2024-05-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
En trend har varit att allt fler butiker ger digitala kvitton. Den trenden är svår att förena med krav på utpasseringskvitto, så digitala kvitton kanske försvinner i butiker som ofta drabbas av stöld. Digitalt kvitto är lättare att hålla reda på om man behöver lämna igen en grej eller utnyttja garantin.

I de vanliga kassorna är personalen fullt upptagna med att slå in varor. Gissar att syftet med att hänvisa dem som saknar utpasseringskvitto till självskanningen är att personalen där har mer tid och är mer fokuserade på att vakta mot stöld, och kanske är mer erfarna av att hantera det. Om man måste passera samma kassör varje gång man snor en grej så blir man igenkänd till slut.

Såvida det inte är riktigt stora butiker, typ ICA Maxi brukar det väl sällan finnas särskild personal vid snabbkassorna utan får man avstämning eller trycker på hjälp knappen är de den vanliga kassans personal som kommer?

Om man har digitala kvitton så brukar kvitto skrivaren skriva en liten papperslapp med bara utpasseringskoden. (Scannar man och betalar i sin mobil får man utpasseringskoden på displayen)
Citera
2024-05-06, 12:35
Medlem
Rickyisms avatar
Första butiken jag varit med om detta så frågade kassörskan om jag ville ha kvitto, jag svarade "Nej Tack"

sen fick jag inte gå ut för jag hade inget kvitto att scanna.. wtf?

Riktigt pissigt system
Citera
2024-05-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Borde kanske gå att applicera "egenmäktigt förfarande" på sånt där. Man får normalt inte låsa in eller blockera folk från att komma ut. Nån juridikkunnig borde ju naturligtvis haft åsikt om dessa innan de sattes upp, men tycker det är märkligt ändå.

Det är i princip samma sak som att någon tar dig i kragen och hindrar dig att lämna. Våld får givetvis användas för att frigöra sig. I exemplet med butiken så är det den ur personalen med uppgift att manövrera grinden som bär ansvaret, likställt med personen som håller dig fast i kragen.
Citera
2024-05-06, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det är i princip samma sak som att någon tar dig i kragen och hindrar dig att lämna. Våld får givetvis användas för att frigöra sig. I exemplet med butiken så är det den ur personalen med uppgift att manövrera grinden som bär ansvaret, likställt med personen som håller dig fast i kragen.
Det finns ingen som bär ansvaret för grinden på plats vid den typen av grind vi pratar om. Den är stängd till nån scannar ett kvitto. Skulle va om kassörskan har en knapp bredvid sig för att öppna, men det vete fan om hon har.

Man får inte blockera nån från att komma ut från sin parkering och inte heller blockera nån som står felaktigt på din parkeringsplats enligt svensk lag. Det kan va egenmäktigt förfarande. Jag tror inte ens du får låsa in en inbrottstjuv i ett rum i ditt hus, möjligen som ett envarsgripande då då till snuten kommer och tar honom, men inte av jävelskap.
Citera
2024-05-06, 12:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Den här typen av grindar har börjat monterats upp även vid (efter) vanliga bemannade kassor nu.

Det man får är sitt kvitto. Det ska scannas. Och tar du inte kvitto, eller inte har lust att scanna kvittot, så är tanken att du ska säga till personalen att du vill ut.

Minst sagt märkligt, varför man ska behöva scanna sitt kvitto, eller säga till. Det är väl ganska självklart att man vill ut. Finns det folk som inte vill ut? Vem står kvar precis vid kassorna efter man plockat upp sina varor liksom? Helt bakvänd design.

Speciellt den som har snattat.
"Oj, jag väljer nog att bara stå kvar här i några minuter eller en timma, och säger inte till."

