2024-05-04, 11:57
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedrum
Avsåg iofs jämnheten i årets allsvenska. Och nog det vore högst anmärkningsvärt om spelare i 16 17-årsåldern inte gjorde märkbara framsteg.

Att Bergvall har talang råder det inga tvivel om. Om talangen är i paritet med vad man hört från Djurgårdshåll kan säkert diskuteras, och har så gjorts till förbannelse. Det är väl här nånstans det blir problematiskt, han har liknats vid en messiasliknande figur som redan nu ska gå in och dominera allsvenskan, ta en plats i Spurs osv. Det är orimliga förväntningar och uppenbarligen en för stor kostym för Bergvall att bära.

Det sk hatet är nog inte riktat så mycket direkt mot Bergvall som mot alla fartblinda Djurgårdare som
helt tappat det när man insåg att man hade något så unikt som en talang på Kaknäs. Men som sagt att talang finns och att Djurgården är en skitförening torde varje vettig människa vara överens om.

Han är såld. Köpt av BP och såld till Tottenham. Finns ingen anledning för Djurgårdare att snacka upp honom.

Frågan är om hans potential motsvarar förväntningarna. Antingen har du rätt och alla storklubbar som var intresserade fel eller så är det tvärtom. Vet var mina pengar hade landat.

Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Jag säger inte att alla härinne hajpar honom (även om det finns en del härinne också). Däremot råder det en hajp över honom rent generellt som saknar motstycke. Men eftersom det är detta forum jag använder så är det här jag skriver vad jag tycker om rådande hajp.

Nej dom slänger inte pengar för att det är pk. Däremot var det några klubbar som drabbades av en stark FOMO.

Varför har denna FOMO inte uppstått runt Dahbo? Är Bosse så fantastisk på att snacka att han kan lura en hel kontinent?
Citera
2024-05-04, 12:00
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Han är 18 år och det tillhör att man är ojämn i den åldern. Det vet du såklart och detta är sedvanligt DIF-hat.

Trazke-nivå rent ut sagt.

Nu är ju du ett troll som inte förtjänar kloka svar men är det någon icke-DIFare som hyllat Bergvall är det jag. Har till och med propagerat för att se honom bänka bredsida-Forsberg i landslaget som 10a. Med det sagt, åldern till trots, han har verkligen liknat en juniorspelare senaste matcherna i negativ bemärkelse. Han måste höja sig rejält om han ska få inhopp i Tottenham.
Citera
2024-05-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Frågan är om hans potential motsvarar förväntningarna. Antingen har du rätt och alla storklubbar som var intresserade fel eller så är det tvärtom. Vet var mina pengar hade landat.

Ser inte att jag uttalat mig annat än att erkänna hans talang?
Citera
2024-05-04, 12:12
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Han är såld. Köpt av BP och såld till Tottenham. Finns ingen anledning för Djurgårdare att snacka upp honom.

Varför har denna FOMO inte uppstått runt Dahbo? Är Bosse så fantastisk på att snacka att han kan lura en hel kontinent?

Det är ju inte bara Djurgården som snackar upp honom. Varenda expert hyllar honom så fort han knyter skorna men det är ingen som skulle våga komma med minsta kritik.

Tycker det är en ganska svag argumentation London att antingen har jag rätt eller storklubbarna som jagar honom. Det bygger på en tro att storklubbar aldrig gjort en dålig värvning.

Jag skulle kunna komma med ett lika svagt argument att jag står på samma sida som 99,99% av alla klubbar i Europa som inte försökte värva honom.
Citera
2024-05-04, 12:12
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedrum
Ser inte att jag uttalat mig annat än att erkänna hans talang?

Så vad är din poäng? Att Djurgårdare skulle snackat upp hans talang som större än att kunna jagas av Barca, Tottenham, Eintracht, Inter med flera?
Citera
2024-05-04, 12:21
Medlem
Londons avatar
Citat:
Det är ju inte bara Djurgården som snackar upp honom. Varenda expert hyllar honom så fort han knyter skorna men det är ingen som skulle våga komma med minsta kritik.

Tycker det är en ganska svag argumentation London att antingen har jag rätt eller storklubbarna som jagar honom. Det bygger på en tro att storklubbar aldrig gjort en dålig värvning.

Jag skulle kunna komma med ett lika svagt argument att jag står på samma sida som 99,99% av alla klubbar i Europa som inte försökte värva honom.

Det är en svag argumentation ja och den kommer ifrån att vi diskuterar något som är helt vansinnigt. Alltså huruvida Lucas Bergvall är en stor talang eller inte.

