2023-09-10, 11:23
Medlem
Pusts avatar
Det fånigaste är ju när någon har dubbla -sonnamn.

Karlsson Andersson
Citera
2023-09-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
De flesta gånger jag ser ett förnumstigt dubbelt efternamn som typ Williander Liljegren så är det en kvinna. De verkar älska att ha många namn och gärna med så många stavelser som möjligt.

Om vi till exempel tittar på den nuvarande regeringen är samtliga statsråd med dubbla efternamn kvinnor. Maria Malmer Stenergard. Camilla Waltersson Grönvall. Acko Ankarberg Johansson.

Är det en freudiansk kompensation för avsaknad av penis? Alltså att kvinnor lider av ett Elektrakomplex och försöker bygga sig en mental ”penis” på andra sätt.

Medan män är mer säkra i sig själva (tack vare penisen) och inte har några problem med att bara ta ett namn vid giftermål, eller kapa ett av sina två efternamn av praktiska skäl. Till exempel Victor Nilsson Lindelöf som väl numera bara kallar sig Victor Lindelöf.

Kvinnor har ju av tradition, som dock inte är särskilt gammal, tagit sig mannens efternamn, medan mannen behållit sitt!

Av jämställshetsskäl vill många kvinnor bryta med detta, en del väljer att fortsätta ta mannens efternamn, men samtidigt behålla sitt egna!
Långt fler väljer dock att inte alls byta efternamn!

Statistik från 2020 visar att 44 procent av kvinnorna behöll sitt efternamn vid giftermål, medans endast 6 procent valde ett dubbelnamn!

https://www.isof.se/lar-dig-mer/bloggar/namnbloggen/inlagg/2023-08-24-vilket-eller-vilka-efternamn-valjs-vid-giftermal
Citera
2023-09-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
De flesta gånger jag ser ett förnumstigt dubbelt efternamn som typ Williander Liljegren så är det en kvinna. De verkar älska att ha många namn och gärna med så många stavelser som möjligt.

Om vi till exempel tittar på den nuvarande regeringen är samtliga statsråd med dubbla efternamn kvinnor. Maria Malmer Stenergard. Camilla Waltersson Grönvall. Acko Ankarberg Johansson.

Är det en freudiansk kompensation för avsaknad av penis? Alltså att kvinnor lider av ett Elektrakomplex och försöker bygga sig en mental ”penis” på andra sätt.

Medan män är mer säkra i sig själva (tack vare penisen) och inte har några problem med att bara ta ett namn vid giftermål, eller kapa ett av sina två efternamn av praktiska skäl. Till exempel Victor Nilsson Lindelöf som väl numera bara kallar sig Victor Lindelöf.
Ack ni historielösa! Traditionen att kvinnan taar mannens efternamn vid giftermål är inte så gammal. Det där med släktnamn var ett påhitt inom överklassen. Det var först vid slutet av 1800-talet även allmogen började med släktnam, då inleddes traditionen att kvinnan tog mannens efternamn. Utom i Dalarna, där använde många fortfarande den gamla namntraditionen, gårdsnamn- förnamn. ”Gossas Maria” t.ex.
Jag tycker att vi ska återgå till tidigare namnskick.
Citera
2023-09-10, 12:04
Medlem
Sinnerstens avatar
Jag jobbade i en universitetstad och fick listor med akademikernas barn.

Sjukaste namnen jag någonsin sett.

Man visste inte vad man skulle möta.

TRippelefternamn och sinnessjuka förnamn.
Citera
2023-09-10, 12:38
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag jobbade i en universitetstad och fick listor med akademikernas barn.

Sjukaste namnen jag någonsin sett.

Man visste inte vad man skulle möta.

TRippelefternamn och sinnessjuka förnamn.

Då kanske du ska bättra på läsförståelsen lite, för du har inte tolkat listan korrekt. Du kan inte ha fler än två efternamn enligt svensk lag, och före 2017 kunde du bara ha ett (många tidigare s.k. dubbla efternamn var en kombination av mellannamn och efternamn).
Citera
2023-09-10, 12:45
Avslutad
Kvinnor med ”-dotter”-namn ska man passa sig för. Det är min erfarenhet.
Citera
2023-09-10, 12:49
Medlem
outback4s avatar
Håller helt med.Obegripligt fånigt. En sossekäring heter Birgit Birgersson Brorsson va fan är det för sjuka idéer heta som en parodi från galenskaparna..
Citera
2023-09-10, 12:51
Medlem
En romantisk läggning är i alla fall inte ett tecken på. Mer kyligt beräknande och defensivt. När som helst kan det tunna bindestrecket brista, redo att koppla ihop med något annat efternamn. Symptomatisk för vår tid.
Citera
2023-09-10, 12:57
Bannlyst
Det är en indikation på att de tycker om att ta den i tvåan och ettan samtidigt.
Citera
2023-09-10, 13:25
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Då kanske du ska bättra på läsförståelsen lite, för du har inte tolkat listan korrekt. Du kan inte ha fler än två efternamn enligt svensk lag, och före 2017 kunde du bara ha ett (många tidigare s.k. dubbla efternamn var en kombination av mellannamn och efternamn).

OK.

Jag överdrev lite.

Men tack för att du fick visa din autism.

När någon heter du Milo-Nilla Nunjapinez Ericzen.
Så skrattar man rakt ut för det tyder på att föräldrarna är sjuka i huvudet.
Citera
2023-09-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej jag tänker att ett barn till Andersson-Lilja och Petterson-Blom ska heta Andersson-Lilja-Pettersson-Blom.
Jasså men varför skall PETTERSON namnet bytas till PETTERSSON? GANSKA OLOGISKT...

En intressant fundering är vad BARNEN skall heta om:
Adam Nilsson-Larsson gifter sig med Nelly Larsson-Nilsson?
Citera
2023-09-10, 15:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseLarsson
Jasså men varför skall PETTERSON namnet bytas till PETTERSSON? GANSKA OLOGISKT...

En intressant fundering är vad BARNEN skall heta om:
Adam Nilsson-Larsson gifter sig med Nelly Larsson-Nilsson?
Oj! Ett s försvann. Ja då måste det var omöjligt att förstå vad jag menade.

I det fallet är frågan inte intressant, då det bara handlar om ordning och inte om vilka namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in