Det ska bli lite svårare att då bara gå förbi och gå ut om man nu snattat. Kassapersonalen får också ett kort ögonblick på sig att titta på personen för att avgöra om det är en snattare eller inte.
Var länge sen jag använde en vanlig kassa i matvarubutiken.
Citera
2024-05-06, 13:25
Medlem
boll-svantes avatar
Har en butik i närheten som har börjat med att ibland endast ha snabbkassan öppen. Har slutat gå dit helt nu, men sade alltid åt dem att öppna skiten åt mig trots att de precis hade förklarat att man ska visa kvittot. En gång gick kassörskan iväg direkt efteråt, och när jag forcerade grinden började den larma. Inte mitt problem, men tjejen som nyss hade gått iväg såg bekymrad ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det ska bli lite svårare att då bara gå förbi och gå ut om man nu snattat. Kassapersonalen får också ett kort ögonblick på sig att titta på personen för att avgöra om det är en snattare eller inte.
Var länge sen jag använde en vanlig kassa i matvarubutiken.
Vad ska kassapersonalen göra sen då? Varken de eller butikens väktare kan göra något om de inte tar snattaren på bar gärning genom att se när personen tar varan och sedan passerar kassan utan att betala.
Citera
2024-05-06, 13:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kassapersonalen får också ett kort ögonblick på sig att titta på personen för att avgöra om det är en snattare eller inte.

Hur ser man det? Om dom ser svarta ut? Om dom ser ut som arga snickaren? Har man inte redan sett dom i hyllorna, tror jag det är svårt.

Vad ger man kassapersonalen för utbildning och träning i detta?
Citera
2024-05-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Har aldrig förstått varför folk stirrar då man går ut ur en butik utan att handla något. Händer hela tiden och det är butikens fel om de inte har den vara man tänkte köpa.

Jag har aldrig riktigt förstått varför en del har problem med att andra stirrar på dom. Varför får de inte stirra?? Vem hittade på den regeln, och har folket verkligen fått tycka till om det?

Folk får stirra på mig hur mycket som helst, om de roas av det, det bjuder jag på. Vet å andra sidan aldrig om någon stirrar på mig för det skiter väl jag i om de gör! Jag har bättre saker för mig än att bry mig om andras eventuella stirrande, precis allting är ju mer intressant än det.

Jag tror de som vet om att de gör något fult, typ stjäl, däremot har problem med stirrande från andra för det ökar ju risken att någon ser när de stjäl. Den som inte har något att dölja och inget den skäms för bryr sig inte om vad andra gör med sina ögon.
Citera
2024-05-06, 14:11
Medlem
Vid brand eller nödsignal brukar anläggningen automatiskt öppna grindar och lämpliga nödutgångar detta har funnits länge. Kolla nästa gång brandlarmet löser ut så får du se !
Citera
2024-05-06, 14:12
Medlem
klubbes avatar
Utpasseringsgrindar EFTER kassan måste vara det mest efterblivna som har sett dagens ljus.
Efter betalning i kassan så är varorna mina, varför ska jag behöva skanna något för att komma ut?

Vad är nästa steg? Metalldetektor, kroppsscanning eller man kanske tvingas lämna fingeravtryck och lämna ett pissprov?
Sverige Nordkorea 2.0
Citera
2024-05-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klubbe
Utpasseringsgrindar EFTER kassan måste vara det mest efterblivna som har sett dagens ljus.
Efter betalning i kassan så är varorna mina, varför ska jag behöva skanna något för att komma ut?

Vad är nästa steg? Metalldetektor, kroppsscanning eller man kanske tvingas lämna fingeravtryck och lämna ett pissprov?
Sverige Nordkorea 2.0

Har en polare som jobbar i en av de mer centrala butikerna i stan och de hade förr kopiöst mycker stöld i butiken. Absolut inte ovanligt att folk liksom bara stegade ut med ryggsäcken full med stulen mat. Det hela går ju liksom bara på några sekunder, så finns ingen vakt som hinner med på det. Finns kopiöst mycket narkomaner i stan som lever på det.
Citera
2024-05-06, 14:21
Bannlyst
vart förvånad när jag nyss var på Ica i Skhlm galleria krävde kvitto för att ens ta sig ut ur butiken. Men det är klart, utsatt område och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in