2024-05-06, 11:25
Medlem
En trend har varit att allt fler butiker ger digitala kvitton. Den trenden är svår att förena med krav på utpasseringskvitto, så digitala kvitton kanske försvinner i butiker som ofta drabbas av stöld. Digitalt kvitto är lättare att hålla reda på om man behöver lämna igen en grej eller utnyttja garantin.

I de vanliga kassorna är personalen fullt upptagna med att slå in varor. Gissar att syftet med att hänvisa dem som saknar utpasseringskvitto till självskanningen är att personalen där har mer tid och är mer fokuserade på att vakta mot stöld, och kanske är mer erfarna av att hantera det. Om man måste passera samma kassör varje gång man snor en grej så blir man igenkänd till slut.
Citera
2024-05-06, 11:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Ordentligt folk ser till att förråden är fyllda.
Om jag ska träffa en vän för en promenad på stan men smiter inom en affär för att köpa vars en bulle åt oss men just idag är pistagesnäckorna slut. Ska jag då köpa med mig ett kilo fettuccini och bära runt på?
Eller om vi är på väg till bion och ska in och köpa en påse punschpraliner men de bara har punschkottar, då ska jag alltså köpa med mig en säck lök och sitta med i knät hela filmen?
Bullar köper man på ett café och biogodis på bion. Bara slödder går in i en mataffär för att köpa sånt ordentligt folk köper i kiosker.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Borde kanske gå att applicera "egenmäktigt förfarande" på sånt där. Man får normalt inte låsa in eller blockera folk från att komma ut. Nån juridikkunnig borde ju naturligtvis haft åsikt om dessa innan de sattes upp, men tycker det är märkligt ändå.
Har frågat en jurist - utredning pågår. Vill bara förtydliga att jag tycker detta men kvittonazismen är vidrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Finns ju massor av olika skäl

- Glömt plånboken
- Det man ville ha fanns inte
- Ångrade sig

Alla är heller inte sådana som alltid passar på att köpa saker när man ändå är i affären. Brukar själv undvika det, eftersom det ofta resulterar i att jag köper saker som redan finns hemma. Och det kan ju vara så att man inte är på väg hem heller utan ska till något annat ställe.
Ordentligt folk använder inte plånböcker. Det är bara dementa pensionärer som gör det. Står och bökar med sina jävla mynt i kassan och blockerar för elitmänniskorna som har bråttom.
Personer som går in i butik för att köpa en styck artikel - och ångrar sig - har svåra diagnoser.
Försöker se detta framför mig. Ett slödder med keps som går in ställer sig framför whitetrash energiläsken - står där och dumstirrar - och sen går därifrån.

Citat:
Eller så går de in för att köpa vit tryffel men pissbutiken har bara svart tryffel och det passar inte alls till vad man tänkt laga för mat.
Ska man då köpa något man inte vill ha eller behöver för att man inte ska bli tagen för pundare?
Ja detta är ju faktiskt ett giltigt skäl. Har hänt mig. Man plockar en vagn full med varor och sen visar sig det att de inte har vit tryffel. Då lämnar jag i protest vagnen på plats och går ut. Givetvis påpekar jag för personalen.
Citera
2024-05-06, 11:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du vet att du kan bli anmäld för det där va?

släpps jag inte ut,då svarar jag med att kaskadspy och skita ner mig
Citera
2024-05-06, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ordentligt folk använder inte plånböcker. Det är bara dementa pensionärer som gör det. Står och bökar med sina jävla mynt i kassan och blockerar för elitmänniskorna som har bråttom.
Personer som går in i butik för att köpa en styck artikel - och ångrar sig - har svåra diagnoser.
Försöker se detta framför mig. Ett slödder med keps som går in ställer sig framför whitetrash energiläsken - står där och dumstirrar - och sen går därifrån.
Aha, du är en sådan person.
Citera
2024-05-06, 11:47
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endymion12
Alla problem ligger hos dig. Tror du på allvar att du är den enda personen den dagen som gått ut ur butiken utan att handla något?
Det är ingen som tittar konstigt på dig för att du går ut utan att handla.
Om någon nu tittar konstigt på dig så är det förmodligen för du ser ut som du gör?

Tror inte du fattar.

