kommer till ett land som välkomnat dem och de anser sig stå över oss. Det var inte krig i deras område i Somalia när de kom, varför kom de överhuvud taget? Mamman kallar oss nedlåtande för "vitingar" och säger att hon är "somali och muslim". Precis som vi alltid har pekat på rasismen (med all rätta) får vi nu (jag i alla fall) reda på vad de tänker och tycker om oss. Det är t o m bättre att mörda en "viting" än att få barn med henne. Fy fan!

Jag blir tamejtusan mer mörkrädd och chockad över att du inte har fattat det förrän nu utan måste läsa en jäkla fup för att få reda på en sån sak. Lever du under en sten i skogen eller vadå?
Citera
2024-05-02, 20:34
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:

Grattis, finns minst 20 olika fall där invandrare våldtagit och dödat svenska kvinnor, människor som inte ens ska vara i landet.
Citera
2024-05-02, 22:31
Medlem
Är det någon som vill berätta vad dödsorsaken var. På vilket sätt hade kräket dödar henne?
Tror också på teorin att han tänkte sparka henne i magen för att döda barnet.
Citera
2024-05-02, 23:55
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Är det någon som vill berätta vad dödsorsaken var. På vilket sätt hade kräket dödar henne?
Tror också på teorin att han tänkte sparka henne i magen för att döda barnet.
Hon blev strypt med en lampsladd och fick en marmorskiva tryckt över sig. Har förstått det som att strypningen var dödsorsak.
Citera
2024-05-03, 06:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Hon blev strypt med en lampsladd och fick en marmorskiva tryckt över sig. Har förstått det som att strypningen var dödsorsak.

Det är riktigt att hon avled p.g.a. kvävning/strypning men inte orsakad med hjälp av lampsladden. Det var antingen bordskanten eller tryck mot nacke och rygg. Lampsladden hade placerats dit i efterhand.
Enligt rättsmedicinska undersökningen, aktbilaga 147, min fetning:
Citat:
Sammantaget kan därmed två övergripande våldsmoment utläsas av skadebilden, dels ett moment bestående av brett anlagt tryck mot ryggen och nacken där ansiktet, halsen och överkroppen nedpressats mot underliggande yta, och dels ett moment med välavgränsat tryck av ett långsmalt föremål mot halsens framsida. De rättsmedicinska undersökningsfynden kan ej säkert avgöra den inbördes ordningen för skadornas uppkomst, och är förenliga både med att Saga kan ha fått huvudet, halsen och överkroppen nedtryckta mot ett långsmalt hårt föremål eller kant/del av större föremål samtidigt som ett kraftigt tryck utövats mot ryggen och nacken, liksom med att hon först kan ha blivit utsatt för tryck mot nacken och kroppens ryggsida med åtföljande kvävnings- och strypningsverkan då hon legat på mage i sängen eller på golvet, och att hon därefter vänts på och åsamkats skadorna på halsens framsida och inre strukturer genom tvärförlöpande tryck av ett långsmalt trubbigt föremål.

Dödstidpunkt
Undersökningsfynden talar möjligen för att Saga Forsgren Elneborg avlidit mellan kl 01:20 och 03:30 den 29 april 2023, men tidsintervallet inom vilket dödsfallet kan ha inträffat sträcker sig åtminstone från kl 20:30 den 28 april 2023 till kl 10:30 den 29 april 2023.

Dödsorsak
Undersökningsfynden talar starkt för att dödsfallet orsakats av kvävning och strypning genom tryck mot halsen med påverkan på luftstrupen och huvudets blodförsörjning.

