2018-04-27, 15:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Plymouth känns ju mer som en sluten sekt.
Riktigt obehagliga figurer.
En Plymouthbroder får ju inte ens ta en fika med en utomstående person.
Tror inte Laestadianerna är lika extrem.

Som sagt har ingen direkt koll. Av det lilla som stod här så verkade Plymouthbröderna och Laestadianerna vara lika. Men dom sistnämnda kanske är lite mer öppna då? kanske långt fler också?
Citera
2018-04-27, 17:34
Medlem
sfrges avatar
Googla på bägge rörelserna och skrolla ner så ser du liksom vilken av dom som det skrivs mest negativt om. Vilken som anses som sekt.
Citera
2018-12-01, 22:33
Medlem
Mina erfarenheter är inte vidare bra med dessa personer. Jag kände flera av dessa när jag växte upp, och som någon skrev tidigare i tråden så är dem inte till att lita på. Du kan vara vän med en lestadiusare från dagis och upp till vuxen ålder. Sedan sker något mycket märkligt, över en natt så är du lika mycket värd som ett paket bacon för en muslim. Och plötsligt kryper det fram att hela deras liv varit en stor lögn och en fasad. Du har alltså spenderat 20 år med en person som man sig tror känna utan och innan, men i själva verket så har du i stort sett blivit ljugen till hela tiden.

Om någon lestadius person skulle kunna komma fram i tråden och berätta om varför man över en natt väljer att säga upp all bekantskap och vänskap med alla man lärt känna ända upp till vuxenlivet kan komma upp med en förklaring till detta så skulle jag vara tacksam.

Ibland var lögnerna så stora att det var svårt att tro att någon ens skulle kunna dikta ihop en sådan avancerad lögn. Idrott var det en kille som sysslade med, vilket jag inte vet hur han lyckades med från första början då det tydligen förknippas med synd. Han ljög ihop en sån stor lögn att han hade fått ett brådskande samtal från en större tysk fotbollsklubb att han var tvungen att åka iväg 1 månad för provspel på direkten, vi pratar på några timmar. När jag ringer så säger han att han redan är på ett hotelrum i staden och har tight med tid då det är läkarundersökningar som ska genomföras innan han efter 3 timmar ska provträna för utvecklingslaget. Visst var han borta i en månad. Han kom hem med saker tryckta från klubben osv. Men att han var tveksam på om han skulle skriva på ett korttidskontrakt.

Det kryper ju senare fram att han har då fan inte varit i tyskland för något fotbollslag, han har inte ens lämnat landet. Ni förstår viden av hur stora lögner dem kan ta sig till. Ljug så stort så ingen kan ifrågasätta dig utan bara gratulera till framgången.

Kommer jag någonsin i kontakt med någon från den juntan igen i livet så vänder jag på klacken direkt.
Citera
2024-05-06, 16:57
Medlem
Jag växte upp i Norrbotten och där finns en del laestadianer. Jag känner en del lite närmare. Min bild är positiv. De är pålitliga, ärliga och trevliga.
Laestadianerna står för en klassisk kristendom. De avvisar homo-vigslar, HBTQ, kvinnliga präster och andra avsteg från Guds ord.
I och med Larstadianernas konservativa hållning säger det sig självt att det är ovanligt att en laestadian röstar vänster. Även om högerpartierna inklusive KD numer omfamnar homosex och HBTQ så är det såklart ändå svårare att vara vänster eftersom de är helt förfallna.
Jag känner ett par laestadianer som röstar SD. Och de säger att SD är mer vanligt än man kan tro inom laestadianismen. KD också vanligt. M inte helt ovanligt men M har i och med sitt moraliska förfall tappat.

Detta med gardiner stämmer inte. De laestadianer jag känner har gardiner.
Beträffande barn, så har de laestadianpar som träffats väldigt unga ofta många barn. De använder inte p-medel och kvinnan föder ofta sitt sista barn vid 44-45 års ålder. Då kan hon redan vara mormor eftersom hon fick sin första som 21-åring. De stora syskonskarorna uppfostrar ofta varann.
Gudstjänstlivet är lite kärvt med långa predikningar. Laestadianerna besöker ibland Svenska kyrkan för Nattvard, dop mm. Men bara om det är en bibeltrogen manlig präst som är officiant.
Laestadianerna är med rätta förgrymmade på att Luleå stift har fått en kvinnlig biskop.

Jag har stor respekt för Laestadianerna. De har en klar och konsekvent hållning när många andra börjar tveka och så smått börjar acceptera utlevd homosexualitet, pridetåg mm.
Citera
2024-05-07, 12:07
Medlem
Dem är som muslimer mycket strikta och konservativa.,
Citera
2024-05-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Dem är som muslimer mycket strikta och konservativa.,

Konservativa är de, men jag låter bli att bemöta jämförelsen med muslimer…
Laestadianer är hedervärda människor som håller på Guds ord, till skillnad från Svenska kyrkan…
Citera
2024-06-29, 19:05
Medlem
Ördögs avatar
Hårda bud på de finska laestadianernas sommarmöte i Pudasjärvi.

