Fram tills nyligen fick väl inte vanlig folk ha dubbla efternamn(kan vara så än kanske?) ett av efternamnen är ett mellan namn. Det var iaf så för en bekant till mig när han ville att hans fru och barn skulle få det finare av hans efternamn så fick han höra hans finare efternamn bara var ett mellan namn. Han fick då byta till det efternamnet hos skatteverket för att hans fru och barn skulle få ta det efternamnet.
Så ska man vara petig så har väl de flesta som man tror har dubbla efternamn, egentligen bara ett efternamn (eller hade innan reglerna ändrades).
Många kvinnor väljer väl att behålla sitt efternamn för att det är en del av deras identitet och att de samtidigt vill ha samhörighet med maken. Om jag skulle ha varit en kvinna skulle jag nog välja att behålla mitt och sen kan barnen ta sin faders efternamn. Om jag och sambon skulle gifta oss så har jag inget krav på att hon skulle behöva ta mitt efternamn, men däremot att barnen får mitt efternamn eftersom hennes är svårt att uttala och stava till.