Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Och jag håller inte alls med om vad kairos säger. De stjäl inte, slår inte folk på käften osv. De är hårt jobbande och företagsamma men det där med nävarna och flaskan så stämmer inte. Det finns förstås "syndare" där också men normalt så är de skötsamma på alla plan.
Jag säger inte att det gäller laestadianer per sé, utan just dom som
jag har kommit i kontakt med. Det är inte så att de stjäl som korpar eller slåss urskillningslöst, men de har i mångt och mycket haft en pennalistisk uppfostran (dvs att de äldre barnen uppfostrar varandra) eftersom de är så många, och det har i sin tur gjort att de inte har något problem med att ta till nävarna.
Det är säkert skillnad uppe i Kiruna och Luleå där det bor så många familjer, men i Dalarna blir de att 'sticka ut', vilket i sig skapar en viss identitet. De jag känner har växt upp med att känna sig annorlunda. Att barn som upplever utanförskap har lättare att hamna fel är vedertaget.
Samtidigt så har de ett starkt rättvisepatos och backar upp sina nära och kära. En gång var det en 'laestadiankompis' som presenterade mig för sin bror. Efter att brodern sagt sitt namn sa han "Säg bara till om någon bråkar med dig". Det var väl hans sätt att säga 'Min brors vän är min vän' och han menade såklart väl. Men samtidigt har jag varit med åtskilliga gånger då de gett sig in i konflikter de egentligen inte hade något med att göra. De har med tiden fått sig lite av 'ett namn' pga detta. "Bråka inte med NN, för då får du alla Dalarnas laestadianer efter dig", liksom.
Som sagt, antagligen grundar det sig i en känsla av utanförskap och att som barn fått känna att man är annorlunda, men häromkring har de ivf fått ett visst rykte (och eftersom jag själv umgåtts med dem så vet jag att det inte är helt ogrundat).
Men jag håller verkligen med dig i att de är ärliga, pålitliga och sliter som hästar.