Citat:
Ursprungligen postat av
OvissFramtid
Nu är ju du ett troll som inte förtjänar kloka svar men är det någon icke-DIFare som hyllat Bergvall är det jag. Har till och med propagerat för att se honom bänka bredsida-Forsberg i landslaget som 10a. Med det sagt, åldern till trots, han har verkligen liknat en juniorspelare senaste matcherna i negativ bemärkelse. Han måste höja sig rejält om han ska få inhopp i Tottenham.
Ja, du skriver faktiskt seriöst och intressant många gånger. Jag gillade ditt inlägg om honom och hur hans utseende troligen kommer gynna honom i hans karriär. Därför blir jag lite matt när din analys blir så knapphändig.
1. Ung ålder
2. Omgivning
3. Intresse från media
Han är 18 år gammal. Ojämna insatser tillhör. Jag tycker Nanasi och Bergvall är bäst i Allsvenskan just nu. Den mest avgörande skillnaden är omgivningen. Där vi har Radetinac+Piotr har ni Taha Ali+Stryger. Självklart är det milsvid skillnad på de offensiva kvalitéerna hos Stryger och Piotr. Vår trubbiga högerkant öppnar för en mycket tajtare markering av Bergvall. Sist och inte minst så innebär det stora intresset från media att många gärna kliver på honom lite extra hårt. Inget fel med det, men situationen är rätt olik hur motsvarande talanger behandlas i Allsvenskan.
Hade Tokmac undvikit avstängning samtidigt som Wikheims rehab gått planenligt (redo för 90 min till säsongstart) så hade nog diskussionen låtit rätt annorlunda. Jag tycker också att hoppet från Allsvenskan till topplag i PL är orealistiskt. Däremot så handlar intresset om potentialen snarare än prestationen. Han är trots allt väldigt fysisk i förhållande till hans teknik samt ålder. Och just fysik är den viktigaste faktorn när toppklubbar jagar spelare numera.