2024-05-08, 22:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Nu är det så ja. Så snurrar vet jag inte. Är precis i process att köpa själv så vet mycket väl. Det som inte pratades om under den mest åtstramade perioden här är att banktjänstemännen drog åt lite mer i KALP än innan också.

Men har inte varit så i långa perioder.

Jag skrev att det ”länge” varit och alluderar på att det var så för inte allt för länge sedan.

Men oavsett kan ett par med svensssonlöner fortfarande köpa hus på 10 millar utan att det är nåt att lyfta på ögonbrynen över. Och paret köper mindre o mindre villa men betalar fortfarande 10 millar

Just nu fortsätter man att skuldsätta sig då man tänker att det kommer fortsätta på samma sätta kommande 10åren. Dvs villan är då värd 20 mille men lönen är knappast dubblad.

Finns inga svenssons som köper en villa på 10 millar utan rejäl kontantinsats. Du får sluta tänka så fritt. Empirin livar inte.
Citera
2024-05-08, 23:02
Medlem
Det hade varit bättre att låta bostadsmarknaden krascha än sänka räntan. Det vi får nu är ännu mer inflation i bostadspriserna. Nya småbarnsfamiljer som har bäst användning för ett stort hus får bo i trånga lägenheter, medan 50+ med utflugna barn bor i villor med 6 rum. Bra fördelning av resurserna. Peak kapitalism.
Citera
2024-05-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Det hade varit bättre att låta bostadsmarknaden krascha än sänka räntan. Det vi får nu är ännu mer inflation i bostadspriserna. Nya småbarnsfamiljer som har bäst användning för ett stort hus får bo i trånga lägenheter, medan 50+ med utflugna barn bor i villor med 6 rum. Bra fördelning av resurserna. Peak kapitalism.

Det du föreslår skulle bara leda till att undermänniskor skaffade en massa lågkvalitativa barn för att tillskansa sig själva mer boendeyta.

Inte ens i Östtyskland fördelades bostäderna efter behov. Dream on.
Senast redigerad av Hhhhhhjjj 2024-05-08 kl. 23:06.
Citera
2024-05-08, 23:18
Avstängd
Citat:

Du kanske inte ska skaffa familj om du inte har råd att husera dom? Tänkt den tanken nångång? Och det är inte svårt att få ihop kapital för att köpa ett hus i Värmland där du kan husera din familj; men ni kanske får avvakta med Bromma. Det här med mänskliga rättigheter och bostäder i Bromma rimmar illa.
Citera
2024-05-09, 00:07
Medlem
Citat:
Det hade varit bättre att låta bostadsmarknaden krascha än att sänka räntan. Det vi får nu är ännu mer inflation i bostadspriserna. Nya småbarnsfamiljer som har bäst användning får ett stort hus får bo i trånga lägenheter, medan 50+ med utflugna barn bor i villor med 6 rum. Bra fördelning av resurserna. Peak kapitalism.

Ja in med alla Sveriges förorts legioner i villakvarteren, det hade blivit en riktig krasch det.

Nya småbarnsfamiljer får bygga nytt hus då om det är så dyrt. Eller så kanske de kan skita i att bo i Stockholm, Göteborg och Malmö, köpa hus till ett rimligt pris och öka sin livskvalitet enormt.
Senast redigerad av Keftski 2024-05-09 kl. 00:09.
Citera
2024-05-09, 06:06
Avslutad
Kan nån förklara vad som är rätt. Petar jag in i de flesta bankers ” Hur mycket får jag låna?” kalkyl. Förutsättningar 600t kontantinsats, max4t avgift och 29t lön, så får jag Maxlåneutrymme just under 2 miljoner. Kollar jag sedan på bolånekalkyl hemnet olika banker på en sådan lgh så får jag kontantinsats bit u 400t (dvs 15%). Varför blir det så? Det här handlar ju om smålgh 30-45kvm, så tror inte hemnets kalkyler baseras på 2 inkomster. Det hela ter sig väldigt märkligt (?) Får man ens låna bara 15%? Antar månadsbeloppet som också står där baserar sig på att man inte lånar mer än 4.5 gånger årsinkomsten. Vilket knappast stämmer på hemnets kalkyl, om de räknat på bara en inkomst. Men som sagt de smålgh jag kollat in är mest bara för en person, dvs t ex litet sovrum för singelsäng.
Citera
2024-05-09, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Vet inte om jag skulle kalla att elda på bostadspriser att rädda bostadsmarknaden tvärtom faktiskt. Satt och groväknade med föräldrarna häromveckan för skojs skull, när de köpte mitt föräldrahem för många år sedan så var värdet på huset 2.5ggr min fars årslön, numera är värdet på huset 6-6.4 ggr hans årslön. Visserligen har de gjort vid saker som att bygga en altan, men inte fan nog för att det ska bli en sådan skillnad. Så all ränta slår ju hårdare idag även om den inte är lika hög som då (i exemplet ovan skulle mine föräldrar behövt en ränta på över det dubbla mot den idag för att nå samma kostnader, oavhängt ränteavdrag m.m). Det är inte en utveckling vi behöver elda på utan snarare dämpa, vilket vore att rädda bostadsmarknaden för oss alla.

