Citat:
Ursprungligen postat av
R5A
Ja för dom tittar ju på en som om man vore konstig för att man inte handlade. Många som delar den uppfattningen.
Jag har nog aldrig sett att någon tittar på mig som att jag är konstig för att jag inte handlar. Och då ser jag nog ändå lite mysko ut. Det måste ju hända säkert hundra gånger om dagen på ett medelstort ICA att folk går in, hittar inte vad de vill ha och går ut. Men visst har väl butiker fördomar som alla andra. Antagligen blänger de väl på zigenare och folk som beter sig mysko när de smyger ut. Det händer nog också.
Frågan är hur mycket man kan uppskatta vinsten på att någon enstaka person per dag som inbillar sig att folk glor om de inte köper ett paket tuggummi. Hur lång tid tar det för en spärr för, låt oss säga, 25 lax att betala av sig på enstaka tuggummi, läkerol eller en Dajm?
Verkar det inte troligare att de helt enkelt vill höja tröskeln en centimeter för riktiga snattare som nu alltså måste besvära sig med att kallsvettigt be om att bli utsläppta? Snatteri är ju ett riktigt problem för butikerna. Och kan man hindra typ en fjärdedel från att försöka när de ser spärren så betalar sig ju spärren sig själv rätt snabbt i uteblivna förluster.