2024-05-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Jag trodde dock inte riksbanken skulle sänka idag, eventuellt i sommar/höst när man vet vart landet ligger ned ECB men att sänka innan dess innan infationsmålet är i hamn samt redan svag växelkurs trodde jag inte.

Ja men jag håller med enligt teorin borde de inte göra det. Men man vill jaga igång bostadsmarknaden och rädda den.

En strategi som funkat i konspiration med banker världen över länge nu.
Citera
2024-05-08, 15:25
Medlem
Flera aspekter påverkar så klart en räntas utformning, men bostadsmarknaden är i fortsatt behov av kylförvaring så man borde egentligen ifrån politiken överväga ett stärkt amorteringskrav, inte för att jag tror det nödvändigtvis skulle nollställa ekvationen med sänkt ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men herregud , att räntan är högre än på över 10 år har ju inte inneburit att kronans värde har påverkats. Det är för att Sveriges ekonomi är en lilleputt globalt och trenden är att euro och USD samt ett fåtal andra valutor blir högt värderade som anses tryggare
Norges valuta är svagare än Svenska valutan är Norges ekonomiska förutsättningar sämre än Sverige därför det?
Tämligen legitim frågeställning som ofta glöms bort. Räntan är då verkligen inte den enda eller största som påverkar valutan även om den spelar in.
Citera
2024-05-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Ja men jag håller med enligt teorin borde de inte göra det. Men man vill jaga igång bostadsmarknaden och rädda den.

En strategi som funkat i konspiration med banker världen över länge nu.
Vet inte om jag skulle kalla att elda på bostadspriser att rädda bostadsmarknaden tvärtom faktiskt. Satt och groväknade med föräldrarna häromveckan för skojs skull, när de köpte mitt föräldrahem för många år sedan så var värdet på huset 2.5ggr min fars årslön, numera är värdet på huset 6-6.4 ggr hans årslön. Visserligen har de gjort vid saker som att bygga en altan, men inte fan nog för att det ska bli en sådan skillnad. Så all ränta slår ju hårdare idag även om den inte är lika hög som då (i exemplet ovan skulle mine föräldrar behövt en ränta på över det dubbla mot den idag för att nå samma kostnader, oavhängt ränteavdrag m.m). Det är inte en utveckling vi behöver elda på utan snarare dämpa, vilket vore att rädda bostadsmarknaden för oss alla.
Senast redigerad av bytok 2024-05-08 kl. 15:45.
Citera
2024-05-08, 15:57
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Fast varför ska bostadsmarknaden tillbaka till en extrem peak efter covid? Det är verkligen Ebberöds bank tänkt på det.

Tänk utanför din lilla låda. Det finns andra styrmedel än räntan att använda för att få bukt med hög belåning- exvis amorteringar , fastighetsskatter och liknande
Citera
2024-05-08, 17:50
Medlem
Citat:
Tänk utanför din lilla låda. Det finns andra styrmedel än räntan att använda för att få bukt med hög belåning- exvis amorteringar , fastighetsskatter och liknande

Är inte i nån låda. Ser du att man gör nåt för att begränsa utlåningen? Amorteringskravet satt hårt inne. Länge körde man full gas på allt.

Ingen ränta
Ingen amortering
Ingen kontaktinsats

Detta saknar motstycke utan för Sveriges gränser.

Att man jämför sig med andra länder blir bara fånigt.
Senast redigerad av Sodan78 2024-05-08 kl. 17:53.
Citera
2024-05-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Vet inte om jag skulle kalla att elda på bostadspriser att rädda bostadsmarknaden tvärtom faktiskt. Satt och groväknade med föräldrarna häromveckan för skojs skull, när de köpte mitt föräldrahem för många år sedan så var värdet på huset 2.5ggr min fars årslön, numera är värdet på huset 6-6.4 ggr hans årslön. Visserligen har de gjort vid saker som att bygga en altan, men inte fan nog för att det ska bli en sådan skillnad. Så all ränta slår ju hårdare idag även om den inte är lika hög som då (i exemplet ovan skulle mine föräldrar behövt en ränta på över det dubbla mot den idag för att nå samma kostnader, oavhängt ränteavdrag m.m). Det är inte en utveckling vi behöver elda på utan snarare dämpa, vilket vore att rädda bostadsmarknaden för oss alla.

