2024-05-01, 22:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Det verkar ju som polisen inte har kartlagt det som dom skall göra nämligen vem eller vilka har haft en anledning att göra HA illa. Är det rätt uppfattat?

Enligt GW Persson råder det stora brister angående just förhörsdelen avseende några personer nära Helena, personer som blev förhörda lååångt senare - eller kanske inte alls.
Citera
2024-05-01, 22:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Denna diskussion med brovittnet är redan klar och det behövs inget mer ältande med detta. Det är ju så här att allt är ju inte sant de folk skriver i denna tråd. lezaq tror jag inte ett dyft på. Hur vet vi ens om hon anmält detta till polisen eller ens sett något alls ? Det är så här att om vi skall tro denna lezaq så får vi stryka det brovittne som polisen ansåg trovärdigt och som man till och med kunde härleda en man KM som hade allt annat än trovärdiga historier om vad han själv hade haft för sig just denna kväll/natt.

Vi kan inte ha båda dessa vittnen som sanna, antingen det ena eller det andra. Nej, brovittnet har klart och tydligt lämnat uppgifter om vad hon sett , att paret tillsammans avvek höger ner på stigen emellan fängelset och ån.

Det går inte att fantisera ihop en egen version bara för att kunna kombinerar dessa två tillsammans. Nej, det funkar inte. Den ena vittnesutsagan är verklig, finns hos polisen och som de har använt som härlett en man där ur som visade sig vara en mycket intressant herre för detta fall. En viss skillnad.

Nej, allt som skrivs här är inte sant. Sannolikt. Man får ta till sig uppgifterna, väga dem mot varandra och göra en egenanalys, för att se vad man kommer fram till.

Jag tycker att det är tråkigt att du menar att diskussionerna om brovittnet är klara, och att det ska sluta att ältas om det. För mig får alla diskutera det de vill - utan att någon ska bestämma vad som behövs och inte behövs diskuteras.
Citera
2024-05-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Enligt GW Persson råder det stora brister angående just förhörsdelen avseende några personer nära Helena, personer som blev förhörda lååångt senare - eller kanske inte alls.
För att man vet att många var packade och inte minns...
Citera
2024-05-01, 22:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
För att man vet att många var packade och inte minns...

? GW Persson menar att folk som skulle/borde ha förhörts, inte blev förhörda. Nu börjar du genast balla ur. Jag bryter här med dig.
Citera
2024-05-01, 22:49
Medlem
Citat:
? GW Persson menar att folk som skulle/borde ha förhörts, inte blev förhörda. Nu börjar du genast balla ur. Jag bryter här med dig.
Eh va? OK ber om ursäkt
Citera
2024-05-01, 22:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
...

Om vi leker med tanken att Helena sågs gå ensam efter polisstationen, betyder det att hon mycket snart - och högst sannolikt - skulle gå in bakom de gamla, röda fångvaktarbostäderna. Dock kan det inte uteslutas att Helena skulle ha kunnat fortsätta utmed Marieforsleden innan hon skulle ha tagit höger ner på Ekuddenvägen. En möjlighet är då att bilen som behövs i händelseförloppet kan ha dykt upp precis innan hon gick in bakom just fångvaktarbostäderna (eller fortsatte Marieforsleden ytterligare en liten bit). En fråga som i det här scenariot måste lösas är: Vart tog mannen med pilotglasögon vägen? Om vi tror på lezaq *** - i kombination med det idiotsäkra brovittnet - vet vi med både livrems och hängslens säkerhet att Helena gick hem.

*** Om lezaq talar sanning undrar jag: Har polisen koll på det här vittnesmålet? Vi har inte hört ett ord från polisen om det, vilket jag kan tycka är lite märkligt eftersom polisen har gett oss brovittnet. Så: Har polisen koll på lezaq? Har polisen koll på lezaq, men inget har sagt? Jag kan tycka att polisen borde ha sagt något om det här vittnesmålet, men eftersom de inte har gjort det blir jag en aningen misstänksam.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-01 kl. 23:08.
Citera
2024-05-01, 23:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Om vi leker med tanken att Helena sågs gå ensam efter polisstationen, betyder det att hon mycket snart - och högst sannolikt - skulle gå in bakom de gamla, röda fångvaktarbostäderna. Dock kan det inte uteslutas att Helena skulle ha kunnat fortsätta utmed Marieforsleden innan hon skulle ha tagit höger ner på Ekuddenvägen. En möjlighet är då att bilen som behövs i händelseförloppet kan ha dykt upp precis innan hon gick in bakom just fångvaktarbostäderna (eller fortsatte Marieforsleden ytterligare en liten bit). En fråga som i det här scenariot måste lösas är: Vart tog mannen med pilotglasögon vägen?

