Citat:
Ursprungligen postat av
Makarov.24
Är du totalt övertygad om att SE är oskyldig?
Den möjliga handledsväskan på David Bagares Gata är det enda i materialet som ens är i närheten av besvärande. Resten talar emot att att SE är GM.
Att han förmedlar vissa detaljer på brottsplatsen som han inte rimligen kunnat känna till som GM talar
starkt emot.
Att det första han gör är att gå ut med namn och bild i media talar
emot. Det var helt enkelt inte ett rimligt antagande år 1986 att polisen omedelbart skulle avfärda ett dussin utpekanden av honom som GM bara för att han förekommit i tidningen. Hans mediaframträdanden ökar bara risken att bli exponerad för nyckelvittnen.
Gula linjen talar
emot. En rimlig tolkning av referatförhöret den 1 mars är att han beskriver en man som står still på exakt den plats där LJ verkligen stod still. Det är inte samma sak som att GM från trappkrönet får en ögonblicksbild av LJ när han kastar sig bakom en container på andra sidan korsningen.
Hela hans historia med en del tveksamma faktauppgifter talar
emot. Man får ha bra fantasi för att föreställa sig att GM-SE trodde att det skulle vara en framgångsrik strategi att på ett helt överdrivet sätt försöka forcera in sig i händelsernas centrum.
Vad vinner han till exempel på att hitta på att han handgripligen hjälpte Anna Hage att vända OP i framstupa sidoläge? Borde han inte ha sett en uppenbar risk för att det skulle vederläggas? Däremot krävs inte så stor fantasi för att föreställa sig att vittnet SE drar till med sådana överdrifter för att få uppmärksamhet. Han kunde väl helt enkelt inte föreställa sig att han skulle kunna bli misstänkt och få sin historia skärskådad in i minsta detalj decennier efteråt. Att han var uppmärksamhetssökande styrks av otaliga karaktärsvittnen.
”En man som ansträngde sig för att visa att han var värd min uppmärksamhet” – Karin Thunberg efter att ha intervjuat SE.
”Nej, absolut inte. Jag tror fortfarande att Stig Engström är en sådan som kommit fram och sett det hela på håll, och sedan vill han göra en stor person av sig själv. Han var sådan, han ville ha uppmärksamhet.” – Olle Minell på frågan om han tror att det var SE som sköt.
Jag kan inte veta om solen kommer att gå upp imorgon så helt säker på någonting kan man väl inte vara. Men att SE skulle ha skjutit OP ser jag som så försvinnande osannolikt att det i praktiken kan uteslutas.