Jag håller med dig. Men den politik du föreslår förs inte och har inte gjorts på 30 års tid. Alltid handlat om att driva värderingar uppåt och sen låna på övervärdet.

Men håller med dig att människor i landet inte gynnas av det över generationer.
Citera
2024-05-08, 18:01
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Är inte i nån låda. Ser du att man gör nåt för att begränsa utlåningen? Amorteringskravet satt hårt inne. Länge körde man full gas på allt.

Ingen ränta
Ingen amortering
Ingen kontaktinsats

Det är ränta om nära 6% på bolån rörligt
Det är amorteringskrav på minst 1% av värdet på huset eller BR. Amorteringen är baserad på betalningsförmågan - detta finns som lag
Du behöver putta in minst 15% kontant och det tillkommer avgifter för pant och lagfart

Lägg till KALPen som bankerna kravställer utlåningen på.

Du är helt ute och snurrar min vän.
Citera
2024-05-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Flera aspekter påverkar så klart en räntas utformning, men bostadsmarknaden är i fortsatt behov av kylförvaring så man borde egentligen ifrån politiken överväga ett stärkt amorteringskrav, inte för att jag tror det nödvändigtvis skulle nollställa ekvationen med sänkt ränta.

Tämligen legitim frågeställning som ofta glöms bort. Räntan är då verkligen inte den enda eller största som påverkar valutan även om den spelar in.

Hur kan du motivera att en bostadsmarknad där nybyggandet nästan är nere på 0 behöver en nedkylning? Snarare skulle köparnas köpkraft behöva stärkas och priserna öka.
Citera
2024-05-08, 18:34
Medlem
Citat:

Ingen ränta
Ingen amortering
Ingen kontaktinsats

Är väl inte orimligt att hög privat skuldsättning är positivt för staten när det kommer till att behålla den skattebetalande massan.
Skuldsatt, högt beskattad och beroende av olika bidrag så finns det få incitament för medelklassen att flytta. Utan det blir knyta näven i radhuset, svära över vädret och fantisera om att de en dag skall kunna lyckas med drömmen att flytta till värmen i Spanien.
Till dess gäller det att tävla med grannarna om vem som har störst Weber grill, skämta om grannen som bara kör Dacia och försöka njuta de 2-3 månaderna om året då det inte är grått och eländigt.
Citera
2024-05-08, 19:05
Medlem
Citat:
Det är ränta om nära 6% på bolån rörligt
Det är amorteringskrav på minst 1% av värdet på huset eller BR. Amorteringen är baserad på betalningsförmågan - detta finns som lag
Du behöver putta in minst 15% kontant och det tillkommer avgifter för pant och lagfart

Lägg till KALPen som bankerna kravställer utlåningen på.

Du är helt ute och snurrar min vän.

Nu är det så ja. Så snurrar vet jag inte. Är precis i process att köpa själv så vet mycket väl. Det som inte pratades om under den mest åtstramade perioden här är att banktjänstemännen drog åt lite mer i KALP än innan också.

Men har inte varit så i långa perioder.

Jag skrev att det ”länge” varit och alluderar på att det var så för inte allt för länge sedan.

Men oavsett kan ett par med svensssonlöner fortfarande köpa hus på 10 millar utan att det är nåt att lyfta på ögonbrynen över. Och paret köper mindre o mindre villa men betalar fortfarande 10 millar

Just nu fortsätter man att skuldsätta sig då man tänker att det kommer fortsätta på samma sätta kommande 10åren. Dvs villan är då värd 20 mille men lönen är knappast dubblad.
Senast redigerad av Sodan78 2024-05-08 kl. 19:10.
Citera
2024-05-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Detta, det är fan kaos att bosätta sig i fel områden. Kosta vad det vill.
Någon som sett en bra förklaring från SEB varför dom inte sänker?

Det är min spaning också när jag kollar slutpriserna i staden där jag bor. Trygghet är det som säljer just nu. Hade Svensson röstat som hen budat på bostäder, hade SD haft 110% av mandaten.
Citera
2024-05-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Hur kan du motivera att en bostadsmarknad där nybyggandet nästan är nere på 0 behöver en nedkylning?
Den enorma prisökningen pga. billiga krediter och en de facto bostadsbrist är inte sund, inte heller den skuldsättning som kommer som följd för de som kan köpa sig en bosta (allt färre kan det i slutändan). Därför bör man motverka att bostadspriserna skjuter iväg på vad vis man kan.
Det är min motivering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in