2023-09-10, 10:08
Medlem
Knattarnas avatar
De flesta gånger jag ser ett förnumstigt dubbelt efternamn som typ Williander Liljegren så är det en kvinna. De verkar älska att ha många namn och gärna med så många stavelser som möjligt.

Om vi till exempel tittar på den nuvarande regeringen är samtliga statsråd med dubbla efternamn kvinnor. Maria Malmer Stenergard. Camilla Waltersson Grönvall. Acko Ankarberg Johansson.

Är det en freudiansk kompensation för avsaknad av penis? Alltså att kvinnor lider av ett Elektrakomplex och försöker bygga sig en mental ”penis” på andra sätt.

Medan män är mer säkra i sig själva (tack vare penisen) och inte har några problem med att bara ta ett namn vid giftermål, eller kapa ett av sina två efternamn av praktiska skäl. Till exempel Victor Nilsson Lindelöf som väl numera bara kallar sig Victor Lindelöf.
Citera
2023-09-10, 10:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nån slags självständighetsgrej, alla på Sveriges radio, P1, har det, och i princip alla mellanchefer i offentliga sektorn. Hatar...
Citera
2023-09-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
De flesta gånger jag ser ett förnumstigt dubbelt efternamn som typ Williander Liljegren så är det en kvinna. De verkar älska att ha många namn och gärna med så många stavelser som möjligt.

Om vi till exempel tittar på den nuvarande regeringen är samtliga statsråd med dubbla efternamn kvinnor. Maria Malmer Stenergard. Camilla Waltersson Grönvall. Acko Ankarberg Johansson.

Är det en freudiansk kompensation för avsaknad av penis? Alltså att kvinnor lider av ett Elektrakomplex och försöker bygga sig en mental ”penis” på andra sätt.

Medan män är mer säkra i sig själva (tack vare penisen) och inte har några problem med att bara ta ett namn vid giftermål, eller kapa ett av sina två efternamn av praktiska skäl. Till exempel Victor Nilsson Lindelöf som väl numera bara kallar sig Victor Lindelöf.
Av tradition tar en kvinna som gifter sig mannens efternamn, och ibland vill de även behålla sitt ogifta efternamn, därav dubbelefternamn.

För mäns del så förekommer det betydligt mer sällan. Alltså att mannen väljer att ta kvinnans efternamn och samtidigt behålla sitt.
Citera
2023-09-10, 10:12
Medlem
Allt i jämställdhetens namn. De vill inte känna sig ägda heller. Sen kan det ibland låta bättre och mer sofistikerat, vilket ger statuspoäng som de hungrar efter.
Citera
2023-09-10, 10:15
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

De vill ha kvar sina namn men ändå visa att de är gifta. En del är kändisar inom ett område och vill inte plötsligt "försvinna" när de byter efternamn till makens namn, andra vill bara inte ställa upp på de gamla viset att helt uppgå i maken utan vill lägger till hans namn på slutet för att ändå markera att de hör ihop.
Citera
2023-09-10, 10:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Det finns väl killar med det också. Tanken är att man ska ha båda föräldrarnas efternamn. Problemet uppsår när ett par med dubbla efternamn får barn. Ska barnet ha fyra efternamn. Bästa vore då att ge flickorna mammas och pojkarna pappas efternamn i så fall. Lite samma princip som son och dotter i efternamnen som fanns förr.
Citera
2023-09-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det finns väl killar med det också. Tanken är att man ska ha båda föräldrarnas efternamn. Problemet uppsår när ett par med dubbla efternamn får barn. Ska barnet ha fyra efternamn.
Tänker du att ett barn till föräldrar som heter Andersson-Pettersson i efternamn ska heta Andersson-Pettersson-Andersson-Pettersson?
Citera
2023-09-10, 10:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tänker du att ett barn till föräldrar som heter Andersson-Pettersson i efternamn ska heta Andersson-Pettersson-Andersson-Pettersson?
Nej jag tänker att ett barn till Andersson-Lilja och Petterson-Blom ska heta Andersson-Lilja-Pettersson-Blom.
Citera
2023-09-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej jag tänker att ett barn till Andersson-Lilja och Petterson-Blom ska heta Andersson-Lija-Pettersson-Blom.
Har du något exempel där det förekommer?

Tänker mig att det är lika ovanligt som att någon heter "Allgalaktisk Gurgelbrännare" i efternamn.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-10 kl. 10:23.
Citera
2023-09-10, 10:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du något exempel där det förekommer?
Nej! Man måste förstås lösa det på ett annat sätt. Ha en annan metod. Men det är förstås vad dubbelnamnsprincipen skulle leda till om man applicerar den fullt ut. Därför är dubbelnamnen ett problem och inte en lösning. Då är det bättre att göra som jag sa, eller enas om ett efternamn.

De som blir hockeyspelare har problem med att det inte ryms på tröjan också.
Citera
2023-09-10, 10:27
Medlem
Att dubbelnamn i alla tider sets som mer status är väl klarlagt , att random kvinnor i dag kör med det är bara ett sätt att verka mer adliga och fina i kanten , fast sanningen mer är fattig från fitja med missbrukande far och psykstörd mor om de hade tur

vissa ser igenom ytan
Citera
2023-09-10, 11:04
Medlem
Framför allt så verkar det satans opraktiskt. Men det drabbar ju oftast dom själva.
Kanske har en å annan ångrat sig lite, när dom i mörkret på ett flygplan ska fylla i sitt sjuhelvetesjävlalångaefternamn på arrival-card, och rutorna tar slut innan namnet. Och nån kines ska kunna tyda det vid en passkontroll.

Jag råkade höra en kvinna på jobbet, lite bakom ryggen. Hon skulle beställa något via telefon, och hon säger, "ja, jag har handlat av er förut"
"förnamn, Efraimsdotter-Bengtsson"
"nähä"
"förnamn, och bara Efraimsdotter"
"förnamn, Bengtsson då"
"förnamn, Svensson" (troligen som ogift)
Vet inte om det gick, eller det blev ett nytt kundnr. Själv gick jag till kaffemaskinen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in