2023-09-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Oj! Ett s försvann. Ja då måste det var omöjligt att förstå vad jag menade.

I det fallet är frågan inte intressant, då det bara handlar om ordning och inte om vilka namn.
Vad skall dom heta då? Nilsson-LARSSON-LARSSON-Nilsson, LARSSON-Nilsson-Nilsson-LARSSON eller någon annan ORDNING?
Citera
2023-09-10, 16:19
Medlem
litenbokstavs avatar
jag tror det är en vänstergrej!
Citera
2023-09-10, 20:50
Medlem
Jag har ett enkelt namn men ändå inte såpass många att folk kan ta det, dvs om jag inte gifter mig eller skaffar barn kan inte andra dela mitt namn som är taget för att stryka alla tidigare släktnamn ur min identitet. Därmed skulle jag kunna tänka mig att ta dubbelnamn om jag någonsin igen vill heta något som släktingar bär.

Alltså att jag skulle behålla mitt handlar om att jag gillar det. Det är ett stabilt namn, inte jättevanligt men väldigt svennigt. Dvs det låter redigt och bra. Enkelt och jag är en enkel människa varpå jag gillar det jag tog. Lustigt nog så tror folk att jag har norrländska rötter pga det vilket jag har långt bak men jag tillhör inga släkter med namnet.
Senast redigerad av Nollkollfame 2023-09-10 kl. 20:52.
Citera
2023-09-15, 13:39
Medlem
PedoJoeBidens avatar
En gång i tiden så sågs det som statusgivande att ha långa namn, gärna Veronica Anna Charlotta Lisa Johansson
Nu förtiden däremot så har det nog blivit motsatsen i och med att det blivit en WT grej.
När det gäller dubbla efternamn så ser nog kvinnor det som ett politiskt ställningstagande.
Att inte ta mannens efternamn är lika viktigt som att köpa ekologiska citroner.
Citera
2023-09-15, 19:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag jobbade i en universitetstad och fick listor med akademikernas barn.

Sjukaste namnen jag någonsin sett.

Man visste inte vad man skulle möta.

TRippelefternamn och sinnessjuka förnamn.
Precis. Typiskt akademisk medelklass, typ kvinnliga universitetsanställda. Det är även vanligt i dessa kretsar med ett svenskt och ett utländskt efternamn. I stället för att heta "Karin Ali Hassan" och riskera negativ särbehandling heter man "Karin Johansson Ali Hassan". Eller "Lisa Broman Gonzalez".
Citera
2024-05-10, 01:07
Medlem
Christopher.s avatar
Allmogen i Sverige har i princip historiskt inte varit så brydda angående efternamnet, tar hellre ett helt nytt efternamn än att hålla på med dubbla.
Citera
2024-05-10, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Kvinnor med ”-dotter”-namn ska man passa sig för. Det är min erfarenhet.

Alla isländskor alltså?

Nej du.
Citera
2024-05-10, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gulskottkarra
Alla isländskor alltså?

Nej du.
Inte isländskor.
Citera
2024-05-10, 10:41
Medlem
Om man nu väjer att behålla bådas efternamn vid ett giftermål så lär väl ändå det dubbla efternamnet gälla för både mannen och kvinnan? Jag förstår inte riktigt resonemanget att detta skulle kopplat till specifikt kvinnor.
Citera
2024-05-13, 16:26
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Håller helt med.Obegripligt fånigt. En sossekäring heter Birgit Birgersson Brorsson va fan är det för sjuka idéer heta som en parodi från galenskaparna..

Jag skulle kunna tänka mig att Birgit Birgersson var en känd politiker i sin hemkommun. Alla visste vem hon var. När hon gifte sig med Gö*an B*o*sson, skulle det kunna bli väldig förvirring i kommunen om hon bytte till Birgit Brorsson. Kommuninvånarna skulle börja undra: -Vem faan är Birgit Brorsson liksom.

Därför tänker jag mig att detta är vanligare bland lite mer framgångsrika kvinnor t ex. inom politiken.
Citera
2024-05-13, 16:41
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Om man nu väjer att behålla bådas efternamn vid ett giftermål så lär väl ändå det dubbla efternamnet gälla för både mannen och kvinnan? Jag förstår inte riktigt resonemanget att detta skulle kopplat till specifikt kvinnor.

Ja jo, det säger ju något om den veganske katten också, att han inte är en tiger om man säger så.
Citera
2024-05-14, 18:20
Medlem
Pusts avatar
De älskar att använda sina andranamn också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in