Den som det visste...

Att en bil var inblandad är i alla fall högst sannolikt, och om inte i direkt anslutning, så snart efteråt. Jag skulle gissa på att en bil var med, för det torde ta en liten stund att hämta en bil (beroende på var gm bodde), och att lämna en ev död kropp på den platsen, det vore dumt. (Speciellt om man tänkte åka dit för att hämta kroppen, just p g a risken att någon annan skulle gå skogsstigen på väg, t ex, och man riskerade att bli sedd.)
Citera
2024-05-01, 23:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Om vi leker med tanken att Helena sågs gå ensam efter polisstationen, betyder det att hon mycket snart - och högst sannolikt - skulle gå in bakom de gamla, röda fångvaktarbostäderna. Dock kan det inte uteslutas att Helena skulle ha kunnat fortsätta utmed Marieforsleden innan hon skulle ha tagit höger ner på Ekuddenvägen. En möjlighet är då att bilen som behövs i händelseförloppet kan ha dykt upp precis innan hon gick in bakom just fångvaktarbostäderna (eller fortsatte Marieforsleden ytterligare en liten bit). En fråga som i det här scenariot måste lösas är: Vart tog mannen med pilotglasögon vägen? Om vi tror på lezaq *** - i kombination med det idiotsäkra brovittnet - vet vi med både livrems och hängslens säkerhet att Helena gick hem.

*** Om lezaq talar sanning undrar jag: Har polisen koll på det här vittnesmålet? Vi har inte hört ett ord från polisen om det, vilket jag kan tycka är lite märkligt eftersom polisen har gett oss brovittnet. Så: Har polisen koll på lezaq? Har polisen koll på lezaq, men inget har sagt? Jag kan tycka att polisen borde ha sagt något om det här vittnesmålet, men eftersom de inte har gjort det blir jag en aningen mistänktsam.

Ja, i så fall borde hon ha promenerat, åtminstone dit där hon ska ha setts senast.
Citera
2024-05-01, 23:09
Medlem
Citat:
Eh va? OK ber om ursäkt
ömma tår här förstår jag
Citera
2024-05-01, 23:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

*** Om lezaq talar sanning undrar jag: Har polisen koll på det här vittnesmålet? Vi har inte hört ett ord från polisen om det, vilket jag kan tycka är lite märkligt eftersom polisen har gett oss brovittnet. Så: Har polisen koll på lezaq? Har polisen koll på lezaq, men inget har sagt? Jag kan tycka att polisen borde ha sagt något om det här vittnesmålet, men eftersom de inte har gjort det blir jag en aningen misstänksam.

Det skulle vara intressant att få reda på. Hoppas att lezaq har hört av sig till polisen för att kolla det.
Citera
2024-05-01, 23:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, i så fall borde hon ha promenerat, åtminstone dit där hon ska ha setts senast.

Att jag ifrågasätter om polisen har koll på lezaq - givetvis under förutsättning att lezaq är "äkta" - är att Pelle Jenvén, GW Persson med flera lutar åt att Helena skulle ha fått skjuts direkt från centrum. Om både brovittnet och lezaq skulle vara kända för polisen - och båda skulle anses trovärdiga - undrar jag varför bland andra Jenvén tror på skjuts från centrum. Antingen känner polisen inte till Lezaq eller så anser de lezaq icke trovärdig. Men då kvarstår ju brovittnet. Ska vi gissa på att lezaq är okänd för polisen? Också borttappad? Eller så hittar lezaq på. Icke att förglömma!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-01 kl. 23:21.
Citera
2024-05-01, 23:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Att jag ifrågasätter om polisen har koll på lezaq - givetvis under förutsättning att lezaq är "äkta" - är att Pelle Jenvén, GW Persson med flera lutar åt att Helena skulle ha fått skjuts direkt från centrum. Om både brovittnet och lezaq skulle vara kända för polisen - och båda skulle anses trovärdiga - undrar jag varför bland andra Jenvén tror på skjuts från centrum. Antingen känner polisen inte till Lezaq eller så anser de lezaq icke trovärdig. Men då kvarstår ju brovittnet. Ska vi gissa på att lezaq är okänd för polisen? Också borttappad? Eller så hittar lezaq på. Icke att förglömma!

Ja, det är fortfarande många frågor, men få svar.

Om lezaq läser här, så får h*n väldigt gärna skriva några rader och berätta mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in