I snabbkassan förstår jag grindarna men inte i vanliga kassorna. Fattar du kaoset om det börjar brinna?
Citera
2024-05-06, 11:52
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
En trend har varit att allt fler butiker ger digitala kvitton. Den trenden är svår att förena med krav på utpasseringskvitto

De kommer nog snart kräva att du laddar ner och installerar en app i din telefon, för att få komma ut ur butiken.

En app som givetvis ska ha tillgång till din GPS-position och dina kontakter, samt mikrofonen.

Alla vill ha information, som de kan sälja, och så de slipper köpa information.
Citera
2024-05-06, 11:58
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bullar köper man på ett café och biogodis på bion. Bara slödder går in i en mataffär för att köpa sånt ordentligt folk köper i kiosker.

...

Ja detta är ju faktiskt ett giltigt skäl. Har hänt mig. Man plockar en vagn full med varor och sen visar sig det att de inte har vit tryffel. Då lämnar jag i protest vagnen på plats och går ut. Givetvis påpekar jag för personalen.

Fan varför är inte du presidentminister som har svar och lösningar på allt. Jävla slödder att köpa bullar i butik va.

Men det finns ändå tillfällen det går bra, som du dessutom varit med om själv. Blir det syntax error nu, och varför köpte du inte något litet du ändå behövde hemma. Lever du inte som du lär?

Ett annat exempel kan ju vara att du är ute och går och precis utanför en affär kommer en zigenare på moped och rycker din handväska ifrån dig. Det blir du så chockad över så att din menstruation sätter igång, flera dagar tidigt.
Och dina tamponger som låg i väskan...
Tack och lov hade du din mobiltelefon i fickan så du går in i butiken för att köpa tamponger. Men de extra absorberande är slut och du känner inte för att köra in två stycken mini. Så du kniper ihop och går till apoteket bredvid istället.
Citera
2024-05-06, 12:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Fan varför är inte du presidentminister som har svar och lösningar på allt. Jävla slödder att köpa bullar i butik va.
Bra fråga.
Citat:
Men det finns ändå tillfällen det går bra, som du dessutom varit med om själv. Blir det syntax error nu, och varför köpte du inte något litet du ändå behövde hemma. Lever du inte som du lär?
Butiker som inte har vit tryffel ska bestraffas så att de lär sig hålla ett anständigt sortiment

Citat:
Ett annat exempel kan ju vara att du är ute och går och precis utanför en affär kommer en zigenare på moped och rycker din handväska ifrån dig. Det blir du så chockad över så att din menstruation sätter igång, flera dagar tidigt.
Och dina tamponger som låg i väskan...
Tack och lov hade du din mobiltelefon i fickan så du går in i butiken för att köpa tamponger. Men de extra absorberande är slut och du känner inte för att köra in två stycken mini. Så du kniper ihop och går till apoteket bredvid istället.
Man går givetvis till Apoteket först.
Citera
2024-05-06, 12:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Går man genom de bemannade kassorna så får man väl ingen kod och behöver gå genom någon spärr.
Har man inte handlat något så tar man den vägen.

Den här typen av grindar har börjat monterats upp även vid (efter) vanliga bemannade kassor nu.

Det man får är sitt kvitto. Det ska scannas. Och tar du inte kvitto, eller inte har lust att scanna kvittot, så är tanken att du ska säga till personalen att du vill ut.

Minst sagt märkligt, varför man ska behöva scanna sitt kvitto, eller säga till. Det är väl ganska självklart att man vill ut. Finns det folk som inte vill ut? Vem står kvar precis vid kassorna efter man plockat upp sina varor liksom? Helt bakvänd design.

Speciellt den som har snattat.
"Oj, jag väljer nog att bara stå kvar här i några minuter eller en timma, och säger inte till."
Citera
2024-05-06, 12:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Aha, du är en sådan person.
Det kanske är lite ironi också - vem vet
Citera
2024-05-06, 12:06
Medlem
Är övertygad om att en del kommer att känna sig pressade att köpa nåt eftersom det är pinsamt att gå in i en matbutik och inte köpa nåt. Jag har inga större skamkänslor då butikerna ofta är dåliga på att fylla på de produkter jag vill ha eller så är de för jävla dyra. De får skylla sig själva om jag inte köper nåt. Jag brukar säga: Det blev inget den här gången.
Citera
2024-05-06, 12:10
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Aldrig sett men låter irriterande i de butiker där pakethanteringen ligger inuti butiken och inte i en förbutik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in