När köpte din pappa? På 80-talet när det var 80% ränteavdrag?
Citera
2024-05-09, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hhhhhhjjj
Det du föreslår skulle bara leda till att undermänniskor skaffade en massa lågkvalitativa barn för att tillskansa sig själva mer boendeyta.

Inte ens i Östtyskland fördelades bostäderna efter behov. Dream on.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du kanske inte ska skaffa familj om du inte har råd att husera dom? Tänkt den tanken nångång? Och det är inte svårt att få ihop kapital för att köpa ett hus i Värmland där du kan husera din familj; men ni kanske får avvakta med Bromma. Det här med mänskliga rättigheter och bostäder i Bromma rimmar illa.

Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Ja in med alla Sveriges förorts legioner i villakvarteren, det hade blivit en riktig krasch det.

Nya småbarnsfamiljer får bygga nytt hus då om det är så dyrt. Eller så kanske de kan skita i att bo i Stockholm, Göteborg och Malmö, köpa hus till ett rimligt pris och öka sin livskvalitet enormt.
Jag har inte föreslagit någon omfördelning. Jag har bara observerat marknadens misslyckande att fördela resurserna på ett lämpligt sätt. Vi är i ett läge där förstagångsköpare har så svårt att komma in på bostadsmarknaden att staten utreder om man den ska erbjuda ett speciellt lån för förstagångsköpare. Helt absurt då det kommer att fortsätta trenden och göra marknaden ännu mer skev. Riksbankens räntesänkning hjälper till att hålla den skev också. En rejäl korrektion av bostadspriser är rätt sätt att få in fler förstagångsköpare. Låt kapitalismen ha sin gång istället för att manipulera marknaden med ränteavdrag och räntesänkningar.
Citera
2024-05-09, 07:37
Medlem
Citat:
Jag har inte föreslagit någon omfördelning. Jag har bara observerat marknadens misslyckande att fördela resurserna på ett lämpligt sätt. Vi är i ett läge där förstagångsköpare har så svårt att komma in på bostadsmarknaden att staten utreder om man den ska erbjuda ett speciellt lån för förstagångsköpare. Helt absurt då det kommer att fortsätta trenden och göra marknaden ännu mer skev. Riksbankens räntesänkning hjälper till att hålla den skev också. En rejäl korrektion av bostadspriser är rätt sätt att få in fler förstagångsköpare. Låt kapitalismen ha sin gång istället för att manipulera marknaden med ränteavdrag och räntesänkningar.

Den största manipulationen och det absolut största problemet när det gäller unga är hyresregleringen. Hade den slopats helt hade det revitaliserat svensk bostadsmarknad direkt.

Med köer på 5-10 till de SÄMSTA områdena i hela Sthlm är det inte konstigt att unga har det svårt
Citera
2024-05-09, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Finns inga svenssons som köper en villa på 10 millar utan rejäl kontantinsats. Du får sluta tänka så fritt. Empirin livar inte.

Inte utan kontantinsats såklart. Men krävs inte mer än 2 msek
Citera
2024-05-09, 07:58
Medlem
Citat:

Precis så är det. Marknaden är manipulerad och det är inte konstigt att priserna är så höga när ingen ser risk i marknaden ever. Det är moral Hazard och därmed ingen marknad
Citera
2024-05-09, 08:01
Medlem
Citat:

Precis så det. 50-70 på åringar sitter med stora ytor eftersom investeringen är så säkrad av politikerna globalt. Kina håller på att spricka dock.
D
N
Men där är det förbjudet att sälja för billigt. Nu har fastighetsbolag och banker crashat. Inga transaktioner och bopriserna
Senast redigerad av Sodan78 2024-05-09 kl. 08:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in