Det är han. Det ser alla som inte bestämt sig för motsatsen. Det var inte bara Tottenham som var intresserade och rimligtvis fanns det en anledning oavsett vad våra respektive fotbollsögon säger.

Ödmjukhet inför detta och hylla en svensk talang in the making istället för det motsatta.
Citera
2024-05-04, 12:26
Medlem
Skarparattarns avatar
Jag tycker Bergvall är högst överskattad och usel varje gång jag sett honom.

Visst han var bra mot Nordic men det motståndet kan man ju diskutera!

Har jag fel och han kommer in och gör det bra i Tottenham ska jag krypa till korset men jag har inga förhoppningar alls på honom.
Citera
2024-05-04, 12:36
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Det är en svag argumentation ja och den kommer ifrån att vi diskuterar något som är helt vansinnigt. Alltså huruvida Lucas Bergvall är en stor talang eller inte.

Det är han. Det ser alla som inte bestämt sig för motsatsen. Det var inte bara Tottenham som var intresserade och rimligtvis fanns det en anledning oavsett vad våra respektive fotbollsögon säger.

Ödmjukhet inför detta och hylla en svensk talang in the making istället för det motsatta.
Eller också är det du och många andra som bestämt er att det är en supertalang? Har du ens beaktat den tanken? Angående ödmjukhet.

Mer på det ämnet så krävde det att jag grävde allra längst ned i min ödmjukhetsbalja för att inte skriva mer än vad jag har gjort om Bergvalls insats i cupfinalen senast.
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Jag tycker Bergvall är högst överskattad och usel varje gång jag sett honom.

Visst han var bra mot Nordic men det motståndet kan man ju diskutera!

Har jag fel och han kommer in och gör det bra i Tottenham ska jag krypa till korset men jag har inga förhoppningar alls på honom.
Jag med. Jag har pudlat förr och jag förstår att jag riskerar att få tampas med den störta pudelfarmen någonsin om jag har fel. Men jag ser verkligen bara en ok karriär typ Tibbling.
Citera
2024-05-04, 12:43
Avslutad
Diskussionen borde inte vara kring ifall Bergvall är en talang eller inte, utan valet av lag och liga som han landade till slut i. PL i dagsläget är helt fel för honom att gå till ifall det nu är tänkt att han ska försöka slå sig in i det laget om man ska se det från ett rent utvecklingspersepktiv.

Han behöver bygga på sig ordentligt då det är uppenbart att han lider av att när man går hårdare åt honom. Både AIK och MFF raderade fullständigt bort honom på ett ganska enkelt sätt (tycker jämförelsen med Nanasi förra säsongen håller bra här), bättre lag kommer nyttja hans svagheter direkt. Han gör sig inte heller en tjänst av att gå ut och säga att han tycker det är jobbigt när han är bevakad på det sättet heller.

Har han gjort framsteg, absolut. Gör det honom till en av allsvenskans bättre spelare? Inte som det ser ut just nu. I slutändan, han är 18 bast, låt han få utvecklas i lugn och ro.
Citera
2024-05-04, 12:47
Medlem
Londons avatar
Citat:
Eller också är det du och många andra som bestämt er att det är en supertalang? Har du ens beaktat den tanken? Angående ödmjukhet.

Mer på det ämnet så krävde det att jag grävde allra längst ned i min ödmjukhetsbalja för att inte skriva mer än vad jag har gjort om Bergvalls insats i cupfinalen senast.

Jag med. Jag har pudlat förr och jag förstår att jag riskerar att få tampas med den störta pudelfarmen någonsin om jag har fel. Men jag ser verkligen bara en ok karriär typ Tibbling.
I detta fall känner jag inte att jag behöver vara ödmjuk.

Faller på sin egna orimlighet att han skulle suga när så många (rimligt insatta får vi väl ändå påstå) är av annan åsikt.

Sen delar jag subjektivt den åsikten också men det är inte varför jag svansför mig. Vad du, jag, Rattarn, Rosen m.fl tycker är tämligen ointressant när det är objektivt bekräftat genom försäljningen att han är en av Europas största talanger.
Citera
2024-05-04, 12:48
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:

Jag tror också att han spelar för djurgården hör till hajpen hade han inte spelat för en av dom stora Stockholms klubbarna utan för typ Örebro hade hajpen inte varit lika stor.
Citera
2024-05-04, 13:08
Medlem
QuantumQuills avatar
Finns det ingen egen tråd om den där jävla Bergwall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in