2024-05-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Långt ifrån alla har råd. Utbudet är rekordhögt, byggtakten i pågående projekt har dagits ned till ett absolut minimum. Om månadsavgifterna höjs framöver, så kommer ännu färre än idag ha råd, till nuvarande priser.

Jag flyttade för knappt ett år sedan pga separation och letade ngt att köpa. Hittade inget som passade och bestämde mig för att leta hyreslägenheter också. En vecka senare hade jag ett förstahandskontrakt i bra läge, OK hyra, relativt nybyggt och detta i en kommun med påstådd "bostadsbrist". En byggnad intill är precis färdigställd med ägarlägenheter, en stor del av dem är tomma.

Ingen har råd men bostadspriserna går upp månad efter månad till stabila volymer. Folk förväxlar ”inte ha råd” med ”inte ha lust”.

Om folk på riktigt ”inte hade råd” med sina bostadskostnader skulle marknaden sjunka som en sten.

Folk har inte lust att betala höga bostadskostnader men att sälja villan/radhuset och sätta sig i en HR långt från där barnen etablerat sig har de ännu mindre lust med
Citera
2024-05-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det är inte en hög nivå. Vi går från en låg nivå till ännu lägre. Kronans svaghet beror på många saker, det är sant men räntenivån är självklart helt avgörande.

För att stärka kronan är räntan det effektivaste vapnet. Nu låter man med berått mod kronan sjunka ner i träsket ytterligare. Den har redan, på ett par timmar, sjunkit mot både Euron och Dollarn
Kronan är starkare idag än för en vecka sen och även sen november. Jag påstår att sek legat stabilt mot dollarn i minst 6 månader. Tycker inte du det?
Citera
2024-05-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Långt ifrån alla har råd. Utbudet är rekordhögt, byggtakten i pågående projekt har dagits ned till ett absolut minimum. Om månadsavgifterna höjs framöver, så kommer ännu färre än idag ha råd, till nuvarande priser.

Jag flyttade för knappt ett år sedan pga separation och letade ngt att köpa. Hittade inget som passade och bestämde mig för att leta hyreslägenheter också. En vecka senare hade jag ett förstahandskontrakt i bra läge, OK hyra, relativt nybyggt och detta i en kommun med påstådd "bostadsbrist". En byggnad intill är precis färdigställd med ägarlägenheter, en stor del av dem är tomma.

Det är inte meningen att alla ska ha råd med alla bostäder.

Det finns tillräckligt med folk som har råd för att nuvarande prisbild ska upprätthållas. Ergo, folk har råd.
Citera
2024-05-08, 13:26
Avslutad
BLT, mäklare och banker har spelat ett spel som äventyrar hela valutan, sanslöst att det fått gå så långt.

På samma tema, undrar man hur mycket blodspengar som tvättats i fastigheter de senaste 10 åren.
Citera
2024-05-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
BLT, mäklare och banker har spelat ett spel som äventyrar hela valutan, sanslöst att det fått gå så långt.

På samma tema, undrar man hur mycket blodspengar som tvättats i fastigheter de senaste 10 åren.
Haha, folk kan väl göra egna val? Jag har iallafall blivit rik på "spelet".

Utveckla blodspengar.
Citera
2024-05-08, 13:52
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:

Men herregud , att räntan är högre än på över 10 år har ju inte inneburit att kronans värde har påverkats. Det är för att Sveriges ekonomi är en lilleputt globalt och trenden är att euro och USD samt ett fåtal andra valutor blir högt värderade som anses tryggare
Norges valuta är svagare än Svenska valutan är Norges ekonomiska förutsättningar sämre än Sverige därför det?
Citera
2024-05-08, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Haha, folk kan väl göra egna val? Jag har iallafall blivit rik på "spelet".

Utveckla blodspengar.

Grattis till dig. Tyvärr blir vi alla fattigare i en global ekonomi pga spelet.

Blodspengar - hur mycket har gått in i fastighetsaffärer och kommit ut rent på andra sidan?
Citera
2024-05-08, 13:54
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det är inte en hög nivå. Vi går från en låg nivå till ännu lägre. Kronans svaghet beror på många saker, det är sant men räntenivån är självklart helt avgörande.

För att stärka kronan är räntan det effektivaste vapnet. Nu låter man med berått mod kronan sjunka ner i träsket ytterligare. Den har redan, på ett par timmar, sjunkit mot både Euron och Dollarn

Den har inte varit såhär hög på över 15 år så ja då är den hög.räntan är inte alls avgörande för valutan - utan det är vad landet har för position på marknaden där man spekulerar i valutor och där är Sverige ett litet mycket litet land jämfört med exvis euron eller usd
Citera
2024-05-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ingen har råd men bostadspriserna går upp månad efter månad till stabila volymer. Folk förväxlar ”inte ha råd” med ”inte ha lust”.

Om folk på riktigt ”inte hade råd” med sina bostadskostnader skulle marknaden sjunka som en sten.

Folk har inte lust att betala höga bostadskostnader men att sälja villan/radhuset och sätta sig i en HR långt från där barnen etablerat sig har de ännu mindre lust med
Detta, det är fan kaos att bosätta sig i fel områden. Kosta vad det vill.
Någon som sett en bra förklaring från SEB varför dom inte sänker?
Citera
2024-05-08, 14:36
Medlem
Citat:
Grattis till dig. Tyvärr blir vi alla fattigare i en global ekonomi pga spelet.

Blodspengar - hur mycket har gått in i fastighetsaffärer och kommit ut rent på andra sidan?
Hur betalar man ett hus med svarta pengar?
Citera
2024-05-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Du verkar vara en av alla dessa som missförstår med avsikt. Var är poängen med det?

Du begriper mycket väl att jag menar att syftet med en investering är att tjäna pengar. Självklart går det snett ibland. Exempelvis tulpanlökarna i Holland.

När man köper mat, bilar och boende så är det i regel konsumtion, inte investering. Sen har folk fått för sig att man ska tjäna pengar på sitt boende, men det är så klart galet.

Nej jag missförstår inte med avsikt. Bara tänker att det kanske är på plats att acceptera att en affär inte blev 100% när det på det hela taget har tjänats många %redan. Det är inte bara tulpanlökar som varit misslyckade investeringar. De flesta som köpt aktier mer än en gång om året vet att ibland blir det skit.

Men det är okay och inte alls synd eller ovanligt. Mer synd är det om man är förstagångsköpare och belånar sig hårt o tvingas sälja i förlust och kanske skulder kvar.
Citera
2024-05-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Räntan är fortfarande för hög men nu går den i rätt riktning - det lär bli mer än 3 sänkningar under 2024 och detta kommer ge hela bostadsmarknaden ett lyft. Det blir helt säkert tillbaka sett till tappet även inflationsjusterar under återstoden av året här.

Fast varför ska bostadsmarknaden tillbaka till en extrem peak efter covid? Det är verkligen Ebberöds bank tänkt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in