2008-01-25, 19:53
Medlem
Kom att tänka på det när detta med att inte älska sina barn kom på tal.

Finns det laestadianer i Sverige? Alltså sådana som skaffar barn bara för att det står i bibeln att människorna ska föröka sig?

Här finns det massor av dem i alla fall, men ni i Sverige verkar ju mest prata om WT när det handlar om folk som har tagit sig vatten över huvudet med barnskaffandet.

Och nu pratar vi alltså inte fyra-fem barn utan tio-tjugo barn.

Bara en intressefråga.
Citera
2008-01-25, 19:55
Bannlyst
Japp. Har i och för sig bara träffat på en laestadian men jag har en kompis som bor uppåt landet som umgås frekvent med laestadianer. Enligt honom är de emot såväl dekorationer som TV och gardiner. Roligt folk.
Citera
2008-01-25, 19:57
Medlem
Roligt, njaa... Här är det som sagt fullt av dem. Barnen är så många att de uppfostrar varandra, vilket leder till att de inte drar sig för att bryta benen av folks katter eller vandalisera bilar och hus när de känner för det.
Citera
2008-01-25, 19:58
Medlem
nollans avatar
I sommarhuset har vi en grannfamilj bestående av laestadianer. De verkar väldigt skötsamma och trevliga - sjukt många ungar som sagt, men de kom upp till morsan med någon pryl hon hade sumpat när hon badade vilket var bussigt tycker jag
Citera
2008-01-25, 20:00
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCat
Kom att tänka på det när detta med att inte älska sina barn kom på tal.

Finns det laestadianer i Sverige? Alltså sådana som skaffar barn bara för att det står i bibeln att människorna ska föröka sig?

Här finns det massor av dem i alla fall, men ni i Sverige verkar ju mest prata om WT när det handlar om folk som har tagit sig vatten över huvudet med barnskaffandet.

Och nu pratar vi alltså inte fyra-fem barn utan tio-tjugo barn.

Bara en intressefråga.

Citat:
Within Firstborn Laestadianism, the most important yearly events are the Christmas services in Gällivare and the Midsummer services in Lahti, where thousands of Firstborn Laestadians gather each year from different countries

Citat:
Most Laestadians avoid alcohol; varying numbers of adherents avoid a number of "worldly" practices, including dancing, card-playing, cinema, television, high-school sports, popular music, and the performing arts (listed in approximate order of avoidance). However, caffeine is widely consumed and tobacco is generally tolerated. Family size tends to be large compared to the American average; most families in non-urban congregations have between 4 and 10 children, while most churches have a few families with 12 or 15 children. Birth control is generally not practiced, and some consider it a sin (although as on most issues, urbanites tend to be more liberal than rural adherents).

Låter som en grupp riktiga festprissar.
Citera
2008-01-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
I sommarhuset har vi en grannfamilj bestående av laestadianer. De verkar väldigt skötsamma och trevliga - sjukt många ungar som sagt, men de kom upp till morsan med någon pryl hon hade sumpat när hon badade vilket var bussigt tycker jag

Jodå, de är skötsamma och framför allt arbetsamma som tusan! När ett gäng laestadianer bygger hus så går det enormt fort, och de startar ofta egna företag och så vidare. Så det är ju nåt positivt i alla fall...
Citera
2008-01-25, 20:49
Medlem
Det finns en by i norra Lappland som heter Kuttainen. Där bor nästan bara laestasianer.

TV-antenner finns nästan inte alls och många tycker att bilder och tavlor är synd. Gardinerna går bara till halva fönstret för att hindra insyn. Långa, pråliga förhängen är "djävulens kalsonger".

Barnen räknas som Guds gåva och preventivmedel är synd. I skolan är det både morgon- och bordsbön.
Bråkar någon och inte säger förlåt tillkallas föräldrarna.

De kan i Sverige även delas in i två olika riktningar:

- Östlaestadianer som är mer toleranta och skiljer sig inte mycket
från andra kristna.

- Västlaestadianerna som har en sträng uppfattning om vad som
bör karaktärisera en kristen människa. Grannlåt som gardiner,
blommor, färggranna kläder och TV är saker som man inte vill befatta
sig med.
Citera
2008-01-25, 20:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinson
Det finns en by i norra Lappland som heter Kuttainen. Där bor nästan bara laestasianer.

TV-antenner finns nästan inte alls och många tycker att bilder och tavlor är synd. Gardinerna går bara till halva fönstret för att hindra insyn. Långa, pråliga förhängen är "djävulens kalsonger".

Barnen räknas som Guds gåva och preventivmedel är synd. I skolan är det både morgon- och bordsbön.
Bråkar någon och inte säger förlåt tillkallas föräldrarna.

De kan i Sverige även delas in i två olika riktningar:

- Östlaestadianer som är mer toleranta och skiljer sig inte mycket
från andra kristna.

- Västlaestadianerna som har en sträng uppfattning om vad som
bör karaktärisera en kristen människa. Grannlåt som gardiner,
blommor, färggranna kläder och TV är saker som man inte vill befatta
sig med.
De finns även i Tornedalen, men jag tror att de är på utdöende där.
Citera
2008-01-26, 01:01
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Jag hade ett par stycken i min klass i gymnasiet. De gånger man fick se på nån film i utbildningssyfte fick de gå in i ett annat rum och läsa en bok eftersom tv är synd. Luktar svett gör de också, deo verkar också vara en synd för vårat eget amish-folk.
Citera
2008-01-26, 01:22
Bannlyst
Går några i min klass (killar) min ena lärare är det, och massa gamla klasskompisar. Vettefan hur det är med killarna i min klass, känner inte de så bra, kan ha gått ur sekten så att säga.

Men ja, det finns en hel del i Pajala, speciellt i byarna utanför.
Citera
2008-01-26, 01:26
Medlem
chucknorris_s avatar
Finns ett par som gått i min klass också, kommer aldrig glömma när en kom tillbaka från jullovet och inte hört om tsunami katastofen : D
Fast då kommer ju leastadianismen också härikring.

EDIT: Oj kom på att min farmor var laestadian! Fast hon fuskade som fan, hade en teve gömd under ett bord ifall prästen skulle komma på kaffe. Annat äre med "hardcore" laestadianer som inte ens får ha persienner på fönsterna.
Citera
2008-01-26, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris_
Finns ett par som gått i min klass också, kommer aldrig glömma när en kom tillbaka från jullovet och inte hört om tsunami katastofen : D
Fast då kommer ju leastadianismen också härikring.

EDIT: Oj kom på att min farmor var laestadian! Fast hon fuskade som fan, hade en teve gömd under ett bord ifall prästen skulle komma på kaffe. Annat äre med "hardcore" laestadianer som inte ens får ha persienner på fönsterna.

Var bor du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in