(FB) Finland: Åskby på laestadianskt jättemöte, en död, flera skadade (2024-06-29)
Citera
2024-09-27, 08:55
Medlem
Fillesnors avatar
Laestadianer är driftiga, välutbildade och hårt arbetande, skaffar många barn och startar företag. De är framtidens svenskar och precis vad landet behöver.
Citera
2025-07-22, 14:08
Medlem
Ördögs avatar
Finns här Haparanda- eller Torneåbor som kan berätta mer? Någon som rentav själv deltar i mötet?

Laestadianismen växer – stormöte i Haparanda samlar tusentals
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ckelserorelsen
I Haparanda samlas tusentals laestadianer för att tillsammans ta del av det årliga stormötet.
/---/
De är alla anhängare av gammellaestadianismen, en av flera grenar inom rörelsen.

– Vi räknar med att strax över 3 500 personer kommit hit i helgen, säger mötets ordförande Jimmy Henriksson.

Experten: Laestadianerna blir fler och fler – varje år

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-fler-varje-ar
Den inomkyrkliga väckelserörelsen laestadianismen har länge haft ett starkt grepp om Norrbotten. Historikern Curt Persson har forskat på rörelsen och menar att den växer år för år.

– Dels är just gammellaestadianerna [den största förgreningen inom av rörelsen] mer utåtriktade vad det gäller värvningar, men de har stora barnfamiljer också, säger Persson som de två stora anledningar till Laestadianismens ökande följarskara.

Elias är laestadian – reder ut om gardiner och musik är oke
j
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-musik-ar-okej
Elias Orre, 23, är student och praktiserande laestadian. Han är väl medveten om fördomarna som finns kring väckelserörelsen – och just ryktet kring djävulens kalsonger är han van att höra.

– Gardiner är inte förbjudna, säger han och skrattar.

Han säger att det under Lars Levi Laestadius tid, rörelsens grundare, ansågs fult att ha så mycket överskottstextil att man hängde upp skynken i fönster. Istället skulle de sys upp till kläder och ges till fattiga.

– ”Djävulens kalsonger” är ett typexempel på det språkbruk som Laestadius använde i sina predikningar, säger Elias Orre.
Senast redigerad av Ördög 2025-07-22 kl. 14:10.
Citera
2025-07-27, 10:56
Medlem
Leastadianer ser till att sina egna har det bra på arbetsplatser.
En sekt som sprider sig på större arbetsplatser i Norrbotten, ja dom ser skillnad på sina egna guda barn och andra mindre religiösa.
Helt galet vad det förstör på arbetsplatser
Citera
2025-08-01, 00:19
Medlem
Jag är ateist!

För några år sedan jobbade jag med två laestianer, det tog tre veckor innan att jag fattade det.
Så roliga killar att jobba med! Inget satt fast, roliga att snacka med förutom när jag skämtade om sex och alkohol.

Jag kommer inte att börja tro på vad någon kroknäsa sa för 2000 år sedan, men jag har inget ont att säga om dom!
Citera
2025-08-01, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jag växte upp i Norrbotten och där finns en del laestadianer. Jag känner en del lite närmare. Min bild är positiv. De är pålitliga, ärliga och trevliga.
Laestadianerna står för en klassisk kristendom. De avvisar homo-vigslar, HBTQ, kvinnliga präster och andra avsteg från Guds ord.
I och med Larstadianernas konservativa hållning säger det sig självt att det är ovanligt att en laestadian röstar vänster. Även om högerpartierna inklusive KD numer omfamnar homosex och HBTQ så är det såklart ändå svårare att vara vänster eftersom de är helt förfallna.
Jag känner ett par laestadianer som röstar SD. Och de säger att SD är mer vanligt än man kan tro inom laestadianismen. KD också vanligt. M inte helt ovanligt men M har i och med sitt moraliska förfall tappat.

Detta med gardiner stämmer inte. De laestadianer jag känner har gardiner.
Beträffande barn, så har de laestadianpar som träffats väldigt unga ofta många barn. De använder inte p-medel och kvinnan föder ofta sitt sista barn vid 44-45 års ålder. Då kan hon redan vara mormor eftersom hon fick sin första som 21-åring. De stora syskonskarorna uppfostrar ofta varann.
Gudstjänstlivet är lite kärvt med långa predikningar. Laestadianerna besöker ibland Svenska kyrkan för Nattvard, dop mm. Men bara om det är en bibeltrogen manlig präst som är officiant.
Laestadianerna är med rätta förgrymmade på att Luleå stift har fått en kvinnlig biskop.

Jag har stor respekt för Laestadianerna. De har en klar och konsekvent hållning när många andra börjar tveka och så smått börjar acceptera utlevd homosexualitet, pridetåg mm.

Laestadianer är säkert ärliga och hederliga människor med konservativa värderingar, men tyvärr har de tagit till sig irrläror och sprider dessa. De är välkomna till den apostoliska kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in