Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Om de gick hem direkt när Stadt hade stängt, tvivlar jag starkt på att klockan kan ha varit så mycket som 02:30. Inte ens 02:20, faktiskt ... Ok, för ett eventuellt kort köande i garderoben, men ...
Tyvärr, Prinzezzan, så uppfattade jag lezaq som en förvillare. Det enda som lezaq trots det skulle kunna ha rätt i var att Helena gick hem som hon hade sagt att hon skulle göra - dock inte ensam, i så fall. Jag får känslan av att lezaq ville få tråden att tro att Helena gick just ensam, fastän hon inte gjorde det. Och varför skrev lezaq det där först fem år efter radiodokumentären och fem år efter det att han/hon hade registrerade sitt konto? Vaksamhet här!
Tiden som lezaq uppskattar i sitt inlägg verkar ha varit en ungefärlig tid. Helena fick vatten i baren efter att den hade stängt. Stadt stängde kl 02. Hon pratade med några innan hon började gå hemåt. Då kan klockan mycket väl ha varit runt kl 02.15. Hur lång tid tar det att gå till bron och över den? Tio minuter?
Tvärtemot dig så fick jag känslan av att lezaq var trovärdig. Om det stämmer, så var de fyra personer som vittnade om att de sett Helena. lezaq sa sig själv ha pratat med Helena inne på Stadt ang byxorna. Det var därför hon/de kände igen Helena gå på cykelvägen efter bron.
Jag ser ingen anledning till att hon/de skulle ljuga om detta. Gjorde det s k "brovittnet" det? lezaq trodde att detta hade framkommit till polisen, och när det verkade som att det inte gjort det (hon läste detta i tråden), så ville hon klarlägga/berätta det i tråden.Jag ser inget märkligt i det. För mig är hennes vittnesmål lika mycket värt som de andra.
Tror du att hon ville förvilla för att denna version inte passar i ditt/ert narrativ? Är "brovittnets" vittnesmål mer värt för att hon säger att kvinnan med de speciella byxorna gick tillsammans med en man? Det ena behöver inte utesluta det andra, om mannen avvek innan lezaq med sällskap såg henne.