2024-05-05, 19:58
Medlem
R5As avatar
Förut var det som så att man måste ett kvitto för att passera ut från snabbkassan. Nu har fler och fler butiker även installerat spärrar vid ”vanliga” kassorna. Vid en ICA så hittade jag inte smaken till redbull jag ville ha och skulle ut, då sa hon att jag måste gå ut via snabbkassan och där släpper dom ut mig.

Alla har känt pressen att inte handla nåt och sen gå ut samt tro att alla stirrar på en. Tror ni detta nya system ökar convertion raten då det definitivt finns konflikträdda personer som nu kommer köpa nåt bara för att få ett utpasseringskvitto?
Citera
2024-05-05, 20:01
Moderator
Nospheratus avatar
Jag har svårt att se var i konflikten ligger med att be om att bli utsläppt för att man inte hittade rätt sorts kanelbullar. Och varför det skulle vara något som nån är rädd för?
Citera
2024-05-05, 20:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Baktanken med utpasseringskvitto i matbutikerna?

Jag tror det är en scam. Alltså att butikerna blivit lurade av de som säljer dessa system, med hjälp av falsk eller vriden statistik. Jag ser ingen poäng med dom. Jag brukar trycka upp dom med våld.
Citera
2024-05-05, 20:07
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag har svårt att se var i konflikten ligger med att be om att bli utsläppt för att man inte hittade rätt sorts kanelbullar. Och varför det skulle vara något som nån är rädd för?

Ja för dom tittar ju på en som om man vore konstig för att man inte handlade. Många som delar den uppfattningen.
Citera
2024-05-05, 20:07
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror det är en scam. Alltså att butikerna blivit lurade av de som säljer dessa system, med hjälp av falsk eller vriden statistik. Jag ser ingen poäng med dom. Jag brukar trycka upp dom med våld.
Du vet att du kan bli anmäld för det där va?
Citera
2024-05-05, 20:08
Medlem
Citat:
Alla har känt pressen att inte handla nåt och sen gå ut samt tro att alla stirrar på en. Tror ni detta nya system ökar convertion raten då det definitivt finns konflikträdda personer som nu kommer köpa nåt bara för att få ett utpasseringskvitto?

Även om andelen kunder som köper något ökar så betyder det inte att antalet av dito ökar då det även kan skrämma bort kunder som eventuellt hade köpt något från att gå in i butiken.
Citera
2024-05-05, 20:11
Medlem
Lill-Anns avatar
Har aldrig förstått varför folk stirrar då man går ut ur en butik utan att handla något. Händer hela tiden och det är butikens fel om de inte har den vara man tänkte köpa.
Citera
2024-05-05, 20:18
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
För vad?
Citera
2024-05-05, 20:19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ja för dom tittar ju på en som om man vore konstig för att man inte handlade. Många som delar den uppfattningen.
Jag har nog aldrig sett att någon tittar på mig som att jag är konstig för att jag inte handlar. Och då ser jag nog ändå lite mysko ut. Det måste ju hända säkert hundra gånger om dagen på ett medelstort ICA att folk går in, hittar inte vad de vill ha och går ut. Men visst har väl butiker fördomar som alla andra. Antagligen blänger de väl på zigenare och folk som beter sig mysko när de smyger ut. Det händer nog också.

Frågan är hur mycket man kan uppskatta vinsten på att någon enstaka person per dag som inbillar sig att folk glor om de inte köper ett paket tuggummi. Hur lång tid tar det för en spärr för, låt oss säga, 25 lax att betala av sig på enstaka tuggummi, läkerol eller en Dajm?

Verkar det inte troligare att de helt enkelt vill höja tröskeln en centimeter för riktiga snattare som nu alltså måste besvära sig med att kallsvettigt be om att bli utsläppta? Snatteri är ju ett riktigt problem för butikerna. Och kan man hindra typ en fjärdedel från att försöka när de ser spärren så betalar sig ju spärren sig själv rätt snabbt i uteblivna förluster.
Citera
2024-05-05, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Har man ryggsäck på sig kommer de garanterat börja tjata om att se innehållet fast de inte får. Jag skall börja ta med mig ett par smutsiga kalsonger och slänga upp på bandet. "Här ser ni vad jag hade i ryggsäcken!"

Det är tack vare personer som Arga Snattaren bland annat som det blivit så här.
Citera
2024-05-05, 20:30
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Har man ryggsäck på sig kommer de garanterat börja tjata om att se innehållet fast de inte får. Jag skall börja ta med mig ett par smutsiga kalsonger och slänga upp på bandet. "Här ser ni vad jag hade i ryggsäcken!"
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Det har aldrig hänt mig och jag har aldrig hört talas om det. Det innebär ju alldeles självklart inte att det inte händer. Kan tänkta mig att de ofta kör med skolungdomar på det viset förstås. Men i så fall förstår jag inte vad en spärr skulle göra för skillnad. Antingen tjatar de i kassan eller så tjatar de i förbutiken där utsläppet är.
Citera
2024-05-05, 20:30
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen

Vilken lag skulle kunna vara tillämpningsbar tänker du?

Dörröppningslagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in