Dödssätt
Undersökningsfynden talar starkt för att dödsfallet orsakats av annan person.
Citera
2024-05-03, 07:16
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage

Ett jävligt klumpigt sätt att bringa någon om livet på.. Hade det varit ett gäng som svartskallen påstår, hade hon skjutits med ett skott utan tecken till tumult.
Citera
2024-05-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Ett jävligt klumpigt sätt att bringa någon om livet på.. Hade det varit ett gäng som svartskallen påstår, hade hon skjutits med ett skott utan tecken till tumult.
Han måste ha en livlig fantasi. Det jag blir förvånad över är att han medger att han ljuger då och då och verkar dessutom tycka det är okej.
Citera
2024-05-03, 13:27
Medlem
HowLongIsNows avatar
Nu får jag säkert mothugg av en viss skribent som tycker att jag ser psykopater i varenda buske.
Men detta uttalande av Am*ns mentor är ändå rätt talande (aktbilaga 145 s.433):
Citat:

M*lin ombeds beskriva Am*n
M*lin berättar att Am*n har visat ett starkt ledarskap i klassen och han uppfattades som enormt obehaglig och olustig.
Han använde sig av ett ledarskap genom härskarteknik.
Han har även själv berättat att han nyttjar just härskarteknik för att nå dit han vill.
Han har utvecklat ett sätt att kontrollera andra personer utan att de ibland ens var medvetna om det.
Många uppfattade Am*n som karismatisk och självständig, han var retorisk stark.
Han kunde ibland försöka att förråda någon, för att höja sig själv.

Han älskade att höra sin röst
Men M*lin beskriver det som att stämningen utan Am*n i klassrummet var lugn och harmonisk men när Am*n klev in i klassrummet så ändrades det.
Folk var rädda för honom och ingen sa emot.
M*lin berättar att hon tidigt identifierade Am*n som oerhört obehaglig med psykopatiska drag. M*lin säger att Am*n är en vidrig person.

Så här säger han själv i polisförhör (aktbilaga 143 s.140, min fetning):
Citat:
FL: Dina känslor då, var det mer för nån av dom här eller?
MT: Vissa... Alltså känsl... känslor spelar egentligen ingen roll tycker jag alltså det... men sen... det där, alltså kä... alltså allt... känslorna är bara en transaktion, du vet, man kan sätta på och stänga av. Så du vet jag... Jag vet inte vad ska svara liksom.

och på s.170:
Citat:
BFL: Tycker du det är svårt och veta hur du känner? Att det är svårt och få tag i känslorna?
MT: Nej, men jag vet inte va... hur jag bör känna du vet alltså... vad ska jag känna. Samtidigt så tror jag inte heller på det här med känslor och så men... och ja... Det är min uppfattning men...
BFL: Men är inte känslor som regn, att det bara kommer när det kommer och så får man...?
MT: Nej, det tror jag inte.
BFL: Nej.
MT: Tror... jag tror inte det funkar så. Det hade varit ganska enkelt om det var så (skrattar till).
BFL: För dig är känslor nåt som man kan stänga av och...?
MT: S... stäng... och sätta på.
BFL: Är det lätt och stänga av och sätta på?
MT: Ja, men sen är det ju också beroende på situation, eh, alltså... måste ju... tänka logiskt liksom, det är väl det. Man säger väl alltid agera inte på dina känslor, eller? Så...
Citera
2024-05-03, 20:24
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nu får jag säkert mothugg av en viss skribent som tycker att jag ser psykopater i varenda buske.
Men detta uttalande av Am*ns mentor är ändå rätt talande (aktbilaga 145 s.433):

Så här säger han själv i polisförhör (aktbilaga 143 s.140, min fetning):

och på s.170:

Det kan också beskriva den empatistörning som han, och de flesta mördare, är behäftade med. Sedan är empatistörning grundläggande kriterie för psykopati men för att diagnosticera krävs lite mer än vad som presenteras i utredningen.
Citera
2024-05-03, 21:18
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det kan också beskriva den empatistörning som han, och de flesta mördare, är behäftade med. Sedan är empatistörning grundläggande kriterie för psykopati men för att diagnosticera krävs lite mer än vad som presenteras i utredningen.

Ja, absolut. Det går inte att diagnostisera på distans.
Jag tycker att det går en klar skiljelinje hos de som dödar sin partner, mellan de som i panik ringer 112 eller sin mamma när de inser vad de gjort, och de som kallsinnigt försöker städa undan eller distansera sig från brottet.
Am*n är av de senare.

Jag får intrycket att han egentligen inte bryr sig ifall han verkar skyldig.
Han fokuserar